رئیسی: همه اقوام و گروه‌های سیاسی باید در دولت آینده افغانستان نقش داشته باشند

رئیس‌جمهور گفت: باید دست بیگانگان را از افغانستان کوتاه کرد، زیرا بیگانگان نه امنیت آفریدند و نه توانستند از ملت افغانستان مشکلی حل کنند.

هادی نیوز: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور تاجیکستان که در دوشنبه پایتخت این کشور برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه امروز در تاجیکستان هستیم و به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان اولین سفر خود و همراهانم را به کشور دوست و مسلمان تاجیکستان قرار دادم بسیار خوشبختم و امیدورام این سفر نقطه عطفی برای روابط ایران و تاجیکستان باشد.

وی افزود: ما در گفتگوهای دوجانبه با رئیس جمهور تاجیکستان به پیشینه روابط بین دو کشور اشاره کردیم و اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد، ایران بود و همواره تلاش کرده‌ایم آنچه از ظرفیت ها می تواند برای گسترش مناسبات به کار بیاید استفاده شود و قراردادهایی که بین ایران و تاجیکستان منعقد شده، گواه بر اراده جدی دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط میان ایران و تاجیکستان می خواهد رقم بخورد،‌ قراردادهایی را منعقد کردیم و امروز به امضای وزرای دو کشور رسید ولی آنچه مهم تر از قراردادها هست اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی و تجاری و اقتصادی با کشور تاجیکستان است.

رئیسی با تاکید بر اینکه ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: چون هم کشوری هستیم که علقه ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم تاجیکستان دارد و در نگاهی شاید ما دو نباشیم بلکه یکی هستیم و بر مبنای این نگاه ایران و تاجیکستان را دو کشوری ببینیم که دارای فرهنگ و پیشینه عمیق و تمدن کهنی هستیم،.

وی تصریح کرد: از جمله ظرفیت ها تجاری و اقتصادی است و ظرفیت کنونی روابط اقتصادی بین ایران و تاجیکستان قابل قبول نیست و این ظرفیت باید گسترش یابد و به نقطه قابل قبولی برسد.

رئیس‌جمهور گفت: بندر چابهار و بندر عباس زمینه هایی است که می تواند ارتباط تجاری ایران و تاجیکستان را افزایش دهد و مناسبات فرهنگی کشور از زمینه هایی است که می تواند در زمینه ادب و فرهنگ و هنر و دپارتمان زبان فارسی زمینه گسترش مناسبات فرهنگی و هنری بین دو کشور باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توسعه بخش کشاورزی بین دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: امیدواریم این سفر فصل نو و جدیدی برای ارتباط با تاجیکستان باشد و توسعه فرهنگی و گردشگری و علمی بین دو کشور را در کنار توسعه روابط اقتصادی و تجاری شاهد باشیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظرات ایران و تاجیکستان نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، تصریح کرد: اعتقاد داریم دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای زیادی در افغانستان شده و باید دست بیگانگان را از این کشور کوتاه کرد و بیگانگان نه امنیت آفریدند و نه امنیت ساز بودند و نه توانستند برای ملت افغانستان مشکلی حل کنند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی پذیریم.

وی افزود: باید مسئله افغانستان توسط مردم این کشور و با همکاری کشورهای همسایه که نسبت به افغانستان علقه دارند حل شود و همکاری کشورهای همسایه افغانستان می تواند زمینه‌ای را فراهم کند که افغانستانی‌ها خود سرنوشت خودشان را رقم بزنند و باید مذاکرات بین الافغانی با تسهیلگری و آماده کردن فضا شکل بگیرد. حکومت و دولتی که می خواهد در افغانستان شکل بگیرد باید فراگیر باشد و حکومتی متعلق به یک قوم و گروه سیاسی باشد نمی تواند مسائل را حل کند و همه اقوام و همه گروه های سیاسی در این دولت احساس نقش کنند و این دولت از همه ملت افغانستان نمایندگی داشته باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه حضور تروریست ها برای افغانستان و منطقه خطرناک است،‌ گفت: آمریکایی ها که داعش را تشکیل دادند بعد از شرارت در سوریه و عراق به سمت افغانستان رفته اند و حضور داعش در افغانستان نه فقط برای افغانستان وبلکه برای منطقه خطرناک است و باید زمینه حضور هر جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد و با حضور هر جریانی که بستر رشد جریان های تروریستی در افغانستان اشد مخالفیم و نمی پذیریم که در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی خانه کند و به کشورها و منطقه و افغانسان ضربه بزند و افغانستان را افغانستانی دارای آرامش، صلح و دوستی و پیشرفت قبول داریم و معتقدیم باید حضور بخش های مختلف در افغانستان امنیت ساز باشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حضور ایران در منطقه امنیت ساز بوده ولی حضور بیگانیگان در منطقه مخرب امنیت بوده است، بیان داشت: در ایران حتما این سیاست را دنبال می کنیم که افغانستان برای شکل دادن حکومتی که اداره افغانستان را تضمین کند تصمیم بگیرد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.