کوشکی:

سیاست خارجی کشور باید «مزیت‌محور» باشد، نه «اولویت‌محور»

کارشناس مسائل سیاسی گفت: چرخش در سیاست خارجی کشور باید از «اولویت محور» به «مزیت محور» باشد و مهمترین وظیفه دولت آینده باید مدنظر قرار گیرد.

هادی نیوز: نشست علمی آینده روابط  ایران و آمریکا با حضور منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم و دهم و محمدصادق کوشکی به صورت‌ مجازی برگزار شد.

در این نشست منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم و دهم در نشست علمی آینده روابط ایران و آمریکا پژوهشکده شهید صدر تهران برگزار شد با بیان اینکه حوزه سیاست خارجی نیازمند پوست اندازی و رویکردهای جدیدی است، اظهار کرد: سیاست خارجی در دوره های مختلف رویکردهای متفاوتی داشته است.

وزیر خارجه دولت نهم و دهم با بیان اینکه با دنیا باید تعامل داشته باشیم، ادامه داد: این تعامل باید مبتنی بر شرایط ، تحول خواهانه، ضدسلطه و معیشت محور برای کشور و پیوست جدی سیاست خارجی  و با درک درستی صورت مسائل  باشد.

متکی با بیان اینکه محیط بین الملل، محیط نابرابر و ظالمانه ای است ، یادآور شد: در چنین فضایی باید جنگ سیاسی را همچون جنگ نظامی نامتقارن کنید.

وزیر خارجه دولت نهم و دهم با بیان اینکه باید امریکا را رصد کنیم، ادامه داد: حرف های خود را کاملا حساب شده باید بزنیم و حرف های ما به دشمن و آمریکا امتیازی برای آنها ایجاد نکند. حتی در موضع ضعیف نباید حرف های نسنجیده زد چرا که دشمن را تحریک می کنید.

متکی افزود: بخشی از دوستان ما در ۸ سال  گذشته حوزه سیاست خارجه را به گونه ای اداره کردند که بی همگان به سر شود بی غرب به سر نمی شود و دیدیم که نتیجه ای نگرفتند و برجام از از مرز تولید امید به مرز خسارت محض تغییر مکان داد.

وی با اشاره به اینکه هیچ شخصی در دیپلماسی در موضع ضعف به نتیجه مطلوب نمی رسد، خاطر نشان کرد: ما متعلق به مکتبی هستیم که انقلاب اسلامی را ایجاد کرده و می گوید برتر از اسلام مکتبی نیست.

در ادامه این نشست محمد صادق کوشکی کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه هر کشوری دوست منافع و امنیت ملی خود است، گفت: ما کشوری که دوست به واقع باشد نداریم، کشورها می توانند باهم ارتباط داشته باشند اما دوستی و صداقت واقعی وجود ندارد‌.

وی هدف سیاست خارجی برای هر کشور حفظ امنیت و منافع ملی و توسعه و گسترش آن است، افزود: امنیت و منافع ملی برای هر کشوری تعریف خاص خود را دارد.

کوشکی افزود: سیاست خارجی می تواند بر اساس مزیت ها و نیازهای هر کشوری شکل گیرد. هر چقدر قدرت یک کشور افزایش پیداکند به همان میزان سیاست خارجی آن کشور از نیاز محور به سمت مزیت محور سوق پیدا می کند.

وی به چرایی سفر ظریف به عراق طی ۶ سال در دوران تصدی دستگاه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: رویکرد دستگاه دیپلماسی ما رویکرد نیاز محور همچون عصر پهلوی است و مهمترین سفرای ما در کشورهای غربی هستند و به کشورهای منطقه و  همسایگان ما اعتقادی ندارند. 

کوشکی تاکید کرد: عراق کشور همسایه بوده و بیشترین تراز مثبت تجاری  و درآمد مرزی ملی  با عراق است و عجیب است که کشورهای همسایه مورد توجه نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی ما باید در جاهایی باشد که مزیت داریم،  خاطر نشان کرد: چرخش در سیاست خارجی باید از اولویت محور به مزیت محور باشد و مهمترین وظیفه دولت آینده باید مدنظر قرار گیرد.

کارشناس مسائل خارجی با بیان اینکه می توانیم در جهان یک قدرت عرصه کننده باشیم،  افزود: ما مزیت های زیادی داریم و با استفاده از سیاست مزیت محور بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود و امیدواریم در دولت جدید این سیاست و تحول بنیادی شکل گیرد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.