اخوان

تمدن سازی و الگوی استقامت اربعین

انسان‌ها امت یگانه‌اى بودند، سپس با بروز اختلافاتى به تفرقه کشیده شدند. پیامبران الهی برای دعوت انسان‌ها به سوی حق و راهبری بشریت برای برطرف نمودن موانع وحدت و تشکیل امت واحد مبعوث شدند.

آنچه در عرصه عمل تا کنون با سیطره حاکمیت طاغوت در میان بشریت نظام یافته است، غلبه تفکر سکولاریسم می باشد و هر روز به سمت تاریکی و نابودی بشریت پیش خواهد رفت. 

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و احیای تفکر اسلامی نقطه عطفی در تاریخ بشریت است. در اندیشه سیاسی امام خمینی وحدت و انسجام مسلمین به عنوان بایسته اصلی تمدن سازی اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. امام خمینی (ره) طرح راهبردی تحقق وحدت جهان اسلام را در قالب نظریه «امت واحده اسلامی» طرح می نمایند. 

در این میان از ظرفیت های تمدنی انقلاب اسلامی می بایست استفاده کرد و مسیر تشکیل امت واحده اسلامی را هموار ساخت. یکی از مهم ترین ظرفیت ها روحیه استقامت و پایداری است که مورد تاکید و توصیه مقام معظم رهبری نیز می باشد. 

«امروز توطئه‌های بزرگی از طرف قدرتمندان عالم در مقابل امّت اسلامی در جریان است، لکن در مقابل این توطئه‌ها میشود ایستاد، میشود اینها را خنثی کرد. حضرت موسی (علی نبیّنا و آله و علیه السّلام) به خداوند متعال عرض کرد: رَبَّنا اِنَّکَ ءاتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلَاَهُ زینَةً وَ اَموالًا فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلّوا عَن سَبیلِکَ رَبَّنا اطمِس عَلى اموالِهِم وَ اشدُد عَلى قُلوبِهِم فَلا یُؤمِنُوا حَتَّى یَرَوُا العَذابَ الاَلیم‌؛ فرعون در مقابل حضرت موسی یک قدرت فائقه‌ای بود؛ زینت، اموال، استعداد، سلاح، پول، همه چیز در اختیار او بود؛ موسی دست‌تنها بود؛ از خدای متعال درخواست کرد، استغاثه کرد؛ خداوند متعال در جواب فرمود: قالَ قَد اُجیبَت دَعوَتُکُما؛دعای شما دو نفر را -موسی و هارون را- ما قبول کردیم، مستجاب کردیم، امّا شرط دارد: فَاستَقیما وَ لا تَتَّبِعآنِّ سَبیلَ الَّذینَ لا یَعلَمون؛ بِایستید، استقامت کنید. استقامت در میدان جنگ نظامی یک‌جور است، در میدان جنگ سیاسی یک‌جور است، در میدان جنگ اراده‌ها یک‌جور است؛ در همه‌ی اینها استقامت لازم است. اگر ملّتها و زبدگان و نخبگان استقامت را فراموش نکنند، قطعاً پیروزی نصیب خواهد شد.»

یکی از جلوه های استقامت و ایستادگی اربعین حسینی است. حرکت امام حسین (ع) در واقعه عاشورا و استقامت های امام سجاد (ع) وحضرت زینب( سلام الله علیها) پس از عاشورا نتیجه‌بخش بودن  جهاد و استقامت را نمایان می‌سازد.

توصیه معصومان (ع) بر زنده نگاه‌داشتن حماسه حسینی و بزرگداشت اربعین، تأثیر شگرفی بر تزریق روحیه جهاد و استقامت در جهان اسلام داشته است. چنانچه هر ساله با بزرگداشت این کنگره عظیم جهانی خودباوری و ایمان به ارزش ها و استقامت در این مسیر تا نیل به اهداف بازتولید می شود و در رگ های امت اسلامی تزریق شده و جانی دوباره به امت اسلامی می بخشد.  

نکته راهبردی: وحدت و انسجام مسلمین، در قالب « امت واحده اسلامی»، یکی از مهم ترین بایسته های تمدن نوین اسلامی است که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ظهور و بروز داشته است. بر طرف کردن موانع و احیای الگوهای حیات بخش و وحدت بخش ضروری به نظر می رسد. یکی از این الگوها روحیه پایداری و استقامت است که در نهضت حسینی نیز جلوه گر شده است و هر ساله با برپایی کنگره عظیم اربعین استقامت و پایداری تا رسیدن به اهداف والا به تصویر کشیده می شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.