نشانه‌های شوم در انفجار مرگ‌بار مدرسه سیدالشهدای کابل

انفجار مرگ‌بار مدرسه سیدالشهدا (ع) در کابل که به قتل تعداد زیادی از دانش‌آموزان دختر این مدرسه انجامید، شوک بزرگی برای افغانستان بود. این فاجعه، در شرایطی که هنوز چشم‌اندازی برای ثبات سیاسی در این کشور وجود ندارد، از جهات مختلف قابل تحلیل است.

هادی نیوز: انفجار مرگ‌بار مدرسه سیدالشهدا (ع) در کابل که به قتل تعداد زیادی از دانش‌آموزان دختر این مدرسه انجامید، شوک بزرگی برای افغانستان بود. این فاجعه، در شرایطی که هنوز چشم‌اندازی برای ثبات سیاسی در این کشور وجود ندارد، از جهات مختلف قابل تحلیل است.

اندیشکده تبیین نوشت که گرچه هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، ولی طالبان ضمن محکومیت این جنایت، گروه داعش را مسئول آن قلمداد کرده است. این در حالی است که سابقه بروز این حملات از سوی طالبان و گروه‌های نزدیک به آن مانند القاعده، انگشت اتهام را به سوی آنان نیز نشانه می‌رود.

هدف قرار دادن یک مدرسه دخترانه، نشان می‌دهد عاملان این حادثه خواستار حذف فرآیندهای اجتماعی مبتنی بر نقش‌آفرینی اجتماعی زنان افغانستان هستند. روال‌های علم‌آموزی و اشتغال زنان، از مسائلی بوده که گروه‌های تکفیری و واپس‌گرا پس از اشغال افغانستان، همواره نسبت به آن مخالفت داشتند.

مورد دیگر اینکه جامعه شیعی افغانستان هدف این عملیات قرار گرفته است. نشانه‌ای دیگر که با وجود گذشت سال‌ها از جنگ داخلی و اشغال خارجی، هم‌چنان فرقه‌گرایی و منازعات مذهبی از مهم‌ترین چالش‌های گروه‌ها و طوایف مختلف افغانستان است.

دیگر اینکه وقوع حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، اعتبار کابل در حفاظت از جامعه افغانستان و استحکام ساختارها و تشکیلات امنیتی دولت را به شدت خدشه‌دار می‌کند. این می‌تواند موقعیت این دولت در مذاکرات صلح را نیز متزلزل‌تر از قبل کند.

به نظر می‌رسد دستاورد دو دهه اشغال‌گری، چیزی جز افزایش ناامنی در افغانستان نبوده است و آمریکا در حالی افغانستان را ترک می‌کند که صرفاً کشوری چندپاره با ظرفیت بروز ناامنی دوباره را از خود به میراث خواهد گذاشت.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.