چرایی اهمیت مبارزه با استکبار

تسخیر لانه جاسوسی مسیر صحیح انقلاب را هموار کرد

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار بی‌رحمانه دانش‌آموزان در 13 آبان 1357، تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 سه اتفاق مهم این روز می باشند

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343،  کشتار بی‌رحمانه دانش‌آموزان در 13 آبان 1357، تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 سه اتفاق مهم این روز می باشند  که در تقویم جمهوری اسلامی ایران بعنوان اتفاقات مهم و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است. اتفاقاتی که نشان می دهد مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، جزو راهبرد جدایی ناپذیر نظام اسلامی بوده است و با تحریم اقتصادی و تهدید نظامی- امنیتی نیز، تاثیری در کم رنگ شدن مبارزه با استکبار نخواهد داشت.

معنی استکبار
کلمه «استکبار» به معنای برتری خواهی، امتناع از پذیرش حق از روی عناد، بزرگ‌بینی و خود‌بزرگ‌بینی دروغین است. (لسان العرب، ج 12/ 13؛ لغتنامه دهخدا، ج 2/ 1843 ؛ فرهنگ بزرگ جامع نوین  ج 2/1685 ) بنابر این، استکبار خویی را می‌گویند که موجب می‌شود تا شخص خود را بزرگ شمارد. قران کریم 48 بار خصلت و مشتقات استکبار را بیان کرده است.
"فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ" (فصلت 15) (اما قوم عاد در زمین به ناحق تکبر و سرکشی کردند و گفتند که از ما نیرومندتر (در جهان) کیست؟ آیا آنها ندیده و ندانستند که خدایی که آنها را خلق فرموده بسیار از آنان تواناتر است؟ و آنها آیات (قدرت) ما را (با وجود این برهان) انکار می‌کردند).
" فَالَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَه قُلُوبُهُمْ مُنْکِرَه وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ".(  نحل / 22 )
(کسانی که به آخرت ایمان ندارند، دلهایشان انکارکننده حقیقت است و خودشان مستکبرند.)
امروزه نیز  ایالات متحده با خوی  استکباری خود دنبال سیطره بر کل دنیا برآمده است. رویه ای که این کشور در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران داشته است. رفتار آمریکا نشان می دهد که همه مسائل مطرح شده در راستی تهی سازی قدرت نظام اسلامی به جهت غلبه بر کشورمان بوده است و این رفتار هیچگاه با مذاکره تغییر نخواهد کرد. تنها با نگاه به خدواند متعال بعنوان همه کاره عالم هستی و قدرتمند سازی خود تغییر خواهد کرد.

چگونگی نفود استکبار در جوامع دیگر
امام خمینی(ره) می فرمود استکبار از راه بی توجهی حاکمان و منصوبان آنها بر مصالح کشور حاکم شدند و در ایران با دستان رژیم پهلوی بر ما حاکم شدند(صحیفه نور، ج 17 ، ص 304 ) ابن خلدون می نویسد: کشوری که مستعمره استکبار شد و به کشور استکباری  متکی گردید، عملاً ابزاری برای استکبار شده و به ذلالت کشیده می شود. (مقدمه ابن خلدون، ج 1 ،ص 28) در این عصر چپاول استکبار بین المللی، هر روز به شکل جدیدی در می آید؛ ملتها باید بیدار شوند تا با انقلاب، استبداد و استعمار را بیرون کنند، البته باید بدانیم که استکبار خیلی موزیانه عمل می کند او با اسم های مختلف ملت ها را مطالعه می کند تا همیشه، قبل از حرکت ملت ها سیستم استکباری خود را نوسازی کند.
امام خمینی در جایی دیگر می فرماید: استکبار از همه کمین های نظامی، اقتصادی، سیاسی حمله می کند.( صحیفه امام، ج 21، ص 89 ) باید همیشه و همه جا هوشیار باشیم و تکنیک هایمان را بروز کنیم تا بتوانیم در مقابل استکبار جدید بایستیم. در کنار همه مسیرهای استکبار برای نفوذ بر جوامع مختلف که از طریق اقتصادی، سیاسی و امنیتی بوده است، می تواند به نفوذ فرهنگی نیز اشاره کرد. تفکر لیبرالیسم که منشا استکبار جهانی از آن سرچشمه می گیرد، همواره در تلاش بوده است تا با اسم گسترش آزادی اندیشه و آزادی بیان، تفکر و اندیشه بومی یک منطقه را از بین ببرند. بعنوان مثال ایالات متحده به اسم آزادی اندیشه و بیان که خودی بوی از آن دو نبرده است، بدنبال رواج هرج و مرج فرهنگی و از بین بردن فرهنگ خانواده است.

اینکه از طریق فضای مجازی و رسانه اندیشه و تفکر یک فرد را تهمی می کنند و به جای آن فرهنگ ابتذال، بی بندو باری و ازدواج سفید و... را ترویج می دهند، نوع جدیدی از خوی استکبار برای نفوذ در جوامع مختلف بخصوص ایران عزیز می باشد. در واقع آنها فرهنگ خود را که همان بی فرهنگی محض است، را بعنوان یک فرهنگ مطلوب و غالب بر سایر جوامع تحمیل می کنند. بدیهی است که در چنین شرایطی با طراحی یک سیستم آفندی باید مقابل استکبار و فرهنگ استکباری ایستاد.

اهمیت مبارزه با استکبار 
روز 13 آبان ماه که از آن بعنوان روز مبارزه با استکبار جهانی یاد می شود، دارای اهمیت مضاعفی است.
رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت روز سیزده آبان و تسخیر لانه جاوسی می فرماید:" سیزدهم آبان مظهر استکبارستیزی ملّت ایران بود؛ این جور نبود که با چند نفر ساکن در یک سفارتخانه مشکلی داشته باشند؛ مسئله، مسئله‌ی یک کار مهم و یک کار نمادینی بود در مبارزه‌ی با استکبار که بجا هم واقع شد. خب رژیم آمریکا رژیم استکباری است و رژیم استکباری، جامع بسیاری از ضررها و شیطنت‌ها و بدی‌ها است. رژیم استکباری، هم جنگ‌افروز است، هم تروریست است، هم تروریست‌پرور است، هم مداخله‌گر است، هم فاسد است، هم انحصارطلب است؛ یعنی وقتی میگوییم «رژیم استکباری»، استکبار جامع همه‌ی این زشتی‌ها و بدی‌ها و شیطنت‌ها است. بنابر‌این، ستیزه‌گری با این استکبار، با این پدیده، عین عقلانیّت است. حالا بعضی‌ها میگویند «آقا! این خلاف عقلانیّت است، خلاف تدبیر است»؛ نه، خلاف تدبیر نبود؛ این درست عین عقلانیّت بود؛ تسلیم شدن و زیر بار رفتن، ضدّ عقلانیّت بود". (۱۳۹۹/۰۸/۱۳)اهمیت تسخیر لانه جاسوی آمریکا که بعنوان مرکز به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی فعالیت داشت، توسط پیروان خط امام به اندازه ای بود نیز که به تعبیر امام خمینی (ره) "انقلاب دوم" بود.
تلاش آمریکا برای به زیر سطله در آوردن ملت های آزادی خواه، از نظر عقلی قابل پذیرش نیست. ناگفته پیداست که " ارزش حیات " به " آزادی و استقلال" است. بنابراین همه جوامع بشری بخصوص مستضعفین عالم باید مبارزه با استکبار را سرلوحه کار خود قرار دهند. قرآن كساني را كه در راه حمايت از مستضعفين كوتاهي و سستي مي كنند، مورد مؤاخذه قرار مي دهد. قرآن (وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ)قرآن كساني را كه در راه حمايت از مستضعفين كوتاهي و سستي مي كنند، مورد مؤاخذه قرار مي دهد.
از این رو مستضعفین جهان باید به جای تلاش برای برقرای ارتباط با آمریکا، باید بدنبال مبارزه با آن برآیند. با تمرکز در سیاست خارجی آمریکا تأمين منافع ملي و دست يابي به سود بيشتر، مهم ترين اصل حاكم بر سياست خارجي آنان است كه در جهت تحقق آن، اقدام به هر عملي، هر چند غير اخلاقي، جايز و پسنديده است. از اینرو همه کشورهای جهان سوم که با ایالات متحده ارتباط اقتصادی، سیاسی و امنیتی - نظامی برقرار کردند نه تنها به پیشرفتی دست نیافتند بلکه علی رغم داشتن منابع غنی، با توجه خوی استکباری آمریکا، بشدت وابسته شدند.

تنها عده ای قلیلی از کشورهای جهان سومی به پیشرفت و توسعه زیر بنایی رسیدند ک به جای ارتباط با آمریکا، مبارزه علنی با استکبار را سرلوحه کار خود قرار دادند.  جمهوری اسلامی ایران نیز جزو معدود کشورهای مطرح شده است. از این رو در هر جای کشور که با توان داخلی با عنایت به لطف حضرت باری تعالی، به توسعه عظیمی دست یافته ایم. صنعت هسته ای، صعت موشکی، علم پزشکی و نانو و ... نمونه ای کوچکی از توسعه بدون اتکا به اسکتبار جهانی بدست آمده است. ولی گره زدن اقتصاد ایران به "استراتژی سیاسی- اقتصادی"  آمریکا باعث پسرفت در این حوزه شدیم. رشد اقتصادی که در سال های 86 و 87 بسدت آمده حاصل تفکر انقلابی و ضد استکباری شد و تورم و رکورد یک دهه اخیر نیز حاصل تلاش برای ارتباط با آمریکا و غرب بوده است. لذا مبارزه با آمریکا نباید هیچگاه فراموش شود و با در نظر گرفتن خوی استکباری این کشور، اهمیت و جایگاه روحیه انقلابی بخوبی قابل درک خواهد بود.

نکته پایانی این است که مبارزه با استکبار که نمود عینی آن از تسیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 اتفاق افتاد، آغازی بر شکست قدرت توخالی آمریکا بود ه است. بعد از آن اتفاق بود که کم کم ملت های آزادی خواه به فکر مبارزه با آمریکا افتادند و به قدرت تو خالی آمریکا پی بردند. در واقع می توان گفت که  انقلاب اسلامی ایران  و روز 13 آبان 58 آغازی بر افول ایالات متحده آمریکا بوده است. ناکامی آمریکا در عدم به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی و تغییر اهداف الهی انقلاب اسلامی باعث شد که استکبار جهانی با شکست های بیشتری مواجه شود. شکست انحصار علمی، اگاه سازی ملتهای آزادی خواه، ارائه مدل جدید حکومت داری و ... همگی به معنای شکست  آمریکا و تفکر استکباری این کشور نقش ویژه ای را داشته است. 
 
 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.