علی عبدالصمدی؛

پایان قرنی سراسر حماسه و آغاز قرن پیشرفت فن‌آوری‌های نوین

آهسته آهسته صدای پای قرنی نو به گوش می رسد قرنی که نسل سوم اینترنت (اینترنت اشیاء) نخستین ارمغان آن خواهد بود. یقینا مواجهه با مظاهر مختلف قرن پیش رو مستلزم افزایش سواد تکنولوژیک و رسانه‌ای خواهد بود.

هادی نیوز: سده‌ی چهاردهم هجری خورشیدی به آخرین روزهای خود نزدیک شد. قرنی که با بحبوحه‌ی جنگ جهانی اول آغاز شد که همزمان بود با دومین مرحله از انقلاب مشروطه و عزل محمد علی شاه و روی کار آمدن پادشاهی نالایق و نابالغ به نام احمدشاه قاجار. قیام جنگلی‌ها و برخی سرکشی‌های ریز و درشت دیگر در همین دوران رخ داد.

هنوز چند سالی نگذشته بود که آتش جنگ جهانی دوم دامان ایران را هم گرفت و اتفاقا همزمان شد با پایان سلطنت رضا شاه و آغاز پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی. دوران پهلوی دوم دوره‌ی پیشرفت ظاهری ایران بود.

پیشرفتی که البته مورد تایید قاطبه‌ی مردم نبود و نهایتا آتش انقلاب اسلامی را شعله ور کرد. انقلاب اسلامی به رهبری امام سید روح الله مصطفوی خمینی در نیمه‌های قرن به پیروزی رسید ولی دشمن نابکار تاب و تحمل نیاورد و این بار با حربه‌ای به نام جنگ، جان مملکت ما افتاد. ملت بی دفاع ایران هشت سال جانانه و بدون هیچ پشتیبانی جلوی ابرقدرت‌های جهان ایستادند و نهایتا خون بر شمشیر پیروز شد.

دوران پر التهاب سده‌ی چهاردهم هجری خورشیدی به همین وقایع ختم نشد و دشمن گاه در لباس اجنبی و گاه در لباس‌ خودی آسایش و آرامش مردم را هدف گرفت. ماجراجویی‌های روبه صفتانی که در لباس میش در سال هشتاد و هشت کشور را به التهاب کشاندند یک نمونه‌ی بارز از این ادعاست.

وضع تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه مردم ایران، ضربه زدن دشمنان داخلی به بدنه‌ی اقتصاد کشور از طریق پولشویی و اختلاس دو عامل اساسی بودند که اوضاع اقتصادی کشور را ملتهب‌تر کردند اما مردم ایران هنوز زیر بار فشارهای اقتصادی مرد و مردانه ایستاده‌اند.

و نهایتا این یک سال اخیر که جهان و از جمله‌ی کشورمان، درگیر با ویروس کرونا شده و بسیاری از عزیزانمان به دلیل ابتلاء به این ویروس نحس جان باخته‌اند.

سده‌ی اخیر دوران پر التهابی برای کشور ما بوده است. از زمانی که بزرگترین آرزوی روشنفکران کشور چاپ روزنامه بود تا امروز که رسانه های الکترونیک در دسترس کوچک و بزرگ قرار گرفته است.  همچنین ورود تکنولوژی‌های نوین جامعه و فرهنگ را با چالش‌های جدیدی روبه رو کرده است.

آهسته آهسته صدای پای قرنی نو به گوش می رسد قرنی که نسل سوم اینترنت (اینترنت اشیاء) نخستین ارمغان آن خواهد بود. یقینا مواجهه با مظاهر مختلف قرن پیش رو مستلزم افزایش سواد تکنولوژیک و رسانه‌ای خواهد بود. امید است رسانه‌های مختلف از جمله رسانه های نوشتاری، دیداری و... دست در دست یکدیگر بتوانند سطح سواد رسانه‌ای و تکنولوژی مخاطبین را افزایش دهند که این مهمترین رسالت رسانه‌های عمومی در قرن پیش روست.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.