رژیم صهیونیستی مصر را شریک راهبردی تل آویو دانست

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر انرژی مصر، قاهره را شریک راهبردی تل آویو دانست و نقش آن را در پیشبرد روند سازش ستود.

 هادی نیوز: «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با «طارق الملا» وزیر انرژی مصر، این کشور را یک شریک راهبردی برای رژیم صهیونیستی خواند.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، اشکنازی در گفت‌وگویی که با الملا در قدس اشغالی داشت، گفت: «خوشبختم که اینجا در وزارت خارجه اسرائیل میزبان وزیر انرژی مصر هستم که در سفری رسمی به اسرائیل آمده است. مصر یک شریک راهبردی برای اسرائیل است و خوشحالم که همکاری بین کشورها و منطقه در حال گسترش است».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نقش مصر را در تضمین صلح و ثبات در منطقه اساسی خواند و گفت: «مصر نخستین کشورش بود که با اسرائیل توافق صلحی امضا کرد که به توافق‌های بیش‌تر منجر شد».

اشکنازی افزود: «من مطمئنم که توافق‌های عادی سازی روابط و تغییر الگوی منطقه‌ای به گسترش و تعمیق همکاری با دیگر کشورها کمک خواهد کرد و امیدوارم که سفر شما در را به روی سفرها و همکاری در دیگر زمینه‌ها باز کند».

وزیر انرژی مصر که اولین وزیر دولت مصر است که طی پنج سال گذشته تاکنون به فلسطین اشغالی رفته است، عصر امروز(یکشنبه)  با «یووال اشتاینیتر» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تلاش برای انعقاد توافق نامه دولتی  اتصال میدان گازی لویاتان در فلسطین اشغالی با واحدهای مایع سازی گاز طبیعی در مصر از طریق خطوط لوله دریایی موافقت کردند.

سفر طارق الملا در شرایطی انجام شده که مصر اولین کشور عربی است که پس از جنگ‌های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، در سال ۱۹۷۹ با انعقاد «پیمان کمپ دیوید» با تل‌آویو توافق کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت.

بعد از مصر تحت فشارها و اغواهای آمریکا، پادشاهی اردن در سال ۱۹۹۴ نام خود را به عنوان دومین کشور عربی سازشگر با رژیم اشغالگر قدس ثبت کرد.

در ماه‌های اخیر و تحت فشارها و تشویق‌های دولت دونالد ترامپ در آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، سودان و پادشاهی مغرب از توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط خبر دادند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.