سردار یدالله جوانی

خطا‌های محاسباتی آمریکا در قبال انقلاب اسلامی

دستگاه محاسباتی سیاسی ایالات متحده در قبال انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت ایران یا اساساً کار نمی‌کند، یا به طور دائم و مستمر خطای محاسباتی دارد.

سردار یدالله جوانی؛ انقلاب اسلامی برخلاف تصور و برآورد آمریکایی‌ها به پیروزی رسید و همچنین برخلاف محاسبه‌های آنان، ۴۲ ساله شد و اکنون وارد چهل و سومین سال خود شده است.

بررسی اسناد و تحلیل مواضع و رفتار‌های تمامی دولت‌ها و مجموعه سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در ۴۲ سال گذشته نشان می‌دهد، دستگاه محاسباتی سیاسی ایالات متحده در قبال انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت ایران یا اساساً کار نمی‌کند، یا به طور دائم و مستمر خطای محاسباتی دارد! نمونه‌هایی از این خطا‌ها و محاسبات اشتباه عبارت است از:

۱ـ آمریکایی‌ها نه‌تنها هیچ برآوردی از امکان وقوع انقلاب در ایران نداشتند، بلکه پنتاگون تا چند روز قبل از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، اعلام می‌کرد امکان ندارد رژیم پهلوی سقوط کند!

۲ـ آمریکایی‌ها روی ارتش ایران برای مقابله با انقلاب در ایران حساب ویژه‌ای باز کرده بودند، اما با پیوستن ارتش به‌صورت معجزه‌آسا به ملت، همین ارتش عامل شکست رژیم طاغوت و نابودی امید‌های آمریکا شد.

۳ـ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها روی عناصری از خود برای کودتا در ایران سرمایه‌گذاری کردند؛ ولی هیچ کودتایی به بار ننشست.

۴ـ آمریکایی‌ها با تمرکز بر روی گسل‌های قومی‌ـ مذهبی، با تصور امکان چندپاره کردن ایران از طریق غائله‌های تجزیه‌طلبی، گروه‌های قومی واگرا را تجهیز و پشتیبانی کردند، اما طرح تجزیه ایران نیز با شکست کامل مواجه شد.

۵ـ تصور آمریکایی‌ها این بود که با ترور رهبران فکری انقلاب، جمهوری اسلامی ساقط خواهد شد؛ بر اساس همین برآورد با راه‌اندازی و تقویت تروریسم در ایران و با به شهادت رساندن ۱۷ هزار نفر و از جمله شخصیت‌های برجسته دینی و مذهبی، همانند شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، رجایی، باهنر، شهدای محراب و... در انتظار پایان انقلاب بودند، ولی به دلیل خطای محاسباتی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

۶ـ آمریکایی‌ها با تصور اینکه یک تهاجم سنگین نظامی خارجی، ایران را متلاشی کرده و انقلاب را شکست می‌دهد، رژیم حاکم بر عراق را ترغیب و تحریک به تهاجم کرده و سپس با تمام توان، خود و متحدانش از صدام حمایت کردند؛ اما جنگ تحمیلی تبدیل شد به دفاع مقدس که عاملی برای صدور انقلاب و با پدیدآیی و تقویت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در طول دفاع مقدس، ماندگاری انقلاب تضمین شد.

۷ـ آمریکایی‌ها با کار سنگین دَه، پانزده ساله، فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ را طراحی و با کمک نفوذی‌ها و استحاله شده‌ها، در داخل ایران شکل دادند و با اطمینان گفتند، جمهوری اسلامی به پایان سال ۱۳۸۸ نخواهد رسید، ولی حماسه ۹ دی تمام نقشه‌های‌شان را با شکست کامل مواجه کرد.

۸ـ برآورد آمریکایی‌ها این بود که پس از فتنه ۸۸، با تحریم‌های فلج‌کننده می‌توانند جمهوری اسلامی را با فروپاشی درونی به پایان برسانند. با رخ‌نمایی اغتشاشات دی‌ماه سال ۱۳۹۶، ترامپ آمریکا را از برجام خارج و سیاست فشار حداکثری در تمامی حو‌زه‌ها و ازجمله به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در پیش گرفت.

آمریکایی‌ها طبق محاسبات خود، با صراحت و قاطعیت نه‌تنها اعلام کردند جمهوری اسلامی موفق به برپایی جشن چهل‌سالگی انقلاب نخواهد شد، بلکه با قاطعیت هرچه تمام برای پسا جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کردند و مواردی از این برنامه‌ها را آشکارا اعلام کردند که از آن جمله است: الف‌ـ جان بولتون در بهار سال ۱۳۹۷ در اجلاس منافقین شرکت و به آنان اعلام کرد، برای رفتن به تهران و گرفتن جشن پیروزی تا چند ماه دیگر آماده شوند! ب‌ـ دونالد ترامپ در شهریور ۱۳۹۷، باصراحت و قاطعیت به تعدادی از مقامات اروپایی گفت؛ برای همکاری با ایران عجله نکنید، تا سه چهار ماه دیگر کار جمهوری اسلامی تمام است، آنگاه با هم می‌نشینیم و درباره آینده ایران تصمیم می‌گیریم!

موارد مذکور نمونه‌هایی از خطا‌های بزرگ محاسباتی آمریکا در قبال انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود که بر این فهرست، می‌توان موارد بزرگ و کوچک دیگری از جمله لشکرکشی به منطقه و شکل‌دهی به خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی، چون داعش برای مقابله با انقلاب اسلامی را اضافه کرد.

اما پس از ۴۲ سال، نتیجه این برآورد‌های غلط و محاسبات اشتباه آمریکا از مردم ایران و شرایط کشورمان و جمهوری اسلامی، پیشرفت‌ها و قدرتمند شدن ایران در منطقه از یک سو، و افول آمریکا از سوی دیگر است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در روز ۱۹ بهمن‌ماه، ضمن اشاره به مواردی از خطا‌های محاسباتی آمریکایی‌ها، از حضور مردم در صحنه، اعتماد به وعده‌های الهی و افزایش مؤلفه‌های قدرت ملی به‌صورت مستمر، به‌عنوان عوامل اصلی موفقیت در برابر دشمنان یاد کرده و توجه به این عامل را مورد تأکید قرار دادند. بسیار روشن است با استمرار این عوامل، آینده از آن انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.