اولین آزمون بزرگ ملت ایران برای تعیین نوع حکومت

مردم ایران در دهم فروردین 1358 پای صندوق‌های رای رفتند و به نظام اسلامی رای آری دادند.

هادی نیوز: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اینک در دهه پنجم عمر پربرکت خود قرار دارد و همچنان با تکیه بر آموزه‌های حضرت امام خمینی (ره) به راه خود ادامه خواهد داد.

این انقلاب روزها و شب‌های سختی را از سر گذارنده که باید بارها مورد بازنگری قرار بگیرد. یکی از این مقاطع حساس اولین نوروز انقلاب اسلامی است، مردم ایران در حالی بهار انقلاب و بهار طبیعت را جشن می‌گیرند که باید خود را برای در اولین انتخابات (10 فروردین 1358) بعد از انقلاب آماده کنند.

این در حالی است که عده‌ای از ضد انقلاب‌ها و تجزیه‌طلبان با شعارهای فریبنده سعی دارند تا استقرار انقلاب را با شکست مواجه کنند. مجموعه اولین نوروز انقلاب نگاهی دارد به آن روزهای فراموش نشدنی که قسمت دهم آن را در ادامه می‌خوانید:

اولین حضور

در اولین روز (10 فروردین 1358) برگزاری رفراندوم تعیین نظام سیاسی ایران در سراسر کشور روزنامه اطلاعات گزارش داد: «میلیون‌ها ایرانی برای تعیین نوع حکومت کشور پای صندوق رای رفتند و رای خود را به صندوق ریختند.» این روزنامه در صفحه اول خود با تیتر درشت نوشت: «ملت ایران به امام پاسخ آری داد.» و افزود: «استقبال مردم برای شرکت در رفراندم در تاریخ ایران بی سابقه بود.» این روزنامه به نقل از رئیس ستاد برگزاری رفراندوم نوشت: « رای مردم ۹۸ درصد آری بود.»

اما در مناطق بحرانی کشور از جمله کردستان و ترکمن صحرا انتخابات با اخلال هایی روبرو شد. به نوشته روزنامه کیهان در سقز نیمی از حوزه‌های رای گیری در حالی که مردم این شهر به دنبال درخواست امام جمعه آماده رای دادن بودند، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند و یادی از صندوق‌ها و ورقه‌های رفراندوم به سرقت رفت.

بر اساس این گزارش، این مطلب که امام جمعه سقز که قبلاً رای دادن را مشروط به اعلام نظر شخص امام کرده بود طی اعلامیه‌ای از مردم خواست که به جمهوری اسلامی رای بدهند. در پی صدور این اعلامیه، مردم برای دادن رای به پای صندوق‌ها رفتند ولی هنگام ظهر عده‌ای ناشناس به حوزه رای‌گیری در مسجد جامع و چند نقطه دیگر حمله کردند و صندوق‌های محتوی رای و کارت‌های پر نشده رفراندوم را ربودند.

امام خمینی در پایان نخستین روز رفراندوم، طی پیامی که از رادیو و تلویزیون پخش شد با تاکید مجدد بر رای به جمهوری اسلامی، تمدید زمان درگیری در صورت ازدحام مردم در مراکز رای گیری را اعلام کردند. در این پیام آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ در محلی که شهدای قم در آنجا جان خودشان را برای اسلام و جمهوری اسلامی از دست دادند و برای اینکه آنها را شاد ملت ایران را دلگرم کنم، به جمهوری اسلامی ایران رای دادم. من امیدوارم که همه ملت اسلام، همه ملت ایران موفق با باشند و ملت ما رنگ به جمهوری اسلامی بدهند.

جمهوری اسلامی برای ما سرنوشت آزاد، خوشبختی و استقلال هدیه می آورد. دشمنان اسلام می خواهند اخلال کنند. در این امر ملت ما باید پافشاری کنند کنند و رای خودشان را به جمهوری اسلامی بدهند. البته بعد از این مرحله، مرحله‌های دیگر داریم و آن تاسیس مجلس موسسان است که به قانون اساسی جدید رای بدهند و بعد از آن انتخابات است که وکلای خودشان را به مجلس بفرستند.

اینها مراحل ابتدایی این نهضت است و بعد ایران سازی که مرحله بعدی است و پیاده شدن احکام اسلام در همه قشرهای کشور، آن هم از اموری است که ما آرزو داریم و امیدواریم با اتفاق همه ملت و پشتیبان همه موفق بشویم به این آرزو. من از همه ملت می خواهم که امروز که رای دادند، فردا هم انشاالله به جمهوری اسلامی رای بدهند که سعادت آنها بر این است که مشغول کار دیگری نشوند و مراقب باشند که خیانتی نشود.»

منبع: پیدایش نظام جدید به قلم «هادی نخعی» و «حسین یکتا»، ناشر مرکز مطالعات و تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.