مصیب نعیمی

بهانه عربستان برای فشار بر لبنان/ حمایت کورکورانه کشورمای منطقه از سیاست های آل سعود

عربستان تلاش می کند تا جریان های سیاسی مختلف در لبنان با هم درگیر شوند. عیله محور مقاومت سیاست هایی را اتخاذ کنند، چرا که محور مقاومت عمده ترین مانع بر سر راه رژیم صهیونیستی و امریکاست. آنها با این سیاست ها تلاش می کنند تا لبنانی ها را از پا درآورند

به گزارش هادی نیوز؛ عربستان، امارات، بحرین و چند کشور عربی به دلیل سخنان چند ماه گذشته آقای جورج قرداحی که اینک وزیر اطلاع رسانی لبنان است در خصوص حمایت از مردم یمن و اینکه مردم یمن حق دارند از خود در جنگ با عربستان حمایت کنند سفرای لبنان را اخراج و سفرای خود را فراخواندند. به نظر می رسد سعودی ها به این بهانه درصدد آغاز کردن دور جدیدی از فشارها بر مردم لبنان هستند.

مصیب نعیمی کارشناس لبنان و منطقه در این گفت و گو به چند پرسش ما پاسخ داده است.

آنچه آقای قرداحی چند ماه گذشته درباره جنگ یمن و دفاع مردم این کشور از خود اشاره کرده دفاع از خود حق مردم یمن است، اما این سخن، امروز بهانه سعودی ها برای افزایش فشار به مردم لبنان شده است، آیا می توان گفت سعودی ها به دنبال توجیهی برای تحمیل فشارهای مضاعف به مردم لبنان هستند؟
عربستان سعودی و امارت، بحرین، کویت و برخی کشورهای عربی که عموما از سیاست های منطقه ای سعودی ها پیروی می کنند به غیر از یک بهانه و توجیه برای افزایش فشار بر لبنان نیست. از سوی دیگر این سناریو را نیز می توان در ادامه چارچوب سناریویی که صهیونیست ها که با حمایت های امریکا شروع کردند توجیه کرد.

از زمان بحران لبنان، سعودی ها بارها به عناوین مختلف تلاش کرده اند تا با بهانه گیری هایی محور مقاومت را تضعیف کنند. آنها اینک به این گفته آقای قرداحی متوسل شده اند تا از این طریق بر دولت تازه تشکیل شده آقای میقاتی فشارهای مختلفی وارد کنند. ضمن اینکه بخش اعظم مردم لبنان، از جمله محور مقاومت و بسیاری از کشورهای عربی از همان ابتدای تجاوز عربستان به یمن با این حملات و جنگ مخالف بودند.

کشورهای عربی و ملت لبنان جنگ عربستان با یمن را نوعی خود زنی درونی جهان اسلامی می دانستند. ضمن اینکه کشورهایی که با تطمیع پولی در جنگ یمن با عربستان همراهی می کرند نیز در ادامه راه از حمایت سعودی ها دست برداشتند و عربستان را رها کردند.بنابراین موضع گیری کنونی سعودی ها فرار به جلو برای تحمیل فشارهای مختلف به مردم لبنان است.

موضع گیری سعودی ها نسبت به سخنان چند ماه پیش آقای قرداحی چرا باید در حال حاضر به این شدت برجسته شود به گونه ای که به فراخواندن سفرا و رد و بدل کردن سفرا و فشار به دولت برای حذف آقای قرداحی از کابینه منجر شود؟
موضعی که آقای قرداحی چند ماه گذشته گرفت، نه  علیه عربستان بود، نه علیه امارات. بلکه به این موضوع اشاره کرده که جنگ یمن، یک جنگ بیهوده است که مردم یمن از خود دفاع می کنند.ضمن اینکه آقای قرداحی روزنامه نگار برجسته لبنانی است و زمانی که این سخن را گفته یک فرد سیاسی نبوده است. بلکه ایده شخصی خود را مطرح کرده است. اما امروز سعودی ها از این سخن برای انتقام گیری استفاده می کنند.
به چه دلیل سعودی ها به خود حق دخالت در امور داخلی لبنان را می دهند که امروز به دولت برای حذف یکی از دولتمردان فشار می آورند؟
 متاسفانه بخشی از سران سنتی لبنان هنوز باورشان این است که عربستان برای لبنان می تواند منجی اقتصادی لبنان باشد. در حالی که ان زمان هم عربستان از یک مجموعه سیاسی در جهت چپاول سرمایه های لبنان و تابع نمودن لبنانی ها از خود  از آنها حمایت می کرد تا خواسته های سعودی ها را در لبنان محقق کنند.

متاسفانه عربستان بار اول نیست که بر دولتمردان لبنانی فشار وارد می کند. سعودی ها بارها و بارها به بهانه های واهی چنین اقداماتی انجام داده اند. هر چه قدر سیاست مداران لبنانی کوتاه آمدند آنها بیشتر جری شدند و خواسته های نامشروع  خود را بیان کردند.

ضمن اینکه سعودی ها نمی توانند مانع بین یک نظر به عنوان موضع شخصی یک فرد شوند. این مساله یک موضوع غیر منطقی است. سعودی ها نمی توانند به خاطر حرف یک فرد که حتی در زمان بیانش در دولت نبوده، صادرات و واردات به لبنان را قطع کنند.

آیا می توان گفت هدف سعودی ها ایجاد چالش جدید برای محور مقاومت و حزب الله لبنان در این موضع گیری سخت علیه دولت تازه در لبنان است؟
قطعا سعودی ها تلاش می کنند تا بین جناح های لبنانی تنش ایجاد کنند. یعنی همان سناریویی که صهیونیست ها دربمباران خانه های مردم برای بد بینی مردم به مقاومت را پیاده کردند در حال حاضر نیز عربستان نیز این سناریو را با ممنوع کردن صادارت و واردات و مرکبات لبنان اجرا می کند تا بر محور مقاومت فشار وارد کند.

ضمن اینکه می توان احتمال داد سعودی ها لبنانی هایی که در خاک عربستان فعالیت های فنی و اقتصادی دارند را اخراج کنند. عربستان با این راهبردها تلاش می کند تا جریان های سیاسی مختلف در لبنان با هم درگیر شوند. عیله محور مقاومت سیاست هایی را اتخاذ کنند، چرا که محور مقاومت عمده ترین مانع بر سر راه رژیم صهیونیستی و امریکاست. آنها با این سیاست ها تلاش می کنند تا لبنانی ها را از پا درآورند. 

موضع گیری گروه های مختلف سیاسی لبنانی نسبت به این رفتار سعودی ها تا کنون چه بوده است؟
خوشبختانه امروز برخی از سیاستمداران مسیحی به صورتی بسیار جدی به راهبردهای عربستان درباره لبنان تاختند و به شدت به سعودی ها گفتند که لبنانی ها جیره خوار آنها نیستند، بلکه لبنان آزادی عمل دارد. حدود تفکرات، ایده ها و سلیقه های مختلف خود را دارد، لذا عربستان با این حرکات نمی تواند لبنان را برده خود کند.

آنها تاکید کردند که سعودی ها نمی توانندلبنان را به مزدوری بگیرند. طیف های دیگر سیاسی لبنان نیز در حمایت از اقای قرداحی حمایت های قابل توجهی داشته اند. هر چند این اتفاق  به ظاهر برای لبنانی ها نگرانی ایجاد کرد، اما از نظر کارشناسان نقطه عطفی در تاریخ لبنان است که لبنانی ها باور کنند می توانند مستقل از نیاز به عربستان به رفاه، امنیت و آسایش برسند.

 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.