ظریف:

ایران آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه است/ برخی خود را معطل «ترامپ» کردند

وزیر امور خارجه با بیان این‌که باید به برخی از کشورهای خلیج فارس ثابت شده باشد که چگونه خود را چهار سال معطل «ترامپ» کردند، گفت: این کشورها چهار سال وقت را از دست دادند، اکنون «ترامپ» رفت و ما و آن‌ها ماندیم.

هادی نیوز: «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی اظهار داشت: ما همیشه دستمان را برای دوستی به سمت کشورهای خلیج فارس دراز کرده‌ایم؛ زیرا این منطقه متعلق به همه ما و امنیت آن به نفع همه ماست.

وی با اشاره به اینکه از ناامنی منطقه فقط یک گروه منفعت می‌برند، افزود: بنابراین ما این آمادگی را داریم که با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به همین علت، ما پیشنهاد قطر و پیش از آن پیشنهاد کویت را پذیرفتیم و در دوران برجام هم یک بار به پیشنهاد قطر برای مذاکره پاسخ مثبت دادیم.

ظریف با اشاره به اینکه قبل از همه آن‌ها خودمان پیشنهاد گفت‌وگو را دادیم و سال گذشته هم رئیس جمهور طرح امید را مطرح کرد، افزود: از این رو آمادگی ما برای گفت‌وگو موضوع جدیدی نیست و همان‌گونه که در پاسخ به وزیر امور خارجه قطر مطرح کردم، این موضوع فقط اعلام سیاست دراز مدت جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اولین‌بار ما این سیاست را در سال ۱۳۶۴ در نامه «علی اکبر ولایتی» به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کردیم که در بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ هم آمده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: باید به برخی از کشورهای خلیج فارس ثابت شده باشد که چگونه خود را چهار سال معطل «ترامپ» کردند.

ظریف با تاکید بر اینکه وقتی مرحوم «شیخ صباح» امیر سابق کویت پیشنهاد گفت‌وگوی کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران را مطرح کرد و رئیس جمهور پاسخ مثبت داد آن‌ها گفتند حالا «ترامپ» بر سرکار آمده است و ما صبر می‌کنیم، افزود: این کشورها چهار سال وقت را از دست دادند، اکنون «ترامپ» رفت و ما و آن‌ها ماندیم.

وی گفت: پس باید کشورهای خلیج فارس بدانند که در این منطقه ما و آن‌ها می‌مانیم و «ترامپ» نمی‌ماند.

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.