سخنگوی وزارت بهداشت:

ابتلا به کرونا به‌شدت رو به افزایش است/ تعداد بستری‌ها ۴برابر شده/ واکسیناسیون مردم عادی احتمالاً در پاییز

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور تابستان به تولید انبوه می‌رسند و واکسیناسیون مردم عادی احتمالاً پاییز انجام خواهد شد.

هادی نیوز: سیماسادات لاری بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه با مدیران و مسئولان بخش سلامت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در زمان حاضر بیشتر نقاط کشور در شرایط قرمز کرونا قرار دارد، آمار ابتلا به کرونا در موج چهارم به‌شدت رو به افزایش بوده و طی یک ماه اخیر تعداد بستری‌ها چهار برابر شده است.

وی افزود: آمار فوتی‌های کرونا در همه جای کشور یکسان نیست و بسیاری از استان‌ها فوتی‌های کمتری دارند، استان‌هایی مانند تهران، خوزستان و فارس و در یک مقطع همدان فوتی‌های بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها داشتند.

لاری ادامه داد: متأسفانه شرایط خوبی نیست و از مردم انتظار داریم بیشتر رعایت کنند تا وضعیت بهتر شود، امکان دارد طی روزهای پیشِ‌رو تعداد فوتی‌ها بیشتر شود که نتیجه بستری‌های هفته‌های گذشته است.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از استان‌های مازندران و گلستان داشتیم به‌نظر می‌رسد آمار بستری‌ها تثبیت شده است و تعداد بیماران سرپایی کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: باید زمان بگذرد تا دقیق‌تر قضاوت کنیم اما امیدواریم به‌کمک واکسیناسیون و رعایت مردم این بیماری را مدیریت کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در 14 ماه اخیر از تمام ظرفیت بیمارستان‌ها برای مدیریت کرونا استفاده شده است، گفت: زمانی که تعداد بستری‌ها زیاد شد تصمیم گرفتیم عمل‌های الکتیو لغو شود و بیمارستان‌های خصوصی هم همراهی کردند.

لاری اضافه کرد: طرح خوبی در بخش بیماران سرپایی در حال اجراست و در این طرح درمان‌های آنتی‌وایرال را زود شروع می‌کنیم و بیمار به خانه می‌رود تا روند درمان را طی کند، این طرح از بار بستری‌ها کم می‌کند و موجب می‌شود بیمار بهبود یابد.

وی ادامه داد: در این طرح تمهیداتی دیده شده است که بیمه 10 درصد هزینه‌ها را مانند بستری دائم پرداخت می‌کند، از مردم خواهش می‌کنیم در صورت داشتن علائم کرونا زودتر مراجعه کنند تا وارد پروسه‌های درمانی شوند زیرا زمانی که به‌صورت بدحال مراجعه می‌کنند کار سخت‌تر خواهد شد.

لاری خاطرنشان کرد: زمانی که تعداد بیماران بستری زیاد می‌شود نیروی انسانی و تخت‌های بیمارستان هم جوابگو نخواهد بود و در این مدت تمهیدات و تدبیر دیده شد و با بستری موقت مشکل کمتر شده است.

وی یادآور شد: با ادامه این روند رو به رشد در تهران مشکلات عدیده‌ای برای بستری خواهیم داشت، البته در بابل، ساری و گرگان مشکل بستری نداشتیم.

وی با ابراز اینکه "به پختگی در فرآیند درمانی بیماران کرونایی رسیدیم"، گفت: داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد اما داروهای آنتی‌وایرال می‌توانند کمک‌کننده باشند و وارد پروسه بیمه شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تولید واکسن‌های ایرانی گفت: سیاست ما این بود تا زمانی که واکسن‌های داخلی تولید شوند از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و در فاز نخست این کار را انجام دادیم.

لاری افزود: واکسن‌های برکت و پاستور فراخوان داده‌‌اند و برخی استان‌ها به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند تا وارد کارآزمایی بالینی سه شوند و فکر می‌کنم این دو واکسن در تابستان به تولید انبوه برسند.

وی ادامه داد: در خرید واکسن‌های خارجی ابتدا روند کند و دور از انتظار بود و وعده‌ها تحقق پیدا نکرد اما اکنون روند بهتر شده و محموله جدید آسترازنکا وارد شده است، همچنین چند محموله چینی وارد شده و قراردادی بسته شده است تا واکسن اسپونتیک هم دوباره وارد شود.

لاری خاطرنشان کرد: امیدواریم در فاز نخست تا پنجم اردیبهشت واکسیناسیون تمام کادر بهداشت و درمان، جانبازان، بیماران خاص و خانه سالمندان را به اتمام برسانیم.

وی یادآور شد: در فاز دوم افراد بالای 65 سال و مشاغل پرخطر واکسن دریافت خواهند کرد و واکسیناسیون مردم زیر 65 سال و عادی احتمالاً در پاییز انجام شود.

 

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.