مقام حضرت زهرا (س) در کلام رهبری؛

با زبان هنر باید مقام حضرت زهرا (ع) را توصیف کرد

وصف صدیقه‌ طاهره (س) از حد بیان معمولی ما بالاتر است؛ اما با زبان هنر تا حدودی می‌شود ذهن‌ها را نزدیک برد؛ ولی به حقیقت آنها در مقام توصیف نمی‌شود رسید.

هادی نیوز: درباره‌ مقامات صدیقه‌ طاهره (س) زبان و گفتار ما یارای بیان ندارد؛ نمی‌شود توصیف کرد؛ وصف او از حد این قالب‌های معمولی بیانی ما بالاتر است؛ اما با زبان هنر تا حدودی می‌شود ذهن‌ها را نزدیک برد؛ این‌که بنده روی مداحی و شعر و سرودهای اسلامی تکیه می‌کنم، به همین خاطر است.

 شناخت حضرت زهرا (س) و درک سیره آن حضرت تنها از عهده ائمه معصومین (ع) برمی‌آید، با این حال نمی‌توان نسبت این شخصیت برجسته مهم تاریخ بی‌تفاوت بود و قدمی برای شناخت ایشان برنداشت. بهترین راه ممکن برای شناخت حدودی حضرت زهرا (ع) غور در بیانات عالمان بزرگ اسلام مانند امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

متن پیش رو که قسمت چهارم آن را در ادامه می‌خوانید حاوی بیانات امام خامنه‌ای است که مناسبت‌های گوناگون ایراد شده است و دارای مضامین مهمی است که باید آنها را مورد تحلیل قرار داد.

وجود حضرت بقیه‌الله (عج) از برکات حضرت زهرا (س) است

«درباره‌ مقامات صدیقه‌ طاهره (س) زبان و گفتار ما یارای بیان ندارد؛ نمی‌شود توصیف کرد؛ وصف او از حد این قالب‌های معمولی بیانی ما بالاتر است؛ اما با زبان هنر تا حدودی می‌شود ذهن‌ها را نزدیک برد؛ این‌که بنده روی مداحی و شعر و سرودهای اسلامی تکیه می‌کنم، به همین خاطر است. با بال و پر هنر می‌شود مقداری ذهن را نزدیک کرد، ولی به حقیقت آنها در مقام توصیف نمی‌شود رسید.

البته کسانی که دل‎ها و عمل‌شان را پاک کنند، جسم و جان خودشان را تطهیر کنند، تقوا و پرهیزگاری و پاکدامنی را پیشه‌ خودشان کنند و خودشان را تربیت کنند و مقداری از این آلودگی‌ای که بنده و امثال بنده دچارش هستیم، خودشان را بیرون بیاورند، چشم‌هایشان می‌تواند ببیند؛ اما باز آن‌ها هم نمی‌توانند توصیف کنند، لیکن دل‌های پاک و چشم دل بینای آن‌ها می‌تواند انوار قدسیه‌ اهل بیت (ع) و از جمله صدیقه‌ کبری (س) را تا حدودی از نزدیک ببیند و مقامات آن‌ها را درک کند.

ما نشانه‌هایی داریم. این‌که از قول پیغمبر اکرم (س) نقل شده است که: «فداها ابوها» خودش یک نشانه است. این‌که در روایت دارد که وقتی فاطمه‌ زهرا (س) وارد خانه‌ پیغمبر (س) می‌شد، یا آن‌جایی که پیغمبر (س) نشسته بودند وارد می‌شد، «قام الیها» حضرت پیش پای او بلند می‌شد؛ به طرف او می‌رفت این یک نشانه است؛ این‌ها عظمت است.

این‌که همه‌ دنیای اسلام از آن روز تا امروز این بانوی بزرگوار را با چشم عظمت و جلالت نگاه می‌کنند، این هم خودش یکی از آن نشانه‌ها و علامت‌هاست. امکان ندارد که همه‌ عقلا، علما و متفکران با نحله‌ها و عقاید مختلف در همه‌ تاریخ یک امت و ملت، بر مدح و ستایش یک مرکز متفق‌القول باشند. این نیست مگر عظمت توصیف‌ناپذیر آن مرکز؛ این خودش یک علامت است. همه‌ این عظمت‌ها مربوط به یک بانوی هجده ساله؛ یک دختر جوان است.

از آن تکریمی که امیرالمؤمنین (ع) برای ایشان قائل است و از آن تکریمی که در روایات و کلمات همه‌ ائمه (ع) درباره‌ فاطمه‌ زهرا (س) آمده انسان می‌فهمد که چه عظمت و شیفتگی‌ در کلمات ائمه (ع) نسبت به فاطمه‌ زهرا (س) موج می‌زند. هر یک از ائمه (ع) شط خروشانی هستند که فضای معرفت و استعدادهای بشری را سیراب و بارور کرده‌اند و همه‌ این جویبارها از این چشمه سرازیر می‌شوند؛ چشمه‌ جوشان فاطمه‌ زهرا (س). عظمت ائمه‌ (ع) و مقام والای حضرت بقیّةاللَّه (ارواحنافداه)، همه جویبارهای آن کوثرند؛ آن کوثر تمام نشدنی، آن چشمه‌ جوشان؛ برکات فاطمه‌ زهرا (س) این‎هاست.»

در دیدار جمعی از مداحان 17 مرداد 1383

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.