انتظارات دانشجویان از دولت آینده/ ماجرای فروش معلم و دانش‌آموزدر دولت روحانی

دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان تهران طی میزگردی در خبرگزاری فارس، انتظارات از دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش مطرح و به بررسی « نقش دانشجویان در انتخابات» پرداختند.

هادی نیوز: میزگرد «انتظارات دانشجویان از دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش» و « نقش دانشجویان در انتخابات» با حضور نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

* سالانه ۱۰ درصد از آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود 

حمیدرضا قائم‌پناه معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این میزگرد گفت: یکی از  غفلت‌های جدی که در دولت‌های فعلی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد این موضوع است که به هیچ عنوان مسأله تعلیم و تربیت به عنوان اولویت دولت‌ها قرار نگرفته است.

وی افزود: دستگاه آموزش و پرورش به عنوان یکی از حساس‌ترین نهادهای جمهوری اسلامی برای تربیت نیروی انسانی باید به عنوان اولویت فعالیت دولت‌ها محسوب شود که متأسفانه تا کنون در سال‌های اخیر این اتفاق نیفتاده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم نگاه امام  خمینی (ره)‌ و مقام معظم رهبری به مسأله فرهنگ را از اولویت‌های اول نظام عنوان کردند.

 

این فعال دانشجویی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه آموزش و پرورش با آن روبه‌رو بوده‌ایم موضوع بی‌توجهی و عدم اعتقاد دولت‌ها به نگاه ویژه به حوزه تعلیم و تربیت بوده است که متأسفانه در دولت تدبیر و امید نیز این نهاد اولویت آنها نبوده و در واقع اعتقادی به آن نداشته‌اند.

وی گفت: این در حالی است که در دولت فعلی مقوله فروش معلم و دانش‌آموز مطرح شد به طوری که سالانه ۱۰ درصد از آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود به این معنی که طی ۵ سال ۵۰ درصد از این نهاد خصوصی شود که در این زمینه هم سیاست‌گذاران ما غفلت کرده‌اند.

معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دولت بعدی باید چالش‌های ضروری و اولویت‌های آموزشی را بشناسد به طور مثال مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش تا 5 سال آینده کشور را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد که برای جبران آن باید از اکنون نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را با محوریت دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که امروز در دولت فعلی با آن روبه‌رو بوده‌ایم این است که در دولت تدبیر و امید از نهاد آموزش و پرورش به عنوان نهادی که بار مالی برای دولت دارد نام می‌برند که در این رابطه برای سبک شدن این بار اقتصادی طرح واگذاری آن را پیشنهاد داده‌اند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: به طور مثال در سال ۹۸ رئیس‌جمهور لایحه بودجه‌ای را تقدیم کرد که در تبصره 21 آن به این موضوع اشاره شده بود. به طوری که سالانه دولت برای هر دانش‌آموز مبلغ 4 میلیون تومان هزینه می‌کند که این مبلغ باید به یک میلیون تومان کاهش پیدا کند که راهکار آن را واگذاری سالانه ۱۰ درصد از وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده است.

قائم‌پناه با بیان اینکه اقتصاد کشور را بدون توجه به تعلیم و تربیت نمی‌توان اداره کرد، گفت: مقوله تعلیم و تربیت باید جزء اولویت‌های اول همه دولت‌ها قرار گیرد چرا که پایه اصلی اصلاح تحولات جامعه و عدالت،‌ آموزش و پرورش است و دولت‌ها باید نسبت به موضوع خود را نسبت به نهاد آموزش و پرورش مشخص کنند چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری آموزش و پرورش نیازمند تحول بنیادی و انقلابی است.

 

وی افزود: دولت آینده باید دارای برنامه بنیادی برای تحول در نظام آموزش و پرورش باشد. زیرا امروز باید از نگاه‌های سطحی به مقوله تعلیم و تربیت گذر کرده و به موضوعات زیرساختی و ریشه‌ای پرداخت. باید بدانیم که مسأله آموزش و پرورش تنها حوزه معیشت نیست بلکه معیشت معلمان تنها به عنوان یک دغدغه است مسأله نهاد آموزش و پرورش زیرساخت‌های آموزشی و تربیتی نسل‌های بعدی است.

قائم‌پناه با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را نمی‌توان با طرح خرید خدمات آموزشی جبران کرد افزود: طرح خرید خدمات آموزشی بزرگ‌ترین ضربه را به پیکر نظام آموزشی زده است که بار اقدامات اجرایی برای سند آموزشی ۲۰۳۰ بوده که معلم و دانش‌آموزان را مورد هدف قرار داده است.

* هیچگاه آموزش و پرورش در نگاه مسؤولان به عنوان اولویت قرار نداشته است

میثاق شمسینی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این میزگرد گفت: انتظاراتی که از حوزه آموزش و پرورش در بین معلمان و دانش‌آموزان و حتی مردم وجود دارد با عملکرد دولت فعلی برطرف نشد و تا زمانی که زیرساخت‌های نظام آموزشی تغییر نکند مشکلات و مسائل مختلف آموزشی برطرف نخواهد شد. در واقع نظام تعلیم و تربیت پایه‌های مختلفی دارد که برای تغییر و تحول آن عوامل و اجزای مختلف باید نقش ایفا کنند که تا کنون نیز معلم‌ها همیشه به عنوان دغدغه‌مند مسائل آموزشی وارد میدان شده‌اند اما باید بدانیم دولت هم در این زمینه نقش محوری دارد و می‌تواند به تغییر مسیر حرکت قطار آموزش و پرورش سرعت بخشیده و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

وی افزود: در فضای آموزش و پرورش این صف‌هایی که اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان از آن نام می‌برند تا کنون هیچ کاری انجام نداده به طوری که آموزش و پرورش تا کنون هیچ سودی از فعالیت این دو گروه نبرده است. حتی در دولت‌های مختلف در سال‌های اخیر نیز هیچ یک نتوانستند قطار آموزش و پرورش را به مسیر واقعی خود بازگردانند چرا که نوع نگاه آنها متفاوت بوده و درست نیست.

وی افزود: متأسفانه یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد این است که هیچگاه این نهاد در نگاه مسؤولان به عنوان اولویت قرار نداشته است به طوری که باید برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش به فهم واقعی رسید چرا که در حال حاضر مسؤولان به اصلاح روبنایی این نهاد روی آورده‌اند اما باید به سمت اصلاح زیربنایی این نهاد حرکت انجام شود. در واقع اولویت اصلی باید بر مدار فهم درست صورت گیرد که منجر به تحول در آموزش شود.

شمسینی ادامه داد: آموزش و پرورش در سال‌های پیش‌رو با مسائلی مواجه بوده که اگر دولت آینده برای تغییر و تحول این نهاد برنامه نداشته باشد به طور قطع در دولت بعدی با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم بود. یکی از مسائل پیش‌روی این نهاد این است که از سال 1404 تا سال 1406 بحث نیروی انسانی در آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین ارگان تحولی بسیار مهم بوده و باید برای کمبود نیرو چاره‌ای اندیشید. در واقع اگر فکر تربیت معلم برای آینده کوتاه نباشیم، آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی به نتیجه نخواهد رسید.

 

وی گفت:‌ باید به این نکته اشاره کنم تا سال 1406 دو سوم بدنه آموزش و پرورش طبق آماری که خود وزارتخانه تهیه کرده کاهش می‌یابد در واقع از  900 هزار نیروی انسانی که در وزارت آموزش و پرورش در کل کشور وجود دارد تا سال 1406 نزدیک به 600 هزار نفر از آنها بازنشسته می‌شوند که در این رابطه باید برای جلوگیری از معضل کمبود نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان که محور تربیت معلم بود، از لحاظ توسعه کمی و کیفی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده مورد توجه قرار گرفته تا بتواند اصالت اصلی خود را انجام دهد.

شمسینی با اشاره به اینکه از سال 92 که دولت آقای روحانی سر کار آمد ما با مشکل جدی کمبود نیرو و تربیت معلم روبه‌رو بوده‌ایم اضافه کرد: در حال حاضر کشور در موقعیت حساسی قرار دارد به طوری که اکنون با کمبود معلم روبه‌رو بوده و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیز کاهش یافته است. در واقع تا چند سال آینده دو سوم نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش  جابه‌جا خواهند شد و بازنشسته می‌شوند که این اتفاق فرصت مناسبی است برای ایجاد تحول بنیادی در آموزش و پرورش که دولت آینده باید در عرصه نظام آموزشی برنامه داشته و برای تأمین نیروی انسانی چاره‌ای بیندیشد.

 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: دومین انتظاری که از دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد این است که اقتصاد این نهاد را احیا کند در حال حاضر 500 هزار معلم وجود دارد که می‌توان گفت با 14.5 میلیون از جامعه در آموزش مجازی ارتباط دارند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم هدایت آموزش و پرورش به این گستردگی نیاز به فکر اقتصادی و الگوی اقتصادی دارد. به طوری که باید مشخص شود که مدارس دولتی چگونه باید به سمت کیفی‌سازی حرکت کنند یا چگونه باید از سرعت خصوصی‌سازی آموزش و پرورش که از سال 92 اتفاق افتاده جلوگیری کرد و در نهایت اینکه هر سال از اصلاح ساختاری بودجه آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

شمسینی با بیان اینکه باید شأن و منزلت معلم حفظ شود، گفت: شأن و منزلت معلم محدود به بالا رفتن حقوق نیست باید تعریف شأن معلم در نگاه مسؤولان اصلاح شود زیرا باید با استفاده از ظرفیت بخش هنری در قالب نمایش تلویزیونی شأن معلمان را حفظ کنیم که این کار صرفا به عهده دولت نیست. به این معنی که وظیفه دولت تنها در حوزه مادی مربوط نمی‌شود بلکه او باید به عرصه هنری و الگوسازی معلمان توجه کند. امروز با مجازی شدن آموزش‌ها نمی‌توان به موضوع تربیت رسید زیرا رابطه معلم و شاگرد در فضای مجازی کافی نبوده و مقوله تربیت به معنای واقعی اتفاق نمی‌افتد.

* رسیدگی به حوزه آموزش و پرورش را وظیفه حکومت می‌دانیم 

محمدامین طارونی معاون علمی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم در این نشست گفت: در شیوه حکومت‌‌داری اسلامی ۴ مسأله مهم به نام امنیت، قضاوت، بهداشت و درمان و تربیت را نمی‌توان نسبت به خصوصی‌سازی آنها حتی فکر کرد زیرا هیچکدام از این موارد قابلیت خصوصی‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی را ندارد چرا که در غیر این صورت دچار معضل و مشکلات فراوانی در هر کدام از حوزه‌ها می‌شود. این در حالی است که در وهله اول رسیدگی به حوزه آموزش و پرورش را وظیفه حکومت می‌دانیم به طوری که باید شرایط لازم را از زیرساخت‌ها تا نرم‌افزارها فراهم کنند چرا که اکنون مهمترین چالش دولت فعلی آموزش مجاری و آموزش پساکرونا است البته قبل از این بیماری هم موضوع دهکده جهانی را مطرح کرده بودند به جایی نرسید.

وی افزود:‌ در حال حاضر زمین بازی از دست دولت و مسؤولان در حوزه آموزش و پرورش خارج شده است چرا که نمی‌توانند نظارت و کنترل کافی را بر روی آموزش مجازی داشته باشند.از طرفی باید به این نکته اشاره کنم با توجه به ولنگاری فضای مجازی قشر محصل ما در معرض تهدید قرار دارند. دولت و مسؤولان هم در این حوزه هیچگونه تسلط و کنترل کافی ندارند. از طرف دیگر نیز در این گونه فضاها از نظر منطقی و کارشناسی هیچگونه تربیتی انجام نمی‌شود و تنها مقوله آموزش صرف داده می‌شود.

طارونی ادامه داد:‌ در عرصه اقتصاد که با تأکیدات مقام معظم رهبری وارد مقوله اقتصاد مقاومتی مطرح شد به عقیده ما شاید در آموزش نیز باید فرهنگ مقاومتی ایجاد شود. از آنجایی که سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش و .... در حوزه تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی دارند باید توجه ویژه‌ای به فرهنگ شود. همچنین دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز اصلی تربیت نیروی انسانی در نظام آموزشی مورد حمایت قرار گیرد.

 

وی افزود: دولت فعلی جهت توسعه دانشگاه چه اقداماتی انجام داده است، دانشگاه فرهنگیان با کمبود اعضای هیأت علمی مواجه است همچنین به روز شدن تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی هم از دیگر مسائل مهم قابل رسیدگی در این دانشگاه است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم از سال ۹۱ طبق اساسنامه دانشگاه باید سالانه ۲۵ هزار نفر نیرو  جذب می‌کرد اما در دولت فعلی این عدد به 5 هزار نفر کاهش یافته است که در این زمینه باید دولت آینده بر اساس اسناد بالادستی برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کند زیرا با تغییر دولت‌ها اجرای اسناد بالادستی مسکوت می‌ماند. البته باید گفت اسناد بالادستی نیاز به بازنگری دارند که این موضوع را مقام معظم رهبری در شهریور سال گذشته تأکید کردند. البته رتبه‌بندی معلمان که مدنظر سند تحول است بیشتر شبیه قانون اساتید دانشگاه‌ها بوده که باید آن را به طور قانونی اجرا کنند.

وی در پایان گفت: این موضوع که بر اساس سابقه و تحصیلات به میزانی به حقوق معلمان اضافه شود کافی نیست زیرا در حوزه عدالت ‌آموزشی باید دولت برنامه ویژه‌ای تهیه کند چرا که باید مشخص شود در حوزه عدالت به چه سمتی باید حرکت شود زیرا ما عدالت آموزشی را جدا از عدالت اجتماعی نمی‌دانیم. به طوری که روابط و مناسبات اقتصادی،‌سیاسی تأثیری مستقیم بر حوزه آموزش دارد. زیرا آموزش سهم همگانی است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.