«مکتب سلیمانی»؛ کلیدواژه گام دوم انقلاب اسلامی

نسل‌های آینده باید بدانند چه قهرمانانی در این آب و خاک رشد کرده‌اند که مرام و منش و رفتار و کردارشان زمینه‌ساز مکتبی برای نسل‌ آنها شده است.

هادی نیوز: یک سال از شهادت سردار دل‌ها «حاج قاسم سلیمانی» گذشت. سردار «سلیمانی» در طول حیات خود گام‌های اساسی در راه اعتلای فرهنگ نظامی انقلاب اسلامی چه در ایران و چه در سنگر‌های دفاع از حریم اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین برداشت. به شهادت دوست و دشمن، شهید «سلیمانی» یکی از ارکان اصلی مبارزه و پیکار با داعش بود.

نابغه‌ی نظامی جمهوری اسلامی توانست با ایمان و اتکا به مکتب انسان‌ساز اسلام ناب محمدی ریشه‌ی داعش را در منطقه و جهان بسوزاند. خاطرات، سخنان، فیلم‌ها و هر آنچه که از آن سردار رشید به جای مای مانده زمینه ساز مکتبی فکری شده است که دیگر محدود به عملیات نظامی و نیرو‌های مسلح نیست.

مکتب فکری «سردار دلها» امروز الگوی تفکرات و اندیشه‌های جوانان و نوجوانان انقلابی و مومن و متعهد در ایران و کشور‌های منطقه شده است.

در این خصوص، حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» در گفت‌وگویی با پایگاه خبری رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید «سلیمانی» را در کنار خصایصی مانند عطوفت، مهربانی، تدین و...، که امروز زمینه‌ساز مکتب سلیمانی شده‌اند، «عقلانیت» برشمرد. او می‌گوید:  از دیگر صفات «سردار دلها» ولایتمداری و صلابت در برابر دشمن است که منشا گرفته از عقلانیت وی بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اعتقاد به جذب حداکثری اقشار جامعه یکی دیگر از خصایص سردار دل‌ها بود که زمینه ساز به وجود آمدن مکتب سلیمانی شد. آن شهید بزرگ در یکی از سخنرانی‌های خود فرموده بود: «جامعه‌ی ما خانواده‌ی ماست». این جمله‌ی معروف نشان دهنده‌ی آن بود که او به برای همه‌ی اقشار جامعه احترام قائل بود حتی کسانی که به ظاهر با او زاویه‌ی فکری داشتند.

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده‌ی، ولی فقیه در سپاه پاسداران و مدرس حوزه و دانشگاه، خصایص «حاج قاسم» را به عنوان فاکتور‌های اصلی «مکتب سلیمانی» این گونه بر می شمارد: اخلاص، سرباز ولایت بودن، جامعیت ابعاد، حریت و آزادگی، قدرت تدبیر، مردم داری، تکلیف گرایی، استقامت فکری و عملی و جهان نگری.

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ویژگی‌های اصلی مکتب سردار دل‌ها را در دوازده مورد اساسی تبیین کرده‌اند. عشق همیشگی به شهادت، تربیت حقیقی در مکتب اسلام و امام خمینی، مجاهدت دائمی، اخلاص، انقلابی‌گری، شجاعت همراه با تدبیر، حساسیت به حدود شرعی، معنویت‌گرایی، تعهد و ایمان، روحیه‌ی مقاومت، فداکاری و استکبارستیزی دوازده خصیصه‌ی مهم سردار «سلیمانی» از نگاه معظم له است.

نباید فراموش کرد که هنرمندان، اصحاب رسانه، اولوالالباب و متولیان فکر و اندیشه در سطح جامعه باید از هر طریق ممکنه، مروج و تبلیغ کننده‌ی مکتب انسان‌ساز و الهی «سلیمانی» باشند تا نسل‌های بعدی، به ویژه متولدین دوران موسوم به گام دوم انقلاب اسلامی بدانند چه قهرمانانی در این آب و خاک رشد کرده‌اند که مرام و منش و رفتار و کردارشان زمینه ساز الگو و مکتبی برای نسل‌های بعد از خودشان شده است.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.