چرا بایدن با یک ماه تاخیر با نتانیاهو تماس گرفت؟

سرانجام پس از یک‌ماه انتظار بایدن با نتانیاهو تماس گرفت و چنانکه در خبرها آمده است، حوالی یک ساعت با او گفت‌وگو کرد.

هادی نیوز: تاخیر یک‌ماهه بایدن در تماس با نتانیاهو در حالی که ظرف این مدت رئیس‌جمهور آمریکا با ۱۰ تن از رؤسای کشور‌های دیگر دنیا تماس گرفته بود این تحلیل را تقویت کرد که بایدن با شخص نتانیاهو مشکلاتی اساسی دارد و درصدر این مشکلات جانبداری شدید نتانیاهو از ترامپ در ماجرای انتخابات آمریکا بوده است. با این تاخیر تحقیرآمیز در واقع بایدن پیامی از جنس دلخوری برای نتانیاهو و البته آیندگان بر او در خصوص تعاملات اسرائیل با آمریکا ارسال کرد و تلاش کرد تا در عین حالی که نشان می‌دهد هوادار 100 درصدی اسرائیل است، اما نسبت به رفتار‌های نخست وزیر شدیدا حساس است.

در حالی که ترامپ در روز دوم ریاستش با نتانیاهو تماس گرفت، بایدن این تماس را با تاخیری یک ماهه انجام داد. شاید می‌شد انتظار داشت این تاخیر تنبیهی برای هفته‌هایی دیگر نیز ادامه یابد، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به جلسه وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران از یک سو سفر شنبه رافائل گروسی به تهران از دیگر سو و به پایان رسیدن ضرب الاجل ایران برای وداع با پروتکل الحاقی طی روز‌های آینده از سوی سوم بایدن ترجیح داد باشد تا از طرفی بر وجود وحدتی سیاسی در میان اروپا، آمریکا و اسرائیل درخصوص مخالفت با صنعت هسته‌ای ایران تاکید کند و در عین حال با ارسال این پیام هشدار آمیز ایران را مجبور به تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ایش بویژه در اجرای قانون موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کند. این نکته را می‌توان از بیانیه کاخ سفید درخصوص محتوای مکالمه تلفنی بایدن – نتانیاهو با محوریت مساله ایران دریافت کرد.

واقعیت آن است که در شرایط جدید تنها و تنها دلیل ماندگاری آمریکا در منطقه حفاظت از اسرائیل است. این روز‌ها دیگر نه سخنی از نیاز آمریکا به نفت منطقه در میان است و نه شعار نخ‌نمای حمایت از دموکراسی از مقامات آمریکایی پذیرفتنی است.

بنابراین از مثلت استراتژیک آمریکا در منطقه یعنی نفت، دموکراسی و اسرائیل فقط ضلع سوم این مثلث به قوت خود باقی است. اسرائیل افزون بر همه حمایت‌های گونه‌گون آمریکا به‌شکل ویژه سالیانه نزدیک به چهار میلیارد دلار از این کشور مساعدت دفاعی دریافت می‌کند. با توجه به این استراتژی سنتی آمریکا، بایدن چاره‌ای جز تماس با نتانیاهو نداشت؛ اما این تماس را با تاخیر انجام داد تا این پیام را به جامعه صهیونیت داده باشد که نه با اسرائیل که با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به‌شدت مشکل دارد، به اهداف مشترک آمریکا و اسرائیل در منطقه به‌شدت پایبند است و البته علاقه چندانی به رأی اوردن نتانیاهو در انتخابات پیش روی رژیم ندارد.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.