گفتگو با سردار سنایی راد

برگزاری رزمایش حفظ آمادگی‌های همه جانبه با هر نوع تهدید است

رزمایش پیامبر14، جزء رزمایش‌هایی است که از قبل در برنامه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و هیچ ارتباطی با حوادث اخیر ندارد. برگزاری رزمایش در این شرایط برای حفظ آمادگی‌های همه جانبه با هر نوع تهدید و آمادگی مقابله است.

سردار سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در مورد اینکه جنگنده‌های آمریکایی از تعرض به هواپیمای ایرانی چه پیامی برای جمهوری اسلامی دارد، گفت: در طول تاریخ، بارها آمریکایی‌ها بد عهدی و خیانت به جمهوری اسلامی را ثابت کرده‌اند، اما نمونه آشکار و برجسته بد عهدی آمریکایی ها در زمان جنگ ایران و عراق، شلیک به هواپیمای مسافربری کشورمان برای حمایت از صدام بود.
 
آمریکایی‌ها در آن زمان با هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی، این پیام را به ایران مخابره کردند که ادامه مقاومت شما در جنگ با هزینه‌هایی از این قبیل حوادث مواجه خواهد شد.
لذا در سابقه آنها جنایت‌هایی وجود دارد و شاید یک دلیلی که خلبان هواپیمای ایرانی واکنش سریع در مقابل تهاجم جنگنده‌های آمریکایی نشان داد، وجود این حافظه تاریخی است که آمریکایی‌ها از هیچ جنایتی برای پیشبرد اهداف خود فروگذار نیستند.
وی در ادامه افزود: در اینجا باید شرایط زمانی حادثه تعرض جنگنده‌های آمریکایی را در نظر گرفت، چون آمریکایی‌ها بعد از خطای محاسباتی و راهبردی ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار سلیمانی، این پیام را دریافت کردند که خروج از منطقه به عنوان مهم‌ترین اقدام در مسیر رسیدن به امنیت پایدار منطقه‌ای محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها می‌دانند ادامه حضور در منطقه هزینه سنگینی برای آنها خواهد داشت. از این رو به دنبال این هستند که با افزایش بحران در منطقه غرب آسیا خودشان را نجات دهند.
معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در ادامه بیان کرد آمریکایی‌ها با تعرض به هواپیمای ایرانی در آسمان لبنان درصدد بودند این پیام‌ را به تهران ارسال کنند که در منطقه هر گونه مواجهه با آمریکایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران هزینه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: آمریکا دقیقا از همان پایگاهی در اردن تعرض هوایی را انجام دادند که در ترور شهید سلیمانی استفاده شده است. پایگاهی که آمریکایی‌ها بسیاری از عملیات‌های نظامی را از آنجا هدایت می‌کنند.  این در حالی است که هواپیمای ما از یک کریدور رسمی در حال عبور بود.  
 
اگر چه آمریکایی‌ها اعلام کردند که اقدام جنگنده‌های ما در چارچوب استانداردها و قوانین بین‌المللی صورت گرفته است، اما در مجموع باید گفت اقدام و تعرض اخیر آمریکایی‌ها با تعمد بوده و با تعرض به هواپیمایی مسافربری ایرانی دنبال این بودند که این پیام را به جمهوری اسلامی ایران بدهند که هر گونه اقدامی بر علیه آنها، پیامد خواهد داشت.
 
البته در این خصوص سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای دیگر به‌ویژه اروپایی‌ها نیز جای سوال بسیار دارد.
سردارسنایی راد اضافه کرد: اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها این است که به هواپیمای مسافربری تعرض کردند که خود این نوع تعرض و اقدام، نشان‌دهنده ضعف آمریکایی‌ها است و به صورت ناخواسته ضعف و ناتوانی خودشان را در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نشان دادند، شاید هم نوعی خوش خدمتی برای رژیم صهیونیستی نیز به حساب می‌آمد.
 
جالب‌تر اینکه آمریکایی‌ها با توجه به نگرانی که از تقویت سامانه‌های پدافندی در سوریه داشتند دنبال این بودند که با ملتهب کردن فضا، یک نوع اشتباه سامانه‌های پدافندی را القاء کنند که آنها شلیکی صورت دهند و این شلیک متوجه هواپیمای جمهوری اسلامی ایران باشد و از قِبَل این، القاء روانی و رسانه‌ای را رقم بزنند که اقدامات جمهوری اسلامی ایران، اقداماتی است که قبل از اینکه نا امنی را برای رژیم صهیونیستی و سایر نیروهای مهاجم و تهدیدکننده داشته باشد تله‌ای برای خود جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
 
الحمدالله این سناریو شکل نگرفت و خروجی آن جزء رسوایی و ذلت برای آمریکایی‌ها نبود. همان گونه که پیامدهای این اقدام، نوعی مسئله حقوقی برای آمریکایی ایجاد کرده، از آن طرف نشان می‌دهد که حضور آمریکایی‌ها در منطقه که مولد تنش و نا امنی است، در شرایطی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم این تعرض هوایی در زمان جنگ تحمیلی هم اتفاق افتاد، اما در شرایط امروز می‌تواند با خارج شدن از کنترل طراحان آنها، تکرار یک فاجعه دیگر صورت گیرد.
سردارسنایی راد در خصوص اینکه آیا برگزاری رزمایش پیامبر14 می‌تواند واکنش جمهوری اسلامی در مقابله با تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمایی ایرانی باشد، گفت: رزمایش پیامبر14، جزء رزمایش‌هایی است که از قبل در برنامه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و هیچ ارتباطی با حوادث اخیر ندارد.
 
برگزاری رزمایش در این شرایط برای حفظ آمادگی‌های همه جانبه با هر نوع تهدید و آمادگی مقابله است. هر گونه اقدام نسنجیده از ناحیه هر کشور مهاجم می‌تواند فوق‌العاده پر هزینه باشد. لذا در رزمایش از نوع ماکتی که برای شلیک انتخاب شده و نقطه‌ای را که برای شروع رزمایش تعیین شده است، پیام قدرت جمهوری اسلامی ایران و خط قرمز بودن امنیت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.
سردارسنایی‌راد در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: اگر هر کشوری و قدرتی چه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بخواهد این خط قرمز را نقض کند با عواقب شدیدتری مواجه خواهد شد. همان‌گونه که آمریکایی‌ها در نقض حریم هوایی کشورمان در گذشته با شلیک پدافند ضد هوایی ما مواجه بودند. از این رو هر گونه تحرک آبی و نقض قواعد بین المللی؛ منافع و امنیت جمهوری اسلامی را با خطر مواجه کند،  با واکنش جدی و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

  گفتگو از وحید قاسمی

سايت بصيرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.