عضو ائتلاف دوله القانون:

نوری المالکی بیش‌ترین شانس را برای نخست وزیری عراق دارد

یک عضو ائتلاف دوله القانون عراق گفت که بر اساس مطالعات و پیش بینی‌ها، نوری المالکی رئیس این ائتلاف و نخست وزیر اسبق عراق از بیش‌ترین شانس برای پیروزی در انتخابات آتی عراق و نخست وزیر شدن برخوردار است.

هادی نیوز:  یکی از اعضای ائتلاف «دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق روز چهارشنبه گفت که بازگشت رئیس این ائتلاف  به مقام نخست وزیری عراق بسیار محتمل است.

«ابواحمد البصری» در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم با اشاره به افزایش روزافزون محبوبیت نوری المالکی گفت: «طبقات مهمی از جامعه عراق معتقدند که المالکی در مرحله آتی از شانس بیش‌تری برای رسیدن یه نخست وزیری برخوردار است.»

این مقام ائتلاف دوله القانون دو دلیل برای اثبات ادعای خود بیان کرد و گفت: «دلیل نخست شفافیت نوری المالکی و تجربه وی در کار سیاسی و برعهده گرفتن رهبری دولت است و دلیل دوم برخوداری وی از حمایت محافل اهل تسنن و کُردهای عراق است.»

وی با بیان اینکه پیروزی المالکی در انتخابات آتی بر اساس مطالعات موجود بسیار قابل انتظار است، گفت: «اگر جامعه عراق و گروه‌های سیاسی تمایل به نخست وزیری المالکی داشته باشند، خود او نیز هرگز مخالفت نخواهد داشت.»

المالکی اخیرا هم در گفت‌وگو با شبکه العالم گفته بود که تمایلی برای نخست وزیر شدن مجدد ندارد؛ اما هیچ گاه از پذیرش مسئولیت در راستای خدمت به کشور عراق و مردمش برنمی‌دارد.

دو سال پیش، ۲۲ اردیبهشت ۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام برگزار شد با این حال، تظاهرات سال گذشته باعث شد «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق که بعد از پروسه پیچیده به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، استعفا دهد.

یکی از مطالبات معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بود که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییر یافته است.

منابع عراقی، روز سه‌شنبه گزارش دادند که هیأت وزرای عراق روز دهم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۰) را به عنوان موعد انتخابات زود هنگام عراق تعیین کرده است.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.