جنایت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در حوزه سلامت

تاریخ نمونه‌های فراوانی از جنایات آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سلامت مردم کشورمان را به ثبت رسانده است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی همه‌جانبه غرب و شرق علیه ملت ایران، انگلیس با تجهیز شیمایی رژیم بعث عراق، باعث شد هزاران نفر از ملت ما به انواع بیماری‌های شیمیایی مبتلا شوند.

هادي نيوز:  صفحات تاریخ سرشار از جنایت‌های دولت‌های استعماری علیه مردم جهان است؛ این دولت‌ها هرجا توانسته‌اند با اسلحه، ملت‌ها را از بین برده‌اند و آنجا که لازم بوده، اسلحه خود را پنهان کرده و با تحمیل قراردادهای ننگین، خسارتی عظیم به آنان وارد کرده‌اند.

علاوه بر این، تاریخ پزشکی جهان نیز مملو از خیانت‌ها و جنایت‌های دارویی آمریکا، انگلیس و فرانسه است؛ آنها با اخلال در نظام پزشکی، جنایت‌های بی‌مانندی را رقم زده‌اند که در مواجهه‌با مردم ایران می‌توان به تحریم‌های دارویی توسط امریکا، انتقال خون‌های آلوده توسط فرانسه و تجهییز شیمایی رژیم بعث عراق برای حمله به غیرنظامیان ایرانی توسط انگلیس اشاره کرد.

در ادامه به نمونه‌هایی از خیانت‌های دارویی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه مردم کشورمان اشاره کرده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

آمریکا و تحریم‌های پزشکی علیه مردم ایران

سیاست‌ها تحریمی آمریکا علیه ملت ایران از اردیبهشت ۹۷ به صورت جدی‌تری پیگیری شد؛ اوج این تحریم‌ها در قالب ممانعت از ورود دارو‌های بیماران خاص به ایران بود.

همچنین در آذر ۱۳۹۸ وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد «واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای علیه شرکت خطوط کشتی‌رانی ایران (IRISL) و شرکت ای-سیل (E-Sail) اعمال کرده است» و وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه خود پیرامون تحریم خطوط کشتی‌رانی ایران صریحا اعتراف کرد، این تحریم، مانع از ارسال دارو به مردم ایران خواهد شد.

در این دستورالعمل «اشخاص آمریکایی از ورود به مبادلات با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا E- sail برای انجام مبادلات مختلف از جمله مبادلات مربوط به فروش کالا‌های کشاورزی، غذا، دارو یا دستگاه‌های پزشکی منع» شده‌اند؛ علاوه بر این «آن دسته از اشخاص غیرامریکایی که آگاهانه اقدام به انجام مبادلاتی با خطوط کشتیرانی ایران حتی در زمینه فروش کالا‌های کشاورزی، غذا، دارو یا دستگاه‌های پزشکی کنند، در معرض خطر تحریم قرار خواهند گرفت.»

از این‌رو «شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کردند، در عمل، تهدید شدند؛ اگر با ایران کار کنند دیگر نمی‌توانند به اتحادیه اروپا یا امریکا دارو بدهند.» در نتیجه این اقدام غیرانسانی امریکا و تحریم دارو «مرگ تدریجی ۱۰۰۰ بیمار تحریمی» کلید خورد.

از قربانیان این تحریم‌ها می‌توان به بیماران تالاسمی اشاره کرد؛ به طوری که در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰ بیمار تالاسمی به دلیل تحریم‌­ها و در دسترس نبودن داروها، جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین در سال بعد ۶۰ بیمار جوان به دلیل نبود دارو‌های تحریم جان خود را از دست دادند. آمار حاکی از آن است که «از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸، به دلیل این تحریم‌ها ۱۵ نفر از بیماران مبتلا به ای‌بی در کشور فقط به‌خاطر نبود پانسمان مپیلکس جان خود را از دست داده‌اند.»

بیماران ام‌پی‌اس از دیگر قربانیان تحریم‌های ظالمانه دارویی آمریکا هستند، به طور مثال در این زمینه تحریم‌ها باعث شد اگر بیماری باید برای یک دوره ۵۰ عدد دارو دریافت کند، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم تنها پنج الی ۱۰ عدد دارو دریافت کردند که همین موضوع صدمات جدی به سلامت بیمار وارد ساخت.

حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان نیز با اشاره به تأثیر این تحریم‌ها بر بیماران سرطانی، با تأکید بر این موضوع که «اغلب دارو‌هایی که در بخش اطفال استفاده می‌کنیم وجود ندارد»، اظهار داشت: جنایتی که آمریکا اکنون در این‌خصوص انجام می‌دهد بدتر از جنایتی است که در هیروشیما انجام داد و کاملاً بیماران را هدف‌گیری کرده است.

از سوی دیگر نگاهی به لیست بلند بالای خباثت‌های آمریکا، حاکی از آن است که این کشور در ظاهر با هدف خدمات درمانی و در واقع به‌منظور اجرای طرح‌های بیو‌تروریستی در قالب روش‌های درمانی و برای تحقیق روی مردم کشور‌های مختلف انجام می‌دهد که مصداق بارز آنها عبارت است از: آزمایش سفلیس در گواتمالا، آزمایش سرخک بر روی ۱۵۰۰ نوزاد اسپانیایی و سیاه‌پوست، آزمایش مبتلا کردن به سرطان در پورتریکو، آزمایش ایدز در آفریقا، انتشار ویروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو، انتشار ویروس ابولا در زئیر در آفریقا، تزریق عامل شیمیایی نارنجی به زندانیان در آمریکا و ویتنام، آزمایش گاز خردل با سربازان آمریکایی، جایگزینی بیماران به جای خوکچه آزمایشگاهی در بیماستان‌های ارتش آمریکا، رها کردن پشه‌های ناقل تب زرد در ایالت فلوریدا و...

نگاهی به کارنامه فرانسه در حوزه نظام سلامت

فرانسه از دیگر کشور‌هایی است که با اقدامات غیر انسانی خود در زمینه بهداشت و سلامت، بسیاری از مردم را به کام مرگ فرستاد.

به عنوان نمونه سال‌های ۶۲ و ۶۳، در دوران نخست‌وزیری «لوران فابیوس»، انستیتو مریو، فاکتور‌های انعقادی خون را که یکی از دارو‌های پرمصرف بیماران هموفیلی است به برخی کشور‌ها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و... صادر کرد؛ بر خلاف قوانین و قواعد موجود، محموله ارسالی فاکتور‌های انعقادی به ویروس ایدز آلوده بود.

پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، بیماران هموفیلی و تالاسمی که به اجبار و نیاز از این فراورده‌های خونی پخش‌شده، به‌عنوان دارو استفاده کردند، به بیماری‌های هپاتیت c و ایدز مبتلا شدند. در پی این اقدام دولت فرانسه اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شد.

به دنبال آن ۲۷۰ نفر دیگر آلوده به این بیماری شناسایی شدند؛ از آن‌جایی که خون آلوده بود، حدودا ۷۰ درصد بیماران هموفیلی ایران آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت c شدند و بسیاری از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

همچنین سازمان‌های فرانسوی مربوط به بیماران هموفیلی در آن زمان اعلام کردند در سایه سهل‌انگاری دولت فابیوس، هشت هزار نفر در فرانسه به ویروس ایدز آلوده شده‌اند. آمار، شیوع ویروس هپاتیت را بسیار وخیم‌تر اعلام کرد. مبتلایان به بیماری ایدز به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دولت فرانسه تا مدت‌ها از بیماری خود بی‌خبر بودند و همین مسئله باعث آلوده شدن تعداد بیشتری شد.

علاوه بر این مروری کوتاه بر اقدامات فرانسه در تاریخ ملل، نشان از اقدامات بی‌سابقه و جنایت‌بار آنان علیه سلامت مردم جهان دارد. به عنوان نمونه این کشور در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ برای تقویت توان نظامی خود دست به آزمایش بمب‌های هسته‌ای در داخل خاک الجزایر زد.

به گفته «برینو باریلو» پژوهشگر فرانسوی «فرانسوی‌های اشغالگر، از ۴۲ هزار الجزایری به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کردند».

مجله ارتش الجزایر نیز در یکی از شماره‌های خود در سال ۲۰۱۰ می‌نویسد: فرانسوی‌ها این افراد را بر ستون‌هایی در منطقه آزمایش هسته‌ای آویزان کردند تا بفهمند پرتو‌های هسته‌ای چه تاثیری بر روی انسان‌ها می‌گذارد. براساس اسناد منتشر شده، پرتو‌های هسته‌ای ۲۴ ساعت پس از آزمایش هسته‌ای به مالی و پس از چهار روز به سنگال، چاد، آفریقای مرکزی و موریتانی رسید. این آزمایش‌ها باعث بروز بیماری‌های سرطانی و تنفسی میان ساکنان این مناطق شده است.

انگلیس و اقدام علیه نظام سلامت

انگلیس از دیگر کشور‌هایی است که در طول تاریخ، جنایات متعددی علیه سلامت ملت‌ها خصوصا مردم ایران مرتکب شده است. یکی از آن جنایات کشتار تقریبا ۴۰% از جمعیت ایران براثر قحطی بی‌سابقه درطول سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی بوده است که براساس اسناد، انگلیسی‌ها مسبب آن بوده‌اند؛ به طوری بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را در طول این سال‌ها قتل عام شدند. آنفولانزای اسپانیایی که مردم آن را «ذکام فرنگی» می‌نامیدند، از دیگر جنایات انگلیس در ایران بود که بلافاصله پس از قحطی بزرگ توسط نیرو‌های نظامی انگلیسی وارد ایران شد و بیش از یک میلیون ایرانی را به کام مرگ کشاند.

علاوه براین تاریخ نمونه‌های فراوانی از جنایات انگلیس علیه سلامت مردم ایران را به ثبت رسانده است؛ به عنوان نمونه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ همه‌جانبه غرب و شرق علیه ملت ایران، انگلیس با تجهیز شیمایی رژیم بعث عراق، باعث شد هزاران نفر از مردم ایران به انواع بیماری‌های شیمیایی مبتلا شوند.

به طوری که این افراد طی این سال‌ها با انواع بیماری‌های از جمله عفونت چشم، التهاب حنجره، التهاب گلو، آبریزش از چشم و بینی، تغییر رنگ پوست، ایجاد قرمزی روی پوست، بروز تاول در نقاط مرطوب بدن، سرفه خشک و... همچنین کدورت قرنیه، تشکیل زخم، بروز سرطان مجاری تنفسی فوقانی، بروز سرطان ریه، نوعی سرطان پوست، نوعی سرطان خون، فیبروز منتشر ریه، آسیب‌های اعصاب محیطی، آسم و برونشیت و ... دست و پنجه نرم می‌کنند.

علاوه بر این اسناد محرمانه آرشیو ملی انگلستان نشان از آن دارد که ارتش انگلیس، در دهه‌های سی و چهل میلادی، روی سربازان خود و حتی نیرو‌های داوطلب ارتش این کشور، آزمایش‌های دارویی غیرقانونی انجام داد. به عنوان نمونه گاز خردل را روی گروهی از سربازان خود آزمایش کرده بود تا بفهمد گاز خردل روی پوست هندی‌ها آثار مخرب بیشتری برجای می‌گذارد یا روی پوست بریتانیایی‌ها!

همچنین توزیع ملافه‌های مسموم و آغشته به وبای آبله میان سرخ‌پوستان آمریکا تحت پوشش اقدام‏های صلح جویانه و مسالمت آمیز و مرگ حدود صدهزار سرخ پوست در کمتر از یک سال از دیگر جنایات انگلیس در نظام سلامت مردم جهان به شمار می‌آید.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.