دشمن‌شناسی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی/ دشمنان به دنبال ایجاد فاصله میان مردم‌سالاری و دین هستند

امام خامنه‌ای می‌فرمایند: دشمنان اسلام از مقابله با نظامی که منافع نامشروع استکبار را در منطقه برهم زده است، دست نخواهند کشید و با آن آشتی نخواهند کرد.

هادي نيوز: حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  برخی از راهکارهایی که دشمنان در جهت براندازی نظام به آن رو آورده‌اند، را اینگونه بر شمرده‌اند:

تضعیف و تخریب باورهای دینی

حفظ هویـت فرهنگی و دینی نشانه‌ای از شخصیت و استقلال ملت‌ها و تضعیف آن نشانه وابستگی ملت‌هاست؛ اعتقاد به حفظ هویت دینی و دفاع از آن تا پای جان، نظان نوپای جمهوری اسلامی را برپا کرد و ان را در برابر تهاجمات گوناگون دشمن، مقاوم و پایدار کرد.

اگر دشمن بتواند این اعتقاد را از ذهن مردم بزداید، مقاومت ها و ایثارها و فداکاری ها هم به دنبال آن از بین خواهند رفت و کشور دوباره در سلطه اجانب قرار خواهد گرفت؛ امام خامنه ای در این باره می‌فرمایند: «آنها حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دمکراسی روی یک علم برافراشته شود. سعی آنها این است که بین مردم‌سالاری و دین فاصله ایجاد کنند و بر این اساس تلاش دشمن این است که مردم را از نظام اسلامی دلسرد و پایه‌های ایمان و عقیده و عمل دینی را در مردم سست کند.»

تضعیف ارکان نظام اسلامی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از نهادهای خودجوش انقلابی، فعالیت‌های خود را شروع کرده و با الهام از رهنمودهای رهبری نظام به کار خود ادامه دادند. از جمله اهداف دشمن در جهت براندازی نظام اسلامی، تضعیف و تخریب این ارکان نظام است که نقش مهمی در تداوم پیروزی انقلاب ایفا می‌کردند.

ازمهمترین اهداف دشمن در این زمینه تضعیف اصل ولایت فقیه بوده است. اصل ولایت فقیه به عنوان مهم‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود؛ اصلی که نظام اسلامی را یک نظام دینی قرار داده و سببِ امتیاز آن از نظام‌های موجود دنیا شده است؛ به همین دلیل این رکن مورد هجوم دشمن قرار گرفته که گاه توسط عوامل داخلی دست به انجام آن‌ها می‌زند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین باره می‌فرمایند: «استکبار جهانی این بار تصور کرد که می‌تواند روش مؤثرتری را برای مبارزه با انقلاب اسلامی تجربه کند و بر همین اساس پس از مطالعه زیاد به این نتیجه رسید که باید رهبری انقلاب را هدف قرار دهد، زیرا می‌‏داند که با وجود یک رهبر مقتدر در ایران اسلامی، همه توطئه‏‌های آنها نقش بر آب خواهد شد.»

ایشان در ادامه می‌فرمایند: «رهبری یعنی آن نقطه‌‏ای که مشکلات لاعلاج دولت به دست او حل می‏‌شود، نفس او حقیقت را برای مردم روشن و توطئه دشمن را بر ملا می‏‌کند، تبلیغات دروغ و ترفندهای گوناگون دشمن را افشا می‏‌کند و به مردم امید می‏‌دهد. در برابر توطئه سیاسی بین‏‌المللی می‏‌ایستد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه‌گران قرار می‌‏دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‏‌کند، رهبری در برابر اختلاف‏‌افکنی‌های دشمن، مایه الفت و مانع تفرقه می‏‌شود و دست‌ها را در دست هم می‏‌گذارد.»

تضعیف روحانیت

بی‌تردید حضور روحانیتِ آگاه و متعهد، در خیل عظیم نیروهای مردمی، نقش مهمی در پیروزی انـقـلاب اسلامی ایـفا کرد.

پیش‌قراولانی که در راه اعتلای کلمة‌اللّه و احیای اسلام ناب محمدی (ص) از هـیـچ کوششی دریغ نکرده و همچون مراد و مقتدای خود، جان بر کف پذیرای هر گونه خـطر شدند. به همین دلیل هم آماج حملات دشمنان و وابستگان آن‌ها قرار گرفتند.

از این رو حضرت امام خامنه‌ای می‌فرماید: «دشمنان اسلام از مقابله با نظامی که منافع نامشروع استکبار را در منطقه برهم زده است، دست نخواهند کشید و با آن آشتی نخواهند کرد. تجربه‏‌های شکست‏‌خورده آنان سبب شده است که روش‌های خود را در مقابله با ملت ایران پیچیده‌‏تر کنند و امروز به این نتیجه رسیده‏‌اند که برای زدن و کوبیدن انقلاب، باید به سراغ حوزه‏‌های علمیه و دانشگاه‌ها و یا یک فرد معمم بروند، تا بلکه از طریق آنها به هدف خود برسند، اما توطئه‏‌گران از بیداری حوزه و دانشگاه و هوشیاری بزرگان این کشور غافل بودند.»

القای ناکارآمدی دین

القای ناکارآمدی دین، از سوژه‌های مهمی بود که در جهت از بین بردن هویت دینی نظام اسلامی توسط بیگانگان در دستور کار قرار گرفت. طرح شبهاتی در خصوص محدودیّت قلمرو احکام دیـنـی و نفی جاودانگی احکام اسلامی، نمونه ای از این حرکت دشمن در جهت القای ناکارآمدی دین محسوب می‌گردد که در ذیل به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود.

اسلامِ هزار و چهارصد سال پیش در مورد مفاهیم اجتماعی امروز نظر ندارد و اگر هم مطلبی داشته باشد قرائت‌ها از آن متفاوت است و در تعارضِ با هم، همه ساقط می‌شوند.

استکبار در سی سال اخیر همه امکانات سیاسی ـ اقتصادی و نظامی خود را برای نابود کردن انقلاب اسلامی به کار گرفته است اما به این نتیجه رسیده که حمایت بی‌دریغ ملت و اتکای نظام اسلامی به ایمان عمیق مردم، از بین بردن جمهوری اسلامی را ناممکن کرده است و به همین علت با همه توان، خنثی کردن وجهه ضداستکباری و کاهش محتوای دینی و روح انقلابی نظام را دنبال می‌کند که این واقعیت هوشیاری کامل ملت و مسئولان را می‌طلبد.

دشمن شناسی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

تفکیک دین از سیاست

پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانست معادلات سیاسی جهان را برهم زده و با ارائه نوعی حکومت دینی، دین را در تمام عرصه‌ها مطرح کند. ظهور این حکومت دینی که بیانگر جامعیت دین اسلام بود، بیگانگان را به فکر مقابله با این جریان دینی انداخت.

«دشمنان اسلام درطول یک قرن و نیم گذشته سعی کرده بودند اسلام رابه طورکلی از عرصه زندگی جامعه بیرون رانده و باطرح نظریه جدایی دین ازسیاست، دینداری رافقط پرداختن به عبادت و اعمال شخصی قلمداد کنند و با حذف اسلام ازصحنه سیاست جهان، کشورهای اسلامی راعرصه غارتگری‌ها و تاخت و تازهای سیاسی خود نمایند.»

- شکست و نابودی اسلام و نظام اسلامی

ایمان و باورهای دینی مسلمانان همواره مـهم‌ترین نقش در پیروزی مسلمانان و حفظ روحیه ایستادگی و مقاومت ملت‌های مورد ستم بوده است. باید اذعان کرد پیروزی انقلاب اسلامی نوید حضور دوباره دین و نظام مبتنی بر احکام دینی را بشارت داد.

تاریخ گواه خوبی بـر این ادعا است که استکبار جهانی و وابستگانش نسبت به انقلاب‌ها و نهضت‌هایی کـه مـبـتنی بر مکتب بوده‌اند سخت دشمنی کرده، حیات این انقلاب‌ها را مساوی با زوال و نابودی خود می‌دانند.

آنچه که بدخواهان ودشمنان این ملت درپی آن هستند، سلب این انگیزه وایمان ازمردم است.

برخی از شیوه‌های دشمن در مبارزه با نظام اسلامی در بیانات حضرت امام خامنه‌ای

در موضوع دشمن شناسی، تـوجه به شیوه و روش دشمنان در جهت براندازی نظام اسلامی بسیار مهم است. ازمهم‌ترین شیوه دشمن عبارتنداز؛

تحقیر فرهنگ اسلامی

دشمن به خوبی درک کرده است که اگر ملتی از نظر فرهنگی، اتکاء به فرهنگ خود نداشته باشد زمینه فروپاشی استقلال فکری آن‌ها و در نتیجه پذیرفتن همه نوع زمینه‌های استعماری توسط آنان، فراهم خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهاجم و شبیخون فرهنگی را از جمله علائم تلاش جبهه استکبار برای بی محتوا کردن نظام اسلامی خوانده و تأکید کرد درک هوشمندانه این موضوع و دفاع از «ارزشهای اسلامی و انقلابی»، وظیفه اینجانب و مردم است که به فضل الهی، مردم، امروز با هوشیاری، درک بالا و قدرت تحلیلِ تحسین برانگیز، در صحنه حاضرند.

استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغی

تبلیغات و جنگ روانی از کارآمدترین روش‌های دشمن برای دست یابی مجدد به منافع از دست رفته خود در ایران است.

حضرت امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «یکی ازتوطئه‌ها و تهدید‌های دشمن، ایجاد اختلاف بین و دردرون کشورهای اسلامی است. در واقع، بهترین ابزار و وسیله‌ای که دشمن دراختیاردارد، این است که بین مسلمین اختلاف ایجاد کند.»

ترویج آزادی وارداتی

از شیوه‌های دیگر دشمن در جهت رسیدن به مقاصد و نیّات پلید خویش، ترویج آزادی وارداتی (اشاعه بی بندو باری و فـساد) است؛ جریان تاریخی فروپاشی تمدن اسلامی در (اندلس) سند گویایی است که پرده از حرکات پنهانی دشمن برمی دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد است در تفکر اسلامی و مکاتب غربی تفاوت‌های اصولی و اساسی در بیان مرزهای آزادی و تعیین چارچوب ان وجود دارد و اگر بخواهیم نسبتی بین تفاوت آزادی درغرب و اسلام ارائه دهیم این نسبت عموم و خصوصی من وجه خواهد بود.

در تفکر اسلامی و مکاتب غربی تفاوت‌های اصولی و اساسی دربیان مرزهای آزادی و تعیین چارچوب آن وجود دارد؛ اسلام در برخی از زمینه‌ها دایره را از این محدودتر می‌کند و در بعضی از زمینه‌ها آن را گسترش می‌دهد و به اصطلاح طلبگی‌، بین نظر اسلام و نظر رایج دردنیای غرب درباب، آزادی، عموم و خصوص من وجه است. دربرخی ازچیزها مانظر غرب رابسیار محدود، تنگ بینانه و دربعضی ازامور آن رابیش ازحد وسعت یافته و نزدیک به بی بند و باری می‌دانیم.

ایشان می‌فرماید: «یک انسان برای اینکه آزاد باشد کافی نیست که زیرسلطه انسان دیگر یا حکومت جبار نباشد، بلکه لازم است که زیر سلطه قوه غضبیه و شهویه خودش هم نباشد انسانی که براثر ضعف،ترس، طمع، حرص و شهوات نفسانی مجبور می‌شود تحمیلات و محدودیتهایی را قبول کند آن انسان هم درحقیقت آزاد نیست.»

تفرقه افکنی

از قدیمی‌ترین و مؤثرترین شگردها و شیوه‌ها جهت مقابله با یک حکومت و در نهایت براندازی آن، ایجاد (تفرقه) در بین اقشار گوناگون آن ملت است.

دشمنان جمهوری اسلامی، از همان آغاز، به این شیوه روی آوردند.

حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرمایند: «استکبار تلاش می‌کند تک تک دولت‌ها و حکومت‌های اسلامی را با چیزهای جزیی و با وعده‌ای واهی از بدنه دنیای اسلام جدا کند ووضع همین چیزی می‌شود که هم اینک درجهان اسلام وجود دارد.»

ایجاد ناامنی و هرج و مرج

از دیگر شیوه‌های دشمن جهت مقابله با نظام اسلامی، ایجاد ناامنی و هرج و مرج است. ایجاد ناامنی زمینه مناسبی برای تضعیف روحیه مـقاومت و ایستادگی مردم خواهد بود و توجه کارگزاران نظام را از موضوعات کلیدی و اصلی به موضوعات فرعی و جنبی سوق می‌دهد.

دلسـرد و ناامید کردن مردم، ایجاد حس بی‌اعتمادی نسبت به مسوولان نظام، اعلام وجود مشکلات، موانع و تنگناهای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و القای این که این مشکلات حـل نـشـدنی است، برخی از مواردی است که با پیروزی انقلاب اسلامی از طریق دشمن، در جهت ایـجاد ناامنی به کار گرفته شد.

«امروز اگر در دنیا ظلم وجود دارد، اگر سلطه وجود دارد، امروز اگر تمدن خشن غربی، دنیا را پرکرده است و غارت اموال ملتها به وسیله مراکز جهانی وجود دارد، اینها به خاطر وجود هرج و مرج وانزوای اخلاق انسانی است.»

به‌کارگیری ابزاری روشنفکرنماها و احزاب

برجسته‌تـریـن ویـژگی انقلاب اسلامی ایران، احیای هویت دینی بود که با رهبری‌های خردمندانه امام به ثمر نشست. دشمن که برای نابودی این هویت دینی از همه ترفندها و حیله‌ها اسـتـفـاده کـرده بـود، ایـن بـار بـه فـکـر استخدان تعلیم یـافتـگـانِ فرهنگ غرب، یعنی روشنفکرنماها وابسته افتاد. این افراد وابسته که توسط بیگانگان انتخاب می‌شوند، نسل جوان را آماج تیرهای زهرآگین استعمار قرار می‌دهند و ضمن دفاع از فرهنگ غربی و ره آورد آن، دیـن و فرهنگ دینی را زیر سوال می‌برند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد روشنفکر در ایران می‌فرماید: «من بارها گفته‏‌ام که روشنفکری در ایران، بیمار متولد شد. مقوله روشنفکری، با خصوصیاتی که در عالم تحقق و واقعیت دارد - که در آن، فکر علمی، نگاه به آینده، فرزانگی، هوشمندی، احساس درد در مسائل اجتماعی و بخصوص آنچه که مربوط به فرهنگ است، مستتر است - در کشور ما بیمار و ناسالم و معیوب متولّد شد. چرا؟ چون کسانی که روشنفکران اوّلِ تاریخ ما هستند، آدمهایی ناسالمند.»

برخی راه حل‌های مبارزه با دشمن در بیانات حضرت امام خامنه‌ای

از مهم‌ترین راه حل مبارزه با دشمن ازمنظر و نگاه رهبری، توجه به سه اصل اساسی است:

- هوشیاری و درک موقعیت

- جرأت اقدام و نترسیدن از سختی‌ها و خطرها

- ایمان و امید به آینده

ایشان نسبت به این سه اصل می‌فرماید: «هوشیاری و درک موقعیت ـ جرأت اقدام و نترسیدن از سختی‌ها و خطرها ـ و ایمان و امید به آینده سه درس مهم [هستند] این درسهای مهم، راهگشای امروز و آینده ملت و کشور است.»

ایشان از یک طرف از مردم می‌خواهد که هوشیار باشند زیرا دشمن گاهی با ده واسطه یک فرد ساده لوح و بیچاره‏ای را تحریک می‏کند که حرفی را بزند و یا موضعگیری غلط و ناشیانه‏ای را انجام دهد؛ و ممکن است چنین فردی، حتی خودش هم نداند که عامل دشمن است. بنا بر این باید هوشیار بود؛ و من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن اشتباه نکند. دشمن، استکبار جهانی است. دشمن، آمریکاست و دشمن، صهیونیستها هستند.

از طرف دیگر علاوه بر هوشیاری و آگاهی مردم، آمادگی لازم جهت مبارزه با دشمنان اسلام را داشته باشند.

ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روش‌های خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده‌‏تر می‏‌کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزاید و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.