سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو:

«بن سلمان» بیش از هر کسی آماده عادی‌سازی روابط است

سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو تاکید کرد که ولی‌عهد سعودی بیش از هر کسی در عربستان، آماده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

هادی نیوز: «دان شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در گفت‌وگویی تفصیلی با یک روزنامه صهیونیستی گفت که ارزیابی روابط سعودی - اسرائیلی نشان می‌دهد که سعودی‌ها به اسرائیل نزدیک شده‌اند به  ویژه در زمینه عادی سازی. اما دانستن میزان  این نزدیکی دشوار است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با تایید اینکه امارات و بحرین با چراغ سبز ریاض اقدام به علنی کردن روابط خود با تل آویو کرده‌اند، تصریح کرد: «باور اینکه امارات و به ویژه بحرین بدون حمایت [دولت] سعودی در فرایند عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش رفته‌اند، سخت است. لذا به طور قطع در صورت مخالفت سعودی‌ها، ما نمی‌توانستیم این عادی‌سازی روابط را محقق سازیم.»

پایگاه خبری «عربی ۲۱» با ترجمه مصاحبه  این دیپلمات آمریکایی به نقل از او نوشت: «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به مصلحت فلسطین و امکانات همکاری با اسرائیل، متفاوت از نسل ملک سلمان، پدر خود - که هنوز در قید حیات و سالم است - می‌نگرد. لذا بیش از دیگران برای نزدیکی به اسرائیل آمادگی دارد اما این امر، زمان‌بر خواهد بود.»

وی افزود: یکی از معیارهای آینده روابط عربستان سعودی با اسرائیل، امکان بازنگری ایالات متحده و دولت بایدن در روابط با عربستان به دلیل کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن، نقض حقوق بشر در عربستان، ترور جمال خاشقچی و مسائلی از این دست است که بر تصمیم عربستان سعودی در قبال اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

شاپیرو به عنوان یک پژوهشگر در مرکز مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو تصریح کرد:انتظار دارم که به محض آنکه سعودی‌ها آماده گام برداشتن در روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل شوند، از آن چیزی را خواهند خواست و پیش‌بینی می‌کنم که آن چیز مربوط به فلسطینی‌ها باشد مانند توقف شهرک سازی یا اعلام پایبندی به راه‌ حل دو دولتی. در عین حال من از دوستان اسرائیلی درباره بهایی که در قبال این عادی‌سازی مناسب است، بدهند، می‌پرسم. بهایی که در قبال آن سعودی‌ها، اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز شب گذشته با اشاره با علاقه مقام‌های سعودی در برقراری رابطه با رژیم صیهونیستی ابراز امیدواری کرد که ریاض به توافق نامه‌های آبراهام که در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده است، بپیوندد.

 بر اساس توافق نامه آبراهام (سازش) که سال گذشته میلادی با تلاش ترامپ محقق شد، چهار کشور امارات متحده عربی ، بحرین، مراکش و سودان توافق کردند که با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کنند.

پامپئو در گفت‌‌وگو با «خبرگزاری فرانسه»  نیز مدعی شد که کشورهای دیگر نیز به دنبال روابط با اسرائیل خواهند بود.

وی گفت: «امیدوارم که عربستان سعودی بتواند راه خود را برای پیوستن به توافق نامه‌های آبراهام پیدا کند. من می‌دانم که بسیاری از افراد در داخل این کشور می‌خواهند این اتفاق بیفتد.»

پیشتر منابعی مدعی شدند که پامپئو، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی ماه نوامبر در شهر «نئوم» در دریای سرخ دیدار کردند. این نشست توسط ریاض تکذیب شد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما طی سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تماس‌های محرمانه بین مسئولان دو طرف منتشر شده است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.