المیادین:

چرا حمایت از جریان مقاومت و آرمان فلسطین در عربستان سعودی جرم است؟

شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی به بررسی سیاستهای جدید عربستان سعودی علیه مقاومت و آرمان فلسطین پرداخت و تأکید کرد، حمایت از مقاومت در این کشور جرم نابخشودنی است.

هادی نیوز: عربستان سعودی به تازگی حکمهایی علیه زندانیان فلسطینی در بند خود صادر کرد که واکنشها و محکومیتهای بسیاری به همراه داشت؛ اتهام این افراد، «حمایت از مقاومت در فلسطین» است.

نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و داخلی تأکید دارند که عربستان سعودی طی سالهای گذشته، شیوه سرکوب فعالان و روزنامه‌نگاران را در خاک خود در پیش گرفته است؛ به نحوی که آمارها، از افزایش تعداد زندانیان این دو قشر در این کشور حکایت دارد.

شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی به ابعاد و چرایی این حکمها پرداخت و گزارش داد، امروز شاهد اتهامات جدیدی از سوی ریاض هستیم که عجیب‌ترین اتهامات، «حمایت از آرمان فلسطین» یا «حمایت از مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل» است.

این در حالی است که ریاض اخیرا علیه ۶۹ فلسطینی حکم زندان صادر کرده که بیشترین آن، 22 سال و کمترین مدت، سه سال است. عربستان همچنین «محمد الخصری» نماینده پیشین حماس در ریاض را نیز به 15 سال حبس محکوم کرد.

بر همین اساس، مسئولان سعودی از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون، ۷۰ فعال حقوق بشری را به خاطر حمایت از مسئله فلسطین بازداشت کرده است. در میان افراد بازداشتی، دانشجو، استاد دانشگاه، تاجر هم دیده می‌شود.

سازمان حقوق بشری «گرانت لیبرتی» هم گزارش داد، طی ماه آوریل، صدور حکمهای سنگین علیه کسانی که به خاطر ابراز عقیده در عربستان زندانی هستند، دو برابر حکمهایی است که طی سه ماهه نخست سال جاری صادر شده است. در واقع «سرکوب مجدد زندانیان سیاسی به خاطر ناکامی دولت [جو] بایدن در تحریم ولی‌عهد سعودی است».

حمایت از فلسطین در عربستان، جرم است

«حسن الصالح» از رهبران جنبش مردمی و معارض سعودی به المیادین گفت: «در عربستان، ملت اجازه ندارد حتی یک روز از آرمان فلسطین حمایت کند. لذا، تمامی تظاهراتهایی که برای حمایت از این مسئله برگزار می‌شود، سرکوب می‌گردد».

الصالح تأکید کرد، پس از پایان تظاهرات، تمامی کسانی که در آن حضور داشته‌اند، احضار می‌شوند و از آنان تعهد می‌گیرند که بار دیگر در تظاهرات شرکت نکنند. برخی از افراد در عربستان به اتهام حضور در تظاهراتهای حمایتی از فلسطین، زندانی هستند.

وی درباره بازداشت الخضری گفت: «وی برای اعمال فشار به فلسطینیان بازداشت شد تا در خصوص مسئله خود، امتیاز دهند و در پس طرح سعودی-آمریکایی-اسرائیلی حرکت کرده و محور مقاومت را رها کنند».

الصالح با بیان اینکه، قانون عربستان بر اساس تمایلات آمریکا و رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: «رژیم سعودی، قانون ندارد، بلکه حکمهایی وجود دارد که پادشاه و وضع موجود آن را تعیین می‌کنند... ما با دو محور روبرو هستی : محور مقاومت و محور عادی‌سازی روابط. لذا آرمان فلسطین و حمایت از آن در عربستان، جرمی است که حامیان آن، مجازات می‌شوند».

این معارض سعودی خاطرنشان کرد: «رژیم سعودی می‌خواهد که حماس در محور سعودی قرار داشته باشد و با طرح سعودی که برای مسئله فلسطین آماده شده و موسوم به معامله قرن است، موافقت کند. رژیم سعودی می‌خواهد که چنین به افکار عمومی عربی وانمود کند که آرمان فلسطین، یک طرح ایرانی است».

الصالح همچنین تصریح کرد: «هر کس فکر می‌کند که عربستان، سوپاپ امنیت و حامی ملت فلسطین است، در توهم به سر می‌برد. در عربستان چیزی وجود ندارد که از فعالان و حامیان آرمان فلسطین حمایت کند».

این در حالی است که «صالح ابو عزه» پژوهشگر مسائل سیاسی فلسطین اخیرا در توئیتی تأکید کرد: «عربستان در جریان مذاکره با حماس، پیشنهاد داد که روابط خود را با ایران، حزب الله و انصارالله قطع کند و در مقابل با ریاض رابطه برقرار کند و زندانیان فلسطینی نیز آزاد شوند، ولی حماس این پیشنهاد را رد کرد».

حماس دشمن جدید نظام سعودی است

«مصطفی الصواف» تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین نیز در این زمینه گفت: «روابط عربستان با حماس به خاطر تغییر نظام سیاسی و رهبری در این کشور، تغییر کرده است؛ [نظامی] که به رضایت آمریکا چشم دوخته است. این مسئله باعث شده است که دشمنان جدیدی مانند مقاومت فلسطین در رأس آن حماس به وجود آید».

الصواف تصریح کرد: «حماس چانه‌زنی و باج‌خواهی را قبول نخواهد کرد... هیچکس نمی‌تواند برای حماس تعیین تکلیف کند که با این و آن رابطه برقرار کند».

وی درباره حکمهایی که علیه فلسطینیان صادر شد، می‌گوید که این حکمها «به قانون و شرع هیچ ارتباطی ندارد... این سوال مطرح می‌شود که آیا حمایت مالی یا نظامی از فلسطین، جرم است؟.. این حکمها باعث محکومیت رژیم سعودی است... محاکمه نیز تأکید دارد که نظام موجود [در سعودی] نمی‌خواهد به افتخار کمک [به فلسطین] نائل آید».

این تحلیلگر فلسطینی در پایان تأکید کرد، صدور این حکمها به منزله رشوه به دولتهای آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا از ولی‌عهد سعودی حمایت کنند.

در همین ارتباط، منابع آگاه با اشاره به تشکیل دادگاه برای این بازداشت‌شدگان در عربستان سعودی خبر دادند، مقامات سعودی، «محمد العابد» از بازداشت‌شدگان فلسطینی را به ۲۲ سال زندان و «محمد البنا» را به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.

«خضر المشایخ» رئیس کمیته بازداشت‌شدگان اردنی در عربستان سعودی، اندکی پس از انتشار خبر اولیه صدور حکم برای این دو فلسطینی گفت که دادگاه ریاض در حق ۶۹ بازداشتی فلسطینی و اردنی حکم صادر کرده که بیشترین آن ۲۲ سال زندان و کمترین آن، ۶ ماه است و به تنها یک نفر از اعضای خانواده هر یک از بازداشت‌شدگان اجازه حضور در جلسه محاکمه را داده است.

در فوریه ۲۰۱۹، سعودی‌ها، بیش از ۶۰ اردنی و فلسطینی مقیم عربستان از جمله «محمد الخضری» نماینده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین دستگیر کردند.

سازمان‌های حقوقی بین‌المللی بازداشت این افراد را محکوم و اعلام کردند که محاکمه این افراد ناعادلانه و بدون هیچگونه اتهام و دلیل قانونی بوده است. این بازداشت‌شدگان در طول چند ماه گذشته در شرایط نامناسب زندانی بوده و در معرض اهانت و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

در ۲۱ ژوئن گذشته که قرار بود حکم این بازداشتی‌ها اعلام شود، دستگاه قضایی سعودی، این امر را به سوم اکتبر آتی، موکول کرد. پیش‌تر نیز قرار بود حکم این افراد در فوریه ۲۰۲۱ اعلام شود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.