هوشنگ نوبخت؛

گفتمان مقتدرانه جهانی انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد

گفتمان مقتدرانه انقلاب اسلای که ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد، گفتمان غالب و تاثیرگذار در تاریخ سیاسی سوریه است و این نمونه‌ای از اقتدار و صدور مکتب انقلاب در عرصه جهانی است.

هادی نیوز: بی‌شک دستاورد‌های مختلف هر رخدادی پس از مقطعی باید مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد تا آن رویداد بتواند در ادامه مسیر با رویکرد بهتری حرکت کرده و به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک قرن شاید بار‌ها توسط نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف خارجی مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفت، اما با صراحت باید اعتراف کنیم که این رصد ضروری و چالش راهبردی تا پیش از اعلام بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در داخل کشور به شدت مورد اغفال واقع شد.

بیانیه گام دوم نشان داد که ما در گام اول به شدت دچار روزمرگی و تکرار در انجام امورات مختلف شدیم بی آنکه در خصوص عملکرد‌های مختلف حوزه‌های گوناگون گام اول انقلاب، شاهد خروجی و تولید محتوایی ویژه در این خصوص باشیم.

درست در برهه‌ای که انقلاب اسلامی دست بر زانوی خویش قصد بلند شدن برای معرفی خود را داشت، جنگی ۸ ساله بر کشور تحمیل شد. جنگی که قرار بود کمر انقلاب نوپای ایران اسلامی را بشکند، اما نه تنها چنین نشد که دوران دفاع مقدس به یک کمربند ایمن برای رشد درخت تنومند انقلاب مبدل شد و پایه گذار مکتبی شد که با تلفیق آن با پدیده انقلاب، می‌توان یک جریان گفتمانی قوی را در سراسر جهان پایه گذاری و معرفی کرد.

گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تمامی ابعاد گسترده اش می‌تواند در خارج از مرز‌های کشور یک راهبرد قوی برای ایرانیان و یک پیشنهاد فوق العاده برای دیگر کشور‌ها و ملت‌ها باشد به شرطی که خودمان بتوانیم از این مکتب نوین یک پدیده بزرگ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را بر افکار عمومی جهان غالب کنیم.

بازنمایی دستاورد‌های خارجی انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی ورود جریان سازاندیشه نسل‌های جدید انقلابی که مدعی است به واسطه تجارب مختلف و نبوغی که ماحصل سال‌ها عبور از بحران‌ها و چالش‌های بزرگ ملی و بین المللی است توانسته به یک مکتب نوین ایرانی، اسلامی مبدل شده و قابلیت انتقال به خیلی از اندیشه‌ها و انقلاب‌های مردمی را دارد.

جبهه مقاومت که هم اکنون ردپای آن را می‌توان در بیش از ۱۰ کشور منطقه و دنیا دید، تنها یک نمونه بارز از ده‌ها نمونه‌ هویتی و گفتمانی از معرفی مکتب نوین انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان است که می‌تواند منشا تحولات بنیادین زیادی در دیگر ملت‌ها و دولت‌ها باشد.

تقریبا تمام ابرقدرت‌های دنیا با صراحت گفتند که بشار اسد نباید در راس حکومت سوریه باشد و این کشور و ملت باید مبتنی بر اراده و خواست ما به حیات خود ادامه دهد، اما جمهوری اسلامی ایران به تنهایی سینه سپر می‌کند و با اقتدار از بشار اسد و دولت قانونی اش حمایت می‌کند. امروز شاهد گذر سال‌ها از این رخداد سیاسی هستیم و تمام دنیا شاهد بوده و هستند که حرف و منطق و استدلال جمهوری اسلامی بر منطق غیر منطقی استکبار جهانی پیروز شد. بشار اسد همچنان رئیس جمهور قانونی و محبوب سوریه است، ولی خبری از خیلی از سیاستمدارانی نیست که وعده داده بودند، سوریه را جور دیگری به دنیا معرفی کنند.

گفتمان مقتدرانه انقلاب که ریشه در فرهنگ غنی دفاع مقدس دارد همچنان گفتمان غالب بر تاریخ تاثیرگذار سیاسی در سوریه است در حالی که خیلی از مدعیان تغییر حکومت در این کشور به زباله دان تاریخ ریخته شده اند و ماهیت وجودی ندارند و این تنها نمونه‌ای از اقتدار و صدور مکتب انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و عرصه‌های جهانی است.

بیانیه گام دوم انقلاب یعنی هم اندیشی، بررسی، کنکاش، تولید محتوا، آسیب شناسی و انتشار گفتمانی نوین از ایران اسلامی به جهان پیرامون مبتنی بر اقتدار، عزت، شعور و بلوغ نسلی از محصولات ارگانیک درخت تنومند انقلابی که قصد دارد به یک باغ بهاری در جغرافیای مقدس ایران و یک جنگل سرسبز و پهناور درقاره آسیا و یک پژوهشگاه تولید نهال در تمام گیتی مبدل شود.

فن آوری راهیان نور، جبهه مقاومت، استکبار ستیزی، تمدن نوین انسانی، عدالت اجتماعی، اخلاق محوری دینی، جهان شمولی اعتقادی، وحدت ادیان، حقوق بشر ایرانی، اسلامی و ده‌ها ایده و گفتمان دیگر باید از دل بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سرفصل همایش‌های بین المللی در قالب هاای گوناگون وبا زبان فاخر فرهنگ، هنر و رسانه به دنیا معرفی و عرضه شوند تا شاهد رویش مکتب نوینی از دل انقلاب اسلامی به تمام کشور‌ها باشیم. کشور‌هایی که به واسطه ظلم و ترور و جنایت و روزمرگی‌های ناشی از سبک‌های زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی غلط شان به شدت تشنه پذیرش یک آسایش و آرامش معنوی و انسانی هستند.

صد البته که ایران اسلامی به واسطه تحریم‌های ظالمانه مختلف، جنگ‌ها، بحران‌ها و بسیاری مسائل دیگر که هم ریشه در تفکر استکباری داشته و هم ریشه درتعامل خیلی از داخلی‌ها در همراهی کردن با اندیشه‌های خارجی که دلسوز مردم، حکومت، نظام و انقلاب اسلامی نبودند، نتوانسته به تمام شعارها، اهداف و اندیشه‌های متعالی خود برسد و یا بتواند رضایت نسبی خیلی از مردم خود را جلب کند، اما تاریخ و تجربه نشان داده که هر وقت دولت و ملت ایران اسلامی اراده کنند، می‌توانند هم بر مشکلات داخلی چیره شوند و هم تاثیر بسزایی بر دیگر کشور‌ها داشته باشند.

گام دوم انقلاب یک مسیر راهبردی و یک نقشه راه مطمئن برای نخبگان، اندیشمندان، فرهییختگان؛ هنرمندان، فرهنگیان، جوانان و اقشار مختلف ایران اسلامی است که بتوانند از تجارب گذشته نهایت بهره را برده که هم به عزت، اقتدار و شکوفایی کشورشان بیندیشند و هم جریان ساز و صادر کننده یک مکتب نوین به جهانی باشند که به شدت تشنه پذیرش گفتمان ایرانی، اسلامی با نگرش‌های تلفیقی و اندیشمندانه‌ای است که انسان‌ها را به تعالی روحانی، روانی و جسمانی می‌رساند و دولت‌ها را موظف و مکلف می‌کند که به خواست ملت هایشان بر اساس اخلاقیات و معنویات احترام بگذارند و چشم‌اندازی را ترسیم کنند که بشر برای رسیدن به آن مجبور نباشد ماهیت انسانی اش را فدای معادلات و معاملات سیاسی کند.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.