ایندیپندنت:

بایدن سیاست تهاجمی ترامپ علیه ایران را ادامه می‌دهد

روزنامه ایندیپندنت چاپ استرالیا گزارش کرد که امتناع «جو بایدن» برای بازگشت فوری به برجام از طریق برداشتن تحریم‌ها در حقیقت تداوم سیاست تهاجمی ترامپ علیه تهران است.

هادی نیوز: روزنامه ایندیپندنت چاپ استرالیا در گزارشی نوشت که اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های دولت وی در خصوص شرایط بازگشت واشنگتن به برجام نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بایدن هردو سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران در پیش دارند.

در مقدمه این گزارش، با اشاره به سیاست‌هایی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته و شروطی را برای بازگشت به برجام تعیین کرده، نوشته شده است که سیاست بایدن در قبال ایران همچنان از اعتبار آمریکا در مذاکرات خارجی می‌کاهد.

طبق این گزارش، تصمیم اخیر بایدن برای عدم بازگشت فوری به برجام در حقیقت تداوم مواضع  تهاجمی ترامپ در قبال ایران است.

روزنامه ایندیپندنت در مقدمه خود به اقدامات بایدن در لغو برخی فرمان‌های اجرایی ترامپ اشاره کرد و نوشت، با ورود بایدن به کاخ سفید، شاهد لغو برخی از سیاست‌های کلیدی ترامپ همچون پایان ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا، متوقف کردن ساخت دیوار مرزی، پیوستن مجدد به توافق اقلیمی پاریس و صدور دیگر فرامین اجرایی بودیم که موضع بایدن بعنوان رئیس‌‌جمهور آمریکا را تأیید کرد.

این گزارش‌ سپس به سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در پی خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و تشدید فشار تحریم‌ها علیه ایران و ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزایش یافت.

طبق این گزارش، ترامپ حتی در دوران شیوع کرونا نیز تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تحمیل کرد تا مانع از دسترسی این کشور به غذا و دارو شود و کودکان با بیماری‌های خاص را در معرض مرگ قرار داد.

این روزنامه سپس با تأکید به اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمان خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام کاملاً به مفاد این توافق پایبند بود، ادامه داد که «ترامپ در حالی از برجام خارج شد که ایران به شروط کلیدی این توافق هسته‌ای پایبند بو»د.

ایندیپندنت پس از توصیف سیاست‌های تهاجمی دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران به وعده‌های انتخاباتی بایدن برای بازگشت مجدد به برجام اشاره کرد و نوشت، بایدن در سخنرانی انتخاباتی خود، تأیید کرد که تا زمانیکه ایران به تعهدات خود مطابق برجام برای حفظ سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی پایبند باشد، ایالات متحده مجدداً به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

این گزارش سپس به شرایطی که ایالات متحده و شرکای اروپایی عضو برجام به وجود آوردند تا ایران را وادار به کاهش تعهدات برجامی کند، اشاره کرد و نوشت در حال حاضر پس از خروج آمریکا از برجام، تشدید تنش‌ها در منطقه و ترور یک فرمانده عالیرتبه ایران (حاج قاسم سلیمانی)، ایران تصمیم گرفته است که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را در فواصل زمانی بر اساس تحقق درخواست خود برای لغو تحریم‌ها افزایش دهد.

این گزارش سپس ادامه داد که سیاستی که دولت بایدن در قبال ایران در پیش گرفته است در حقیقت تداوم همان سیاست‌های تهاجمی دولت ترامپ است.

ایندیپندنت در اثبات این گزارش نوشت که بایدن در مصاحبه اخیر خود با شبکه «سی بی اس» تأکید کرد که ایالات متحده تا زمانیکه ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف نکند، تحریم‌های فلج‌کننده علیه تهران را لغو نخواهد کرد که بعداً مجبور به اصلاح گفته‌های خود شد و شفاف‌سازی کرد که منظور وی کاهش سطح غنی‌سازی به ۳.۶۷ درصد بوده است.

این گزارش ادامه داد، ایران در واکنش به اظهارات بایدن تأکید کرد که این آمریکا بوده است که توافق هسته‌ای را ترک کرده و به همین دلیل می‌بایست  با بازگشت به تعهدات اصلی خود که لغو تحریم‌های ایران است، مجدداً اعتمادسازی کند.

ایندیپندنت سپس با اشاره به این مواضع دولت ترامپ در قبال ایران ادامه داد، تصمیم بایدن برای عدم بازگشت مجدد به توافق ایران و لغو تحریم‌هایی که در برجام در خصوص آن توافق شده بود، اعتبار ایالات متحده را کاهش می‌دهد.

این گزارش سپس مطرح کرد در شرایطی که ایالات متحده به جنگ اقتصادی بی‌وقفه خود علیه ایران ادامه می‌دهد و تجاوزات نظامی خود علیه این کشور را افزایش می‌دهد، ایران چه انگیزه‌ای برای متوقف کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود دارد؟

ایندیپندنت همچنین در خصوص افزایش تنش‌ها با ایران و پیامدهای یک تقابل احتمالی میان واشنگتن و جمهوری اسلامی هشدار داد و نوشت که ویرانی‌ جنگ با ایران را نباید دست‌کم گرفت. هزینه انسانی چنین جنگی فاجعه‌بار خواهد بود. بیش از ۸۰ میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند و احتمال بروز یک بحران پناهجویان همچون آنچه در سوریه شاهد آن بودیم، متفاوت از تمامی تجربیات ما خواهد بود.

این گزارش همچنین با اشاره به قدرت نظامی ایران نوشت، ایران در مقایسه با همسایگان افغانستان و عراق خود، ارتش پیشرفته‌تری دارد و توانمندی موشک بالستیک دارد.

ایندیپندنت در پایان با انتقاد از سیاست دولت بایدن برای عدم لغو تحریم‌های ایران نوشت، امتناع بایدن برای برداشتن این تحریم‌ها، تغییر بی‌رحمانه شرایط برای بازگشت مجدد ایالات متحده به مذاکره با کشوری است که هرگز توافقی را که به آن پایبند بود را تغییر نداد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.