امیر حاتمی در دیدار وزیر دفاع تاجیکستان:

ایران هزینه‌های زیادی برای برقراری صلح در منطقه متحمل شده است/ در زمینه صادرات تجهیزات دفاعی مشکلی نداریم

وزیر دفاع با اشاره به شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: جمهوری اسلامی با رویکرد حل‌ و فصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشور‌های منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه متحمل شده است.

هادی نیوز: امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دیدار با سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان و هیئت همراه اظهار داشت: امیدواریم که همچون شروع فصل زیبای بهار، شاهد شروع فصل جدیدی در روابط و همکاری‌های دوجانبه با دوستان و برداران تاجیک باشیم.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور روابط عمیق و مبتنی برریشه‌های مشترک و کهن است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان مبتنی بر روابط خویشاوندی و خونی است و روابط خویشاوندی و خونی همیشه ماندگار و مداوم است و این پیوند‌ها و پیوستگی‌ها که از گذشته دور یادگار مانده و ماندگار است را نمی‌توان نادیده گرفت.

وزیر دفاع با بیان اینکه اگرچه ایران و تاجیکستان مرز مشترک زمینی ندارند، اما فراتر از مرز‌های تعریف‌شده روابط خوبی بین دو کشور حاکم بوده است، افزود: زبان مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک، دین مشترک، تمدن مشترک ازجمله اشتراکات دو کشور هستند.

 

امیر حاتمی با بیان اینکه معتقدیم وجود اشتراکات دو کشور می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه و فراوانی را برای توسعه روابط فی‌مابین ایجاد کند، عنوان کرد: وجود این ظرفیت‌ها که فعال شدن آن‌ها به نفع هر دو کشور است، دشمنان و بدخواهان زیادی دارد که در مقاطع مختلف دست‌به‌کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه روابط دوجانبه، همواره جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است، تصریح کرد: نقش تاجیکستان در آسیای مرکزی بر جایگاه و اهمیت روابط دو کشور ایران و تاجیکستان افزوده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های سنگین در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیر و فراوان داشته است، گفت: خوشبختانه در اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم.

امیر حاتمی با بیان اینکه توسعه حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در برخی کشور‌های منطقه موضوع مهم و حساسی است، افزود: ما همواره مخالفت خود را با حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف اعلام کرده‌ایم. تفاوتی نمی‌کند این حضور در سوریه، عراق، افغانستان باشد یا در جای دیگر.

 

 

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد حل‌ و فصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشور‌های منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه متحمل شده است که مهم‌ترین و البته جبران‌ناپذیرترین آن، شهادت سردار «سلیمانی» قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بوده است.

وزیر دفاع کشورمان با بیان اینکه روند همکاری‌ها در تمامی حوزه‌های دوجانبه و به‌طور ویژه در حوزه دفاعی و نظامی در حال بازگشت به مسیر واقعی خود است، گفت: رویکرد وزارت دفاع همسو با دولت جمهوری اسلامی ایران تأکید بر توسعه و ارتقاء روابط و همکاری‌ها بر اساس احترام و اعتماد متقابل است.

سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، اراده کشور تاجیکستان را به توسعه هکاری‌های سیاسی، نظامی دفاعی و همکاری‌های همه‌جانبه با ایران اسلامی برشمرد و عنوان کرد: در طول سابقه روابط تاریخی دو کشور توانسته‌ایم با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و اجتماعی به نتایج خوب و ارزنده راهبردی دست یابیم.

وزیر دفاع تاجیکستان همکاری‌های دو کشور را در برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان ساخت: مناقشات و ناامنی‌های موجود در منطقه ضرورت همکاری‌های دو کشور را در مقابله با تروریسم، مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و همچنین توسعه و تحکیم امنیت منطقه‌ای دو چندان می‌کند.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.