مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا تأکید کرد؛

مسئولیت فرصت است نه غنیمت

حجت‌الاسلام سعیدی با تأکید بر اینکه مسئولیت فرصت است نه غنیمت، گفت: فردی که در مسئولیت قرار دارد از این فرصت برای خدمت‌رسانی استفاده کند.

حجت‌الاسلام «علی سعیدی شاهرودی» مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا در آیین معنوی یادواره ۵۵ شهید روحانی و طلبه شاهرود که به میزبانی مصلی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، با اشاره به نقش امامت و بعثت در سیستم مدیریت جامعه، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، دوری از همان نحوه مدیریت بر جامعه‌ای است که توسط خدای متعال ترسیم شده است.

وی با طرح این پرسش که علل و عوامل دین‌گریزی و اخلاق گریزی توسط سیاستمداران، قدرتمندان و مسئولان چیست؟ افزود: چرا برخی وقتی به قدرت و مسئولیتی می‌رسند و اختیاراتی در دست می‌گیرند منحرف می‌شوند؟ در جوامع غیردینی پاسخ روشن است؛ زیرا در این جوامع اساس سود و لذت بیشتر انسان است، در نتیجه بوش، اوباما و ترامپ دست به خیانت و جنایت می‌زنند و معتقد هم نیستند که مجازات قطعی برایشان وجود دارد.

مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا ادامه داد: در جوامع اسلامی چرا کسانی هستند که به قیامت و معاد هم اعتقاد دارند و در نظام اسلامی هم مسئولیت می‌پذیرند، اما باز هم دچار لغزش می‌شوند و به‌پای میز محاکمه می‌آیند؛ مانند آنچه امروز در تلویزیون مردم بار‌ها آن را مشاهده می‌کنند؛ لذا باید پرسید چرا انسان بعد از دست‌یابی به مسئولیت این‌چنین دچار انحراف می‌شود؟

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه مسئولیت همراه با اختیارات زیاد است، افزود: مسئولیت دارای ویژگی‌هایی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اختیار فرمان، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، ابلاغ دستور، به‌کارگیری و تصرف اموال، حق تشویق و تنبیه و… اشاره کرد؛ لذا انسان باید در برابر این مسائل خودش را بیازماید.

وی ادامه داد: مسئولیت تکلیف است نه حق، اگر مسئولی مسئولیتش را به‌درستی انجام دهد از عهده تکلیف خود برآمده است و از سوی دیگر مسئولیت فرصت است نه غنیمت و بنا است فردی که در مسئولیت قرار دارد از این فرصت برای خدمت‌رسانی استفاده کند، همچنین مسئولیت امانت است نه طُعمه؛ لذا این‌ها مسائلی هستند که در دین مبین اسلام و روایات نیز به آن‌ها اشاره مستقیم شده است.

مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا با طرح این پرسش که برای اصلاح جامعه باید چه کرد، گفت: خداوند منان تدبیر این موضوع را برای دست‌یابی جامعه به دو هدف اصلی فرموده است یکی اصلاح مستقیم مدیریت که مهم‌ترین و اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین تدبیر ذات ربوبی الهی طراحی سیستم و نظامی برای مدیریت بر جامعه است که به آن می‌توان مدیریت سالم، صحیح، مطلوب و کامل گفت و دوم این است که خدا سامانه‌ای طراحی کرده که در آن از انحراف جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند متعال سامانه‌ای را تعریف کرده که در آن بالاترین مقام‌های مسئولیتی و اجرایی حتی فکر تخلف را به ذهنشان راه ندهند چه برسد به عمل به آن‌ها، گفت: اولین تدبیر و سامانه‌ای که خداوند قرار داده، سازوکار بعثت و امامت است؛ یعنی همان نظام شایسته‌سالاری برای اداره بشر؛ به‌عبارت دیگر نبوت و امامت بزرگ‌ترین سازوکار ذات ربوبی الهی برای اداره بشر و سالم‌ترین، مطلوب‌ترین و کامل‌ترین مدیریت بر جامعه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام سعیدی ملازمه و رابطه بین مسئولیت و صلاحیت را دیگر سازوکار خدا برای اداره درست بشر دانست و تصریح کرد: هر میزان که ساختمانی در دست‌ساخت بالاتر می‌رود نیاز به پی و فونداسیون محکم‌تری دارد درنتیجه هرچه مسئولیت افزون می‌شود، فرد مدیر هم باید لایق‌تر بوده و صلاحیت آن را در خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه می‌بایست بین مسئولیت و صلاحیت نسبتی برقرار باشد، گفت: خداوند منان در همین ساختار دو مسئله اساسی را لحاظ کرده است، نخست عصمت و دوم خودسازی و مراقبت؛ حاکم جامعه باید معصوم باشد؛ یعنی علم و عمل بدون خطا داشته باشد، خداوند درباره پیامبر (ص) نیز این امر را لحاظ کرده است و لذا ایشان چشم، گوش و زبان دور از خطایی دارند بعد از پیامبر (ص) باید امامان هم معصوم باشند.

مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا در بیان بخش دیگری از ساختار نظام نبوت و امامت برای اداره بشر، توضیح داد: بخش دیگر ساختار این است که مسئولان پس از مسئولیت باید خودمراقبتی داشته باشند، خداوند به پیامبر (ص) نمی‌گوید که صبح‌ها همه را به دین خدا دعوت کن و شب‌ها بخواب و استراحت کن؛ بلکه برعکس می‌گوید شب‌ها را به عبادت و خودسازی بگذران؛ لذا نافله شب بر پیامبر واجب است.

وی بابیان اینکه هرچه مرتبه مسئولیت افزون شود، مسئول باید بیشتر از خودش مراقبت کند و به خدا نزدیک‌تر شود، افزود: همان‌طور که یک‌خانه برای افزایش بار نیاز به تقویت دارد، مدیر هم با مسئولیتش نیازمند تقویت است، نمایندگی‌های عقیدتی و سیاسی و همچنین دفاتر ولی فقیه در سپاه و ارتش و… همین مسئولیت رادارند؛ یعنی به دنبال تقویت مسئولیت‌پذیران از لحاظ معنوی هستند.

حجت الاسلام سعیدی در بیان آخرین رکن از شرایط نبوت و امامت در اداره جامعه از دیدگاه خداوند، گفت: عمل مثبت مسئولان دارای پاداش و عمل منفی آن‌ها دارای عقوبت و مجازات مضاعف است؛ لذا در این زمینه نیز باید گفت هرچه مسئولیت بالاتر می‌رود مجازات بر خطا نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در نظام دینی، خداوند در قبال مسئولیت با هیچ‌کس حتی پیامبر (ص) نیز تعارف ندارد، تأکید کرد: خداوند درباره پیامبر (ص) می‌فرمایند که او محبوب‌ترین ما روی زمین است، اما اگر دروغ بگوید او را باقدرت می‌گیریم و رگ حیاتش را قطع می‌کنیم؛ لذا باید مواظب بود؛ چراکه با افزایش مسئولیت، عقوبت نیز افزون می‌شود.

مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا افزود: شرایطی که خداوند منان درباره اداره بشریت و جامعه بیان می‌فرماید را باید با شرایط امروز جامعه مقایسه کرد تا به این سوال پاسخ داد که چه می‌شود فردی که در نظام اسلامی مسئولیت دارد، دچار لغزش می‌شود؛ امروز باید پرسید ۷۰ نماینده‌ای که رد صلاحیت شدند، کجا هستند؟ نماینده‌هایی که بعضاً اقداماتی انجام دادند که انسان از شنیدن آن‌ها نیز تعجب می‌کند؛ آن‌هم در نظام اسلامی؛ لذا این مشکلات امروز جامعه است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.