برنامه شهرداری تهران برای اربعین/کدام نیروها به عراق اعزام می شوند؟

شهرداری تهران سال های گذشته در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی به زائران اربعین خدمات ارائه می کرد. امسال مرزهای زمینی بسته هستند و زائران به صورت هوایی به اربعین می روند. با توجه به شرایط شهرداری تعداد کمی نیرو امسال اعزام می کند.

هادی نیوز: امسال مراسم اربعین برگزار می شود. در ادوار گذشته شهرداری تهران برنامه های در اربعین انجام می داد ولی امسال به دلیل شرایط تعداد کمی به اربعین اعزام می شوند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره گفت: همه ساله روال این بوده که بخشی از زحمت کشان شهرداری برای خدمت در نجف و کربلا اعزام می شدند و این تعداد در برخی ادوار به ۲ هزار نفر هم می رسید.

بر اساس سهمیه امسال 300 نفر از نیروهای شهرداری به اربعین اعزام می شوند

وی ادامه داد: طبق سهمیه ای که امسال در اختیار شهرداری قرار داده شده است ۳۰۰ نفر را این مراسم اعزام خواهیم کرد و بنا شد که این افراد از کسانی که ویژگی های ممتازی دارند، از سوی خود نواحی انتخاب و معرفی شوند و از جنبه تشویقی برای حضور در اربعین حسینی و ارائه خدمت به زائران سیدالشهدا (ع) اعزام شوند.

 استفاده از کمک خیرین/اعتبارات در سال های قبل بیشتر بود

شهردار تهران درباره امکان استفاده از ظرفیت بسیج در اربعین اضافه کرد: در مصوبه ما امکان استفاده از کمک خیرین و دیگران لحاظ شده بود البته ۶ میلیارد تومانی که برای اعتبار لحاظ شده در سالهای قبل بیشتر بود اما این محاسبه ای بود که بین معاونت خدمات شهری و شورای شهر صورت گرفته بود و تاکید کردیم که در همین قالب و به صورت شفاف این امر انجام شود که اگر قرار بر انجام تغییری به عنوان متمم شد تغییرات به شورا آورده شود تا کاری خارج از ضوابط انجام نشود.

کمک 6 میلیاردی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین

شهرداری تهران همه ساله حضور جدی در مراسم اربعین کشور عراق دارد. پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمک 6 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین در عراق  گفت: اولین سال نیست که این اتفاق رخ می دهد. شهرداری تهران همه ساله حضور جدی در مراسم اربعین کشور عراق دارد.

حضور ایرانیان امسال کاهش پیدا کرده است چرا که مشکل کرونا وجود دارد 

وی افزود: سال های پیش از  کرونا تعداد قابل توجهی از زائرین ایرانی در مسیر نجف و کربلا بودند که حضور شهرداری نمکی بر آش آنجا بود. 

نائب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: حضور ایرانیان امسال کاهش پیدا کرده است چرا که مشکل کرونا وجود دارد اما پرسنل ما زحمتکش هستند و آقای زاکانی در دوره جدید این حضور را به فرآیند تشویقی تبدیل کرده است.

برخی پرسنل به عنوان تشویق  در مسیر خدمت به زائرین قرار می گیرند

سروری با بیان اینکه برخی پرسنل شهرداری به عنوان تشویق از هر منطقه و مجموعه ای در مسیر خدمت به زائرین قرار می گیرند، گفت: ویژگی این افراد مشخص است و یکسری شاخص هایی دارند که بر اساس آن شاخص ها انتخاب می شوند. 

عضو شورای شهر ششم تصریح کرد: جالب است بدانید آخرین بار مبلغ ده میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد اما امسال این رقم به دلیل کرونا کم شده چرا که تعداد افراد اعزامی کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پروتکل های بهداشتی کرونا در این میان رعایت خواهد شد، اظهار کرد: طبیعتا ناظرینی در آنجا وجود دارند تا پروتکل ها رعایت شود. تصور می کنم حضور شهرداری ظرفیت مثبتی خواهد بود. 

بعید است اتوبوسی اعزام شود

سروری در خصوص اینکه آیا سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران خدمات ارائه می کند، گفت: بعید است اتوبوسی اعزام شود چرا که با حمل و نقل زمینی موافقت نشده و صرفا زائرین از طریق پرواز منتقل می شوند اما گویا برگشت موافقت خواهد شد که در آن زمان اگر موافقت شد اتوبوس های شهرداری هم اعزام می شود.

امسال میزان بودجه اربعین کاهش یافت.اعضای شورای اسلامی شهر تهران با لایحه " مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) " موافقت کردند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: در چنین ایامی ما دچار خسران هستیم که نمی‌توانیم اربعین را با شکوهی که چند سال قبل برگزار می‌شد برگزار کنیم و امیدواریم از این شرایطی که بر حسب شیوع کرونا داریم گذر کنیم چرا که اربعین از نمودهای بارز و بزرگ شیعی است را اجرا کنیم.

 مراسم اربعین سال جاری باید به صورت محدود اجرا شود

وی افزود: ما این برنامه را از دوران گذشته که شروع کردیم هفت سال یا هشت سال پیش هر ساله اجرا می‌کردیم و اقداماتی که شورا و شهرداری تهران در کربلا انجام می‌داد و مقداری هم در کاظمین توانست در تحکیم دوستی و مودت بین مردم ما و شیعیان عراق بسیار تأثیر گذار باشد و در جامعه جهانی تأثیر فراوانی داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که مراسم اربعین سال جاری باید به صورت محدود اجرا شود و امیدواریم کسانی که برای کمک می‌روند این توفیق را داشته باشند که همه زائرین از خدماتشان استفاده کنند.

چمران گفت: دوره ما آخرین مبلغی که برای اربعین تصویب شد ۱۰ میلیارد تومان بود، علاوه بر اینکه مقادیر زیادی از کمک‌ها و منابع دیگر را هم شهرداری استفاده می‌کرد هر چند که با گستره آن سال‌ها ۱۰ میلیارد تومان کفاف نمی‌داد.

 تعداد زائرانی که از ایران می‌روند کم شده اما زائران دیگر که هستند

چمران ادامه داد: البته در سال جاری میزان خدماتی که باید ارائه شود کاسته نشده درست است که تعداد زائرانی که از ایران می‌روند کم شده اما زائران دیگر که هستند و لذا از میزان خدمات کاسته نخواهد شد.

شهرداری تهران در نظافت اربعین مشارکت دارد

همچنین مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: 13 کمیته برای مراسم اربعین وجود دارد و یکی از آنها کمیته خدمات شهری است.

وی ادامه داد: امسال با توجه محدودیت تعداد کمی از نیروهای شهرداری به اربعین اعزام می شوند.

معاون شهردار تهران گفت: امسال افرادی می توانند به اربعین بروند که 2 دوز واکسن را زده باشند و باید آزمایش پی سی ار هم داشته باشند.

یزدانی تصریح کرد: شهرداری تهران در نظافت اربعین مشارکت دارد. 

شهرداری تهران سال های گذشته در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی به زائران اربعین خدمات ارائه می کرد. امسال مرزهای زمینی بسته هستند و شهرداری تهران در مرزها هیچ اقدامی نخواهد کرد. شهرداری تعدادی نیروی پاکبان و همچنین آتش نشان در اربعین امسال به عراق اعزام می شوند.

کامران زنگیشه دبیر کمیته خدمات شهری اربعین در این باره گفت: با توجه به اپیدمی کرونا در عراق و ایران و سلامت زائران ایرانی و مردم عراق، این کشور امسال مجوز ورود ۳۰ هزار زائر را صادر کرده است. ورود به عراق فقط از طریق راه هوایی مقدور است. 

وی با اشاره به این که شهرداری تهران در سنوات گذشته در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی به زائران اربعین خدمات ارائه می کرد، افزود: امسال مرزهای زمینی بسته هستند و شهرداری تهران در مرزها هیچ اقدامی نخواهیم کرد.

دبیر کمیته خدمات شهری اربعین با اشاره به این که امسال براساس سهمیه ای که وزارت کشور مشخص کرده است شهرداری ۳۰۰ نفر به شهرهای نجف و کربلا اعزام می کند، گفت: جلسه ای در معاونت خدمات شهری برگزار شد و در مورد پرسنلی که قرار است به عراق اعزام شوند تصمیم گیری شد. در مجموع ۱۰۰ نفر در شهر نجف و ۲۰۰ نفر در کربلا استقرار پیدا می کنند. علاوه بر آن در هر کدام از این شهرها یک تیم آتش نشانی و یک تیم پزشکی شهر سالم مستقر خواهند شد.

زنگیشه با بیان این که شهردار تهران دستور داد که از هر ناحیه شهرداری ۲ نفر به کربلا و نجف اعزام شوند، اظهار کرد: این پاکبانان باید دو دُز واکسن را زده باشند. در مجموع ۲۵۰ پاکبانان از نواحی شهرداری تهران و ۵۰ نفر دیگر از آتش نشانی، شهرسالم و سازمان مدیریت پسماند (متولی این بخش) به عراق اعزام خواهند شد.

زنگیشه تاکید کرد: فقط موضوع پاکسازی و نظافت در دستور کار کمیته خدمات شهری اربعین قرار دارد. موضوعات بهداشتی پرسنل شهرداری که به عراق اعزام می شود نیز در اولویت شهرداری قرار گرفته است. یک ساک از انواع اقلام بهداشتی مورد نیاز نیز به پاکبانان داده می شود.

بر اساس این گزارش، تعدادی نیرو از شهرداری تهران امسال به اربعین اعزام می شوند و شهرداری در نظافت کربلا مشارکت دارد. البته امسال به دلیل شرایط کرونا تعداد کمی نیرو از شهرداری اعزام می شود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.