تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی:

اسرائیل به عادی سازی روابط با چند کشور عربی دلخوش نباشد/ اوضاع شکننده است

استقرار این جنگنده ها درامارات چندان هم به ضرر اسرائیل نیست زیرا امارات به سواحل ایران نزدیک است؛ استقرارجنگنده های مزبور درامارات زیرساخت نظامی مهمی برای روزی که اسرائیل به آن نیاز دارد،می تواند فراهم کند.

هادی نیوز:  رون بن یشای تحلیلگر نظامی این رژیم درمقاله ای درمورخ 18/9/2020  درروزنامه صهیونیستی یدیعوت احارونوت افزود: امضای توافقنامه های عادی سازی روابط با امارات و بحرین در کاخ سفید را به لحاظ اهمیت نمادین آن می توان تاریخی توصیف کرد و گفت که این رخداد نشان داد که اردوگاه اعراب مسلمان میانه رو موجودیت اسرائیل درمیان کشورهای منطقه را به رسمیت شناخته است اما مسئله به اینجا ختم نمی شود. 

غیبت  عربستان درجشن امضای این توافقنامه ها حاکی از این است که هنوز موجودیت اسرائیل بطور کامل پذیرفته نشده و توافقنامه های مزبور حالت شکننده داشته و امکان انصراف از  آن وجود دارد.
 
از نظر راهبردی،امارات و بحرین با حمایت عربستان به سه دلیل اصلی با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کردند:
1- ترس ازایران
 
2- درک اینکه آمریکا می خواهد خود را از دخالت های نظامی درمنطقه دورنگاه دارد و از این به بعد کشورهای میانه رو عرب نمی توانند روی واشنگتن برای دفاع نظامی ازآنها حساب کنند در حالی که اسرائیل در منطقه حضوردارد و دارای توانمندی های خدشه ناپذیر است.
 
3-فناوری پیشرفته اسرائیل؛حاکمان جوان عرب به این فناوری به عنوان جایگزین نفت برای کسب درآمد واشتغالزایی نگاه می کنند.
به عبارت روشن تر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بهتر است دو عنصر قدرت ارتش و توان تکنولوژیک اسرائیل را از عوامل راهبردی تغییر موضع  اردوگاه  اعراب میانه رو به سود اسرائیل بداند نه شایستگی های دیپلماتیک خود را.
به موضوع مراسم امضای توافقنامه عادی سازی در کاخ سفید برگردیم، نه فقط غیبت عربستان بلکه غیبت فلسطینی ها دراین مراسم را دارای اهمیت باید تلقی کنیم.
شاید نتانیاهو بخواهد به این افتخارکند که توافق با امارات و بحرین اهرم فشار مهمی را ازدست فلسطینی ها خارج کرده است اما باید توجه داشت که فلسطینی ها دود نشده و به هوا نرفته اند،
فلسطینی ها هستند و درآینده نیز خواهند بود و منازعه با فلسطینی ها مهمترین تهدید امنیتی و روانی اسرائیل خواهد بود.
به علاوه تا زمانی که  منازعه با فلسطینی ها حل نشده،توافقنامه های صلح و عادی سازی روابط دارای ثبات نیست و احتمال انصراف ازاین توافقنامه ها وجود دارد.
درپایان به سود آمریکا از توافقنامه عادی سازی روابط اشاره می کنم دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور می تواند بگوید که دستاورد اقتصادی مهمی ازفروش جنگنده های اف 35 به امارات داشته است  زیرا موجبات اشتغال هزاران بیکار در آمریکا را فراهم می کند.
به علاوه استقرار این جنگنده ها درامارات چندان هم به ضرر اسرائیل نیست زیرا امارات به سواحل ایران نزدیک است؛ استقرارجنگنده های مزبور درامارات زیرساخت نظامی مهمی برای روزی که اسرائیل به آن نیاز دارد،می تواند فراهم کند.

 اکبر عسکری صدر
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.