گام‌های بعدی تحرکات در کرانه باختری چیست؟

اعتراضاتی که در پی قتل یک منتقد فلسطینی در کرانه باختری آغاز شده، همچنان ادامه دارد و کارشناسان معتقدند باید راه‌حلی بنیادی برای این وضعیت اتخاذ شود وگرنه تحرکات همچنان ادامه پیدا می‌کند.

هادی نیوز: از ۲۴ ژوئن گذشته (۳ تیرماه) که یکی از منتقدان فلسطینی به نام «نزار بنات» به دست نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان کشته شد، تحرکات وتظاهرات در کرانه باختری همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار محاکمه عاملان این ترور هستند.

شامگاه روز شنبه (دیروز) دهها نفر از معترضان فلسطینی اعتراضات را ادامه دادند و تأکید کردند که رئیس تشکیلات خودگردان مشروعیت خود را از دست داده است.

طبق گفته خانواده این فعال فلسطینی، ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید نزار بنات کردند. مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد.

علی‌رغم آنکه دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان به سرکوب معترضان می‌پردازند فلسطینی‌ها به اعتراض‌ها و تظاهرات خود ادامه می‌دهند و در تلاشند حق آزادی و توقف ظلم را در کرانه باختری محقق کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «صفا»، «عمر عساف» عضو «التجمع الدیمقراطی» (تجمع دموکراتیک) در همین زمینه گفت، مسأله از قتل نزار بنات آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ معترضان خواستار محاکمه عاملان این قتل در تمام سطوح هستند.

وی افزود، اتفاقاتی که در پی کشته شدن بنات رخ داد از جمله سرکوب معترضان و کشاندن آنها بر روی زمین، مسأله آزادی‌ها را بیشتر مطرح کرد و ملت فلسطین همچنان با ادامه مبارزه با انواع ظلم مقابله می‌کند.

عساف در ادامه به بحران اخلاقی در میان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان با کشیدن دختران معترض بر روی زمین، دزدیدن تلفن همراه آنها و نیز استفاده غیراخلاقی از عکس‌هایشان اشاره کرد و گفت، اینها ادامه مبازره را می‎طلبد.

وی در ادامه به دستورکارهای تحرکات پرداخت و گفت، باید حق همه ملت فلسطین در لغو انتخابات، تکروی‌های تشکیلات خودگردان، فساد در تمامی سطوح گرفته شود و اعمال فشار برای برگزاری انتخابات ریاستی و شورای قانونگذاری ادامه پیدا کند.

عساف بر ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف کرانه باختری و همبستگی با خانواده نزار بات تا احقاق عدالت در این پرونده تاکید کرد.

«غسان السعدی» فعال فلسطینی هم در همین زمینه به خبرگزاری صفا گفت، تحرکات و اعتراضات بویژه در رام‌الله و الخلیل ادامه خواهد داشت.

السعدی تصریح کرد،  تحرکات کنونی اختلافات شخصی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان یا فرمانده نیروهای امنیتی این نهاد و غیره ندارد بلکه خواستار شفافیت و محاکمه عاملان قتل بنات است.

برخی منابع طی روزهای اخیر خبر از تغییر احتمالی تعدادی از وزرا در دولت تشکیلات خودگردان به نخست‌وزیری «محمد اشتیه» خبر داده بودند.

در ادامه این گزارش آمده، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که این تغییرات به بحران داخلی یا اعتراضات مردمی پایان نمی‌دهد و باید راه‌حلی بنیادی با تقویت آزادی‌ها، پاسخگویی، اصلاح نظام سیاسی با برگزاری انتخابات، اصلاح وضعیت سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و عدم ابقای وضعیت فعلی با تغییر چهره‌ها ایجاد شود.

در تحرکات کنونی در کرانه باختری، فعالان، نویسندگان، فرهنگیان، دانشگاهی‌ها، شخصیت‌های مستقل و حزبی، حقوقدانان، صاحبان اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و غیره شرکت دارند.

در همین ارتباط، دهها نفر از معترضان فلسطینی شنبه شب (دیشب) نیز تجمع اعتراضی در محکومیت قتل «نزار بنات» فعال سیاسی این کشور برگزار کردند. این تظاهرات در مرکز شهر رام الله واقع در کرانه باختری برگزار شد و معترضان برکناری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار شدند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.