ابوالحسن سلطانی زاده

اهداف و پیامد‌های توافق ننگین امارات با رژیم صهیونیستی

رژیم‌های مستبد و مرتجع منطقه که از دموکراسی و حمایت مردمی در کشورهای خود برخوردار نیستند و ادامه بقا و ماندگاری خود را به حمایت از بیگانگان گره زده‌اند، می‌توانند تکمیل کننده حلقه‌های این سریال خیانت‌بار باشند.

هادي نيوز: دومینوی سریال خیانت به آرمان فلسطین پس از مصر و اردن به ایستگاه امارات رسید و این کشور ننگ خفت و ذلت سازش با رژیم اشغالگر قدس را در کارنامه خود ثبت کرد. پس از خطای راهبردی امارات در علنی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی، این کشور عربی در یک خطای محاسباتی دیگر، اجازه فرود اولین هواپیمای رژیم کودک کش اسرائیل در فرودگاه ابوظبی را صادر و با استقبال از مقامات صهیونیستی-امریکایی وارد بازی خطرناکی شد که تنها به کمپ دیوید دوم می‌توان آن را تشبیه کرد. این اقدام شرم‌آور که به‌مثابه دادن تنفس مصنوعی به نتانیاهو و ترامپ در شرایط شکننده اوضاع داخلی هر دو کشور بوده است، نشان داد که امارات در بخش اشتباه تاریخ ایستاده و عملاً در پازل رژیم منحوس صهیونیستی برای عادی‌سازی با سایر کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس قرار گرفته است. اگرچه روابط رسمی میان دو کشور از سه سال پیش وجود داشته و مقامات دو کشور به‌صورت پنهان و آشکار به پایتخت‌های هم سفر کرده‌اند، ولی اکنون این روابط صرفاً علنی شده است و البته باید اذعان کرد که بازنده اصلی این توافق قطعاً امارات است که نشان داد مسئله آرمان فلسطین و انسان‌دوستی و عدالت در حق یک ملت مظلوم را زیرپا گذاشته است. در حال حاضر از بحرین و عربستان به‌عنوان ایستگاه‌های بعدی عادی‌سازی نام برده می‌شود و ناگفته پیداست که پیشبرد این استراتژی به شرایط و حوادث پس‌ازاین توافق بستگی زیادی خواهد داشت.
اقدام امارات از جهت اهداف و تبعات دارای نکات مهمی است که در ذیل به آن‌ها می‌پردازیم:
الف - اهداف
۱-تضعیف جبهه مقاومت فلسطینی
۲-تنگ کردن حلقه مقاومت در منطقه با چراغ سبز ابوظبی برای حضور رژیم صهیونیستی در منطقه
۳-عمیق‌تر کردن شکاف در جهان عرب
۴-زمینه‌سازی و ایجاد مقدمه برای بسترسازی در اجرای معامله قرن آمریکا
۵-امتیاز بخشی برای رئیس‌جمهور امریکا در آستانه انتخابات برای جلب رضایت لابی یهود و حمایت آن از ترامپ در انتخابات
۶-فراهم ساختن شرایطی برای فراگیر کردن عادی‌سازی سایر کشور‌های عرب با رژیم صهیونیستی
۷-تثبیت موقعیت متزلزل رژیم صهیونیستی در منطقه
۸-خودپنداری قدرت منطقه‌ای شدن با متحد اصلی امریکا شدن در منطقه و کنار زدن عربستان
۹-به فراموشی سپردن آرمان آزادی قدس و فلسطین
۱۰- مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی
ب - چرایی اقدام امارات در این مقطع زمانی
۱- امارات در شرایطی توافق صلح با رژیم کودک‌کش اسرائیل را امضا کرده است که امروز بیش از هر زمان دیگری اسطوره شکست‌ناپذیری ارتش صهیونیستی پس از جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه و ۲ روزه در برابر جبهه مقاومت به صدا درآمده؛ بنابراین امارات با کارگردانی امریکا به‌عنوان بازیگر این صحنه به دنبال ایجاد قدرت‌نمایی دروغین برای ارتش آسیب‌پذیر صهیونیستی هست.
۲-در یک سال گذشته سرزمین‌های اشغالی به جهت برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل کابینه شکننده ائتلافی نتانیاهو و همچنین اعتراض مردم به ناکارآمدی دولت در مقابله با کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی، همچنین تظاهرات ده‌ها هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی در وضعیت بسیار شکننده قرار گرفته است. این توافق به‌نوعی در این مقطع زمانی انحراف افکار داخلی و نجات رژیم صهیونیستی از مخمصه هست.
۳-این توافق شرم‌آور دقیقاً در روز سیزدهم آگوست که به نام روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده انجام گردید، یعنی در روزی که ۱۴ سال پیش در سال ۲۰۰۶ در جنگ ۳۳ روزه افسانه شکست‌ناپذیری این رژیم فروپاشیده شد و با این پیروزی ژئوپلیتیک منطقه و معادله قدرت در منطقه به نفع جبهه مقاومت تغییر کرد، تضعیف مقاومت در روز مقاومت با توافق ننگین کاملاً حساب شده بوده است.
۴ - نزدیک بودن این اتفاق با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دیگر نکات حائز اهمیت است. درحالی‌که برخی نظرسنجی‌ها حاکی از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات است، این توافق به دنبال ایجاد اعتبار و وجهه و امتیاز برای ترامپ در این انتخابات هست.
ج - آثار و پیامد‌ها
۱- رژیم صهیونیستی با این توافق شمار تعداد کشور‌های عربی را که با او توافق کرده‌اند، افزایش داد و این به‌نوعی خروج از انزوای منطقه‌ای تلقی می‌شود؛ مضاف بر این‌که مصر و اردن که در گذشته با رژیم صهیونیستی توافق صلح را امضا کرده بودند، دارای مرز مشترک با این رژیم بودند، اما امارات هیچ‌گونه مرزی با رژیم صهیونیستی نداشته و همین مسئله خروج از انزوا را توجیه می‌کند.
۲-در قبال این توافق ننگین حتی یک وجب از اراضی اشغالی آزاد نمی‌شود و حتی اسمی از آرمان فلسطین برده نمی‌شود و این یعنی صلح در مقابل هیچ.
۳- این توافق معامله قرن را وارد مرحله جدیدتری می‌کند؛ زیرا می‌توان این سازش را بخشی از پازل کلان معامله قرن تصوّر کرد.
۴ -عملاً مسئله فلسطین و عربیت در سیاست خارجی امارات از حیز انتفاع ساقط شد.
۵ - افزایش جنایت و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی. درواقع با نگاهی به روند صلح‌های قبلی مانند اسلو و ژنو، به‌راحتی می‌توان دریافت رژیم صهیونیستی در تداوم اشغالگری و آواره کردن مسلمانان فلسطینی و ریشه‌کنی آرمان فلسطین، با این توافق جسارت بیشتری خواهد یافت.
د- واکنش‌ها
واکنش‌ها در دو بخش حاکمیتی و مردمی نسبت به این توافق انجام شده است. در بخش حاکمیتی، متأسفانه به‌جز چند دولت که این اقدام امارات را محکوم کردند، مابقی یا حمایت و یا سکوت کرده‌اند؛ اما در بخش مردمی و نهضتی، تمام جبهه مقاومت اعم از گروه‌های مبارز فلسطینی، لبنانی، یمنی، عراقی، افغانی و پاکستانی با صدور بیانیه‌ها و یا اعتراضات شدیداللحن این اقدام شرم‌آور را محکوم کردند که ماحصل این محکومیت‌ها اظهاراتی به شرح ذیل بوده است:
۱- امارات خود را به یک هدف مشروع برای مقاومت تبدیل کرد.
۲-کسی که در کاخ شیشه‌ای نشسته به بیرون سنگ پرتاب نمی‌کند.
۳ - ازاین‌پس برخورد با امارات مانند برخورد با رژیم صهیونیستی خواهد بود.
۴ - امارات با این کار به امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور شلیک کرد.
۵ - مختصات خاورمیانه جدید را گروه‌های مقاومت رقم خواهند زد، نه سازشکارانه خائن.
۶ - علنی کردن این توافق، روزشمار نابودی رژیم صهیونیستی را به تعویق نمی‌اندازد.
۷- جهت اصلی قطب‌نمای منطقه نسبت به دشمن اصلی که همان رژیم صهیونیستی است، عوض نخواهد شد.
۸ -تن‌ها راه مقابله با اشغالگران و سازشکاران تداوم اقدامات جهادی است.
۹- امارات باید عواقب این اقدام ناشایست خود را پذیرفته و تاوان سنگین آن را پس بدهد. حاکمان امارات باید منتظر روزی باشند که مردم این کشور این توافق را دلیلی برای تظاهرات و برکناری حکام سازشکار خود عنوان کنند.
نتیجه آنکه جهان اسلام و مسلمانان و به‌ویژه دولت‌های اسلامی در معرض آزمونی مهم قرار گرفته‌اند که اگر واکنش به این اقدام خفت‌بار واکنشی درخور باشد، می‌تواند به عامل بازدارنده‌ای در برابر استبداد ژرف صهیونیستی باشد و در غیر این صورت رژیم‌های مستبد و مرتجع منطقه که از دموکراسی و حمایت مردمی در کشور‌های خود برخوردار نیستند و ادامه بقا و ماندگاری خود را به حمایت از بیگانگان گره زده‌اند، می‌توانند تکمیل کننده حلقه‌های این سریال خیانت‌بار باشند؛ لذا ضرورت هوشیاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده است.
در پایان به سخنان مهم رهبر بصیر انقلابمان در همین رابطه اشاره می‌کنیم که فرمود: «امارات متحده عربی، هم به دنیای اسلام خیانت کرد هم به ملت‌های عرب و کشور‌های عرب خیانت کرد و هم به فلسطین خیانت کرده است البته این خیانت دیری نخواهد پایید، اما این لکه ننگ بر آن‌ها خواهد ماند. پای صهیونیست‌ها را به منطقه باز کردند و مسئله فلسطین را که مسئله غصب یک کشور است به فراموشی سپردند و عادی‌سازی کردند ملت فلسطین زیر فشار‌های شدید قرار دارد از همه جهات، آن‌وقت آن‌ها می‌آیند اسرائیلی‌ها و عناصر پلید آمریکا مثل آن یهودی که در خانواده ترامپ وجود دارد علیه مسئله دنیای اسلام کار می‌کنند و با قساوت تمام با دنیای اسلام برخورد می‌کنند امیدوارم که اماراتی‌ها زود بیدار شوند و کاری که کرده‌اند را جبران کنند». 
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.