کاخ سفید: برای مذاکرات برجام تقویم زمانی نداریم

سخنگوی کاخ سفید گفت مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای بر سر برجام تقویم زمانی خاصی ندارد.

هادی نیوز: «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت تقویم زمانی خاصی برای مذاکرات وین جهت توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد. او گفت زمان دور هفتم مذاکرات وین هنوز اعلام نشده و واشنگتن منتظر است ببینید چه پیش خواهد آمد. 

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز در همین راستا گفته بود بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین آخرین دور این گفت‌وگوها باشد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

جن ساکی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری  به اختلافات واشنگتن با ایران در زمینه‌ مسائل غیرهسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: «ایران در زمینه مسائل گوناگونی در دنیا، بازیگر خوبی نیست.»

مقام‌های کشورهای غربی از جمله مقام‌های دولت بایدن می‌گویند مسائل منطقه‌ای و موشکی باید جزئی از گفت‌وگوها با ایران باشد. جمهوری اسلامی ایران این درخواست‌ها را رد کرده و گفته مسائل دفاعی خود را به مذاکره نخواهد گذاشت.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد واشنگتن، صرفنظر از اینکه چه کسی در ایران در قدرت باشد، «مسائل حقوق بشری» را در دستور کار سیاست خود قرار خواهد داد. جن ساکی گفت: «ما قویاً از دولت ایران، فارغ از اینکه چه کسی در قدرت است، می‌خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کند، به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی برای همه ایرانی‌ها احترام بگذارد و آن را بهبود ببخشید.»

ادعاهای جن ساکی در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان مستقل حقوق بشری می‌گویند دولت آمریکا به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در اقصی نقاط دنیا در جایگاهی نیست که از موضع طلبکارانه در این حوزه دیگران را امر و نهی کند. 

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از ادعاهایش با یادآوری اینکه میان ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک وجود ندارد گفت که واشنگتن قصدی برای دیدار با ایران در سطح سران ندارد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.