لاوروف: «نشست دموکراسی» آمریکا در راستای تفکر ارباب و رعیتی است

وزیر امور خارجه روسیه قصد آمریکا برای برگزاری نشست دموکراسی را ایجاد تفرقه در جهان و پیشبرد اهداف ارباب و رعیتی توصیف کرد.

هادی نیوز: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نشست دموکراسی به میزبانی آمریکا را محکوم و هدف آن را دودستگی در جهان توصیف کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) ایده برگزاری نشست دموکراسی را پیش می‌برند. این نشست ماه دسامبر و به دعوت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برگزار می‌شود. مطمئناً ما در این نشست دعوت نیستیم و چین نیز در لیست مدعوین دیده نمی‌شود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «برخی از شرکای ما در گوش ما می‌گویند که از آن‌ها خواسته شده [برای این نشست] آماده شوند. هنگامی که از آن‌ها پرسیده شد قرار است چه‌کاری در آنجا انجام شود پاسخ دادند قرار است سخنرانی آنلاین انجام شود و در پایان بیانیه‌ای منتشر شود. وقتی پرسیدیم آیا می‌توانیم آن را ببینیم؟ قول دادند که متعاقباً آن را به نمایش می‌گذارند. بنابراین آنچه اینجا شاهد هستیم نظام ارباب و رعیتی است».

لاوروف در ادامه گفت: «نشست دموکراسی هدف تقسیم کشورها به "دموکراتیک" و "غیر دموکراتیک" را دنبال می‌کند. به‌علاوه، کشورهای دعوت شده به من گفته‌اند همین کشورها نیز از نظر دموکراتیک بودن به "کاملاً" و "به‌صورت مشروط" تقسیم شده‌اند».

او همچنین گفت: «فکر می‌کنم آمریکایی‌ها می‌خواهند بزرگ‌ترین تجمع ممکن را شکل دهند تا نشان دهند جنبش به رهبری آمریکا دنباله‌روهای زیادی دارد. یقین دارم تلاش خواهد شد تا با برخی شرکا و متحدان راهبردی ما ارتباط برقرار کنند اما امیدوارم آن‌ها به‌جای مشارکت در یک نشستی جعلی و غیر رسمی به تعهدات خود در دیگر چارچوب‌ها پایبند بمانند».

کاخ سفید چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بایدن نهم و دهم ماه آینده میلادی میزبان نشست مجازی دموکراسی خواهد بود.

آمریکا در حالی قصد برگزاری چنین نشستی را دارد که به گفته کارشناسان بین‌المللی و حتی مقامات ارشد داخل این کشور، دموکراسی آمریکایی در حال افول است.

اوج افول دموکراسی آمریکایی سال گذشته و در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور نمایان شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست در انتخابات ادعای تقلب گسترده را مطرح کرد و در نهایت هم‌زمان با تأیید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا، هواداران ترامپ به این محل حمله کردند.

از سوی دیگر، آمریکا و متحدانش به بهانه برقراری آزادی و دموکراسی غربی، بیست سال افغانستان را تحت اشغال درآورده و در پایان ضمن اذعان به عدم توانایی در رسیدن به این هدف، خروج ناشیانه و سراسیمه از این کشور را رقم زدند.

با این حال بایدن چندی پیش در این‌باره مدعی شده است: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم چطور به اینجا رسیدیم و منافع آمریکا در افغانستان چیست. ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند».

او در ادامه ادعاهای خود گفت: «مأموریت ما در افغانستان هیچ‌گاه قرار نبود ملت‌سازی باشد. مأموریت ما هیچ‌گاه قرار نبود ایجاد یک دموکراسی تمرکزیافته و یکپارچه باشد».

روز چهارشنبه «ران پال» نماینده سابق کنگره آمریکا به شبکه روسی «راشا تودی» گفت نتایج یک نظرسنجی جدید که نشان داده سایر کشورها تحت تأثیر دموکراسی و خدمات بهداشت و درمانی آمریکا قرار نگرفته‌اند و آن را تحسین نمی‌کنند، تعجب‌آور نیست زیرا ایالات متحده بنگاه‌مدار (corporatist) شده و آزادی بسیار کمی دارد.

نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو از ۱۶ اقتصاد پیشرفته نشان داد که این باور عمومی وجود دارد که سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده کمتر از حد متوسط ​​یا کاملاً بد است، و در همین حال تنها ۱۷٪ شرکت‌کنندگان معتقدند «دموکراسی آمریکایی» الگوی خوبی برای سایر کشورها است.

این پزشک بازنشسته که چندین دهه نماینده تگزاس در کنگره بود، اضافه کرد که «این مردم نیستند که رای می‌دهند، این شرکت‌ها هستند که کارها را اداره می‌کنند، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مدارس و مجتمع‌های نظامی-صنعتی».

وی تاکید کرد: «ما با آنچه مردم از دموکراسی در ذهن خود دارند فاصله زیادی داریم. ما با آزادی فاصله زیادی داریم».

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.