صفر تا 100 برنامه‌‌های بازگشایی مدارس برای سلامت بچه‌ها/ کدام گروه از دانش‌آموزان نباید به مدرسه بروند؟!

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تقریبا 77 درصد دانش‌آموزان تهرانی دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند و تقریبا 53 درصد نیز دُز دوم را زدند. همچنین بیش از 83 فرهنگیان پایتخت واکسن کرونا را تزریق کردند.

هادی نیوز: طبق اعلام مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، فرایند بازگشایی تمام مدارس کشور از روز گذشته یعنی اول آذر آغاز شده است. تعدادی از مدارس مجوز بازگشایی را دریافت کردند و کلاس‌های درس دایر شدند اما برخی مدارس هم هنوز آماده بازگشایی نیستند.

البته بازگشایی مدارس به معنای حضور هر روزه دانش‌آموزان در مدرسه نیست بلکه متناسب با شرایط مدرسه، یک روز یا چند روز در هفته دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند. در این خصوص خانواده‌ها سؤالات متعددی برای حفظ سلامت فرزندان‌شان دارند. 

علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس نیز اعلام کرده است که مدارس از اول آذر فرایند بازگشایی را آغاز کردند ولی دانش‌آموزان باید صبر کنند تا هر وقت از سوی مسؤولان مدرسه به آنها اعلام شد، به مدرسه بروند. ضمن اینکه طبق گفته کمرئی، بوفه‌های مدارس تعطیل است.

برای پاسخ به سؤالات خانواده‌ها با حسن محمدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

** فرایند ایجاد کمیته سلامت مدارس

* قرار بود کمیته‌ سلامت در مدارس شکل بگیرد. نقش شما به عنوان معاونت تربیت‌بدنی و سلامت بر کمیته‌های سلامت چگونه است؟

نظارت ما خوشه‌ای است. چرا که نیروهای‌مان در حوزه استان، آنچنان نیست که بگوییم همه مدارس را خودمان بازدید می‌کنیم اما به اندازه ظرفیت خودمان، منطقه به اندازه ظرفیت خودش و شبکه‌های بهداشتی هم به طور مستمر، نظارت را انجام می‌دهند.

مدارس بر اساس بخشنامه موظف بودند که کمیته بهداشت را تشکیل دهند که این کار را انجام دادند؛ در کمیته سلامت، مراقبت یا رابط سلامت مدرسه، مدیر مدرسه، معاون مدرسه، یک نفر از انجمن اولیا و مربیان و نماینده معلمان حضور دارند.

این افراد بر اساس دستورالعمل، وضعیت کلاسی و بهداشتی مدرسه را چک می‌کنند تا مشخص شود امکاناتی که در مدرسه وجود دارد با استانداردهایی که ابلاغ شده، چقدر همخوانی دارد و بر اساس این میزان همخوانی، پیشنهاداتی به منطقه ارائه می‌شود. مثلا عنوان کنند که بر اساس امکاناتی که داریم، می‌توانیم کلاس حضوری یا ترکیبی را داشته باشیم یا وضعیتمان مناسب نیست و نمی‌توانیم استانداردها را رعایت کنیم و حتما باید کلاس‌‌های‌مان غیرحضوری باشد. 

بیش از 3 هزار بازدید از مدارس شهر تهران به صورت میدانی انجام دادیم

پیشنهاد اولیه مدرسه در اختیار منطقه قرار می‌گیرد و کمیته بهداشت منطقه، بازدیدها را انجام می‌دهد که بیش از 3 هزار بازدید از مدارس شهر تهران به صورت میدانی انجام دادیم. البته هم ما و هم شبکه بهداشت، مدارس را بررسی کردیم و مدلی که مدرسه پیشنهاد داده است را با استانداردها تطبیق داریم؛ به عبارت دیگر  راستی آزمایی کردیم.

اگر بر اساس بازدیدهای صورت گرفته، مشخص شود که مدرسه می‌تواند این اقدامات را انجام دهد، تأیید نهایی را منطقه انجام می‌دهد و البته ما نظارت می‌کنیم. در کنار نظارت میدانی، بر اساس گزارش‌هایی که به دستمان می‌رسد نیز نظارت‌ می‌کنیم. یعنی در مدرسه حضور میدانی پیدا کرده و موضوع را بررسی می‌کنیم. در کل، بر اساس مجوزی که منطقه صادر می‌کند، مدرسه فرایند آموزش را برای سال تحصیلی جاری اجرا می‌کند.

** آموزش‌ها در تمام مدارس به صورت ترکیبی خواهد بود

* بر این اساس ممکن است یک مدرسه اعلام کند که می‌تواند آموزش حضوری را به طور کامل اجرا کند؟

خیر، آموزش کاملاً حضوری نداریم بلکه آموزش‌ها ترکیبی است. و در مدارسی که کلاس‌ها 30 نفره یا بیشتر هستند نیز بچه‌ها گروه‌‌بندی می‌شوند. ناگفته نماند جمعیت میانگین کلاس‌های ما از 30 نفر بیشتر است و حتما بچه‌ها باید گروه‌بندی شوند.

ما و گروه‌های نظارت زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور مستمر در حال نظارت هستیم و هر جا عدم رعایت استانداردها و پروتکل‌ها را ببینیم، تذکر می‌دهیم و درخواست می‌کنیم تا اصلاح صورت گیرد؛ از خانواده‌ها هم تقاضای‌مان این است که اگر با مواردی مواجه شدند که نشان دهنده عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هست، از طریق سامانه نظارتی اطلاع‌رسانی کنند تا همکاران‌مان ورود پیدا کنند و جلوی مشکل را بگیرند.

* در حال حاضر چند درصد دانش‌آموزان و معلمان شهر تهران واکسن زدند؟

آخرین اطلاعات ما نشان می‌دهد که تقریبا 77 درصد دانش‌آموزان دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند و تقریبا 53 درصد  نیز دُز دوم را زدند. همچنین بیش از 83 فرهنگیان واکسن تزریق کردند.

** واکسیناسیون شرط حضور در مدرسه نیست

* آیا شرط حضور در کلاس درس، واکسیناسیون است؟ اصلا واکسناسیون معلمان و دانش‌آموزان اجباری است؟

برای دانش‌آموزان و فرهنگیان اجباری نیست. واکسیناسیون شرط حضور در مدرسه نیست و کسی نمی‌تواند اعلام کند که اگر دانش‌آموزی واکسن نزده، او را سر کلاس راه نمی‌دهیم. اما توصیه ما به عنوان وظیفه اجتماعی به همه همکاران‌مان، همه مدیران و همه خانواده‌های عزیز این است که کمک کنند تا این اتفاق بیفتد.

هرچقدر تعداد واکسینه شده‌های ما بیشتر باشد، امکان گردش ویروس در جامعه کمتر می‌شود. در واقع جهش‌هایی که ممکن است بر اثر چرخش ویروس به وجود آید، کاهش پیدا می‌کند و ما در جامعه ایمن‌تر زندگی می‌کنیم. در حقیقت ما به همدیگر کمک می‌کنیم تا سلامت خودمان را حفظ کنیم. من کمک می‌کنم که شما سالم باشید، شما کمک می‌کنید که من سالم باشم و این ویروس بین ما در جریان نباشد و در نتیجه پیک‌های جدید به وجود نمی‌آید.

** اساس بازگشایی حضوری داشتن تهویه مناسب در کلاس درس است

* برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که طی دو هفته گذشته فرزندشان به مدرسه رفته و به دلیل باز بودن پنجره‌های کلاس، سرما خورده است و نسبت به این شرایط گلایه داشتند.

اساس بازگشایی حضوری، داشتن تهویه مناسب در کلاس درس است. به عبارت دیگر، اصلی‌ترین شرط برای اینکه کلاس حضوری در مدرسه داشته باشیم، این است که تهویه مناسب داشته باشد.

در پروتکل‌‌ها اعلام شده است که مثلا در طول یک ساعت، 6 بار هوا باید داخل کلاس بچرخد. در دستورالعمل آمده است که در شرایط زمستانی حتما دانش‌آموزان با لباس زمستانی مناسب و گرم در کلاس حضور پیدا کنند. 

* یعنی حتما باید پنجره کلاس را باز کنند؟

چاره‌ای نیست. چون نشستن در فضای بسته و سرپوشیده که تهویه ندارد به شدت میزان احتمال انتشار ویرویس را بالا می‌برد. 

* اگر دانش‌آموزی علائم سرماخوردگی دارد به مدرسه بیاید؟

از ورود دانش‌آموزی که علائم بیماری سرماخوردگی دارد به مدرسه جلوگیری می‌شود تا خانواده‌ها در این زمینه خیالشان راحت باشد که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

از سوی کنار آموزش حضوری، همچنان آموزش غیرحضوری، مدرسه تلویزیونی  و شیوه‌های دیگر آموزشی همچنان فعال است و تا وقتی که مطمئن شویم که شرایط دانش‌آموز برای حضور در مدرسه مناسب نیست حتما شیوه‌های دیگر ادامه خواهد داشت. چرا که سلامت دانش‌آموزان از همه چیز مهم‌تر است. 

خانواده‌ها هم توجه داشته باشند که اگر فرزندشان بیمار است، اجازه ندهند که به مدرسه بیاید تا باعث ابتلای سایر دانش‌آموزان نشوند. اگر مشاهده کردند که دانش‌آموز تب یا سردرد دارد یا سرفه می‌کند و یا علائم دیگر بیماری کرونا را دارد، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

** دانش‌آموزانی که باید فقط آموزش غیرحضوری ببینند

* کدام دسته از دانش‌آموزان می‌توانند به مدرسه نیایند؟

چیزی تحت عنوان که دانش‌آموزان به مدرسه بیایند یا نیایند، نداریم؛ چرا که دستورالعمل عمومی نوشته شده است ولی اعلام کرده است که اگر دانش‌آموزانی در گروه‌های خاص هستند مثلا دچار بیماری زمینه‌ای ویژه هستند. بیماری‌ قلبی ـ عروقی، پیوند اعضا، سرطان و ... دارند یا از داروهایی مثل کورتون استفاده می‌کنند، لازم است از شیوه غیرحضوری برای آموزش‌شان استفاده شود و اجباری به حضورشان در مدرسه نیست. البته این گروه‌ها در مورد معلمان هم وجود دارد.

اینکه دانش‌آموزی در این گروه قرار می‌گیرد نیازمند گواهی پزشک متخصص و تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش هست.

* آیا آماری دارید از اینکه چه تعداد معلم و همچنین دانش‌آموز را در پایتخت به دلیل کرونا از دست دادیم؟

آمار دقیقی در حال حاضر ندارم. چون مدارس در این مدت تعطیل بوده است و دقیقا آماری نداریم. اما در هر حال متأسفانه تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان را از دست دادیم.

**بچه‌ها به ماسک زدن عادت می‌کنند

* دانش‌آموزان در طول مدتی که در مدرسه هستند باید ماسک بزنند، آیا ماسک زدن طولانی برای آنها مُضر نیست؟ برخی می‌گویند سخت است.

خیر. بچه‌ها به ماسک زدن عادت می‌کنند. البته ما هم اوایل برایمان ماسک زدن سخت بود اما دیگر عادت کردیم. هیچ مشکل و محدودیتی برای دانش‌آموز ندارد.

فقط دانش‌آموز در هنگام فعالیت ورزشی نباید ماسک بزند و در این حالت توصیه نمی‌کنیم البته فعالیت‌های ورزشی حتما در فضای آزاد و باز انجام می‌شود.

اگربخواهیم جلوی بیماری را بگیریم، ماسک زدن یکی از شیوه‌های کنترلی است که باید حتما استفاده شود.

* ساعت کلاس درس چقدر باید باشد؟

ساعت کلاس درس در پروتکل‌ها محدودیتی ندارد اما توصیه پیشنهادی این است که مدت زمان کلاس در دوره متوسطه دوم، یک ساعت، در متوسطه اول، 45 دقیقه و در ابتدایی 35 دقیقه باشد.

* چند زنگ می‌تواند در یک روز باشد. مثلا مدرسه‌ای از ساعت 8 تا 11 سه زنگ درس بگذارد، مشکلی نیست؟

مشکلی نیست اما چون تعداد کلاس‌ها زیاد است و مدارس با تراکم دانش‌آموزی مواجه هستند، حضور دانش‌آموز دو روز در هفته یک ساعت یا یک ساعت و نیم بیشتر نمی‌شود. چون باید پروتکل‌ها رعایت شود و تعداد دانش‌آموز در کلاس نباید زیاد باشد.

** واریز در مجموع 19.5 میلیارد تومان سرانه بهداشتی به حساب مدارس پایتخت

* آیا به مدارس سرانه بهداشتی دادید؟

سال گذشته وزارت آموزش و پرورش دو نوبت سرانه بهداشتی داد.

*‌ این سرانه برای تهران چقدر بود؟

سال گذشته چیزی حدود 17 میلیارد تومان سرانه بهداشتی از طریق وزارتخانه تخصیص یافت که بین مدارس دولتی توزیع شد و امسال نیز تا کنون نزدیک 2.5 میلیارد تومان سرانه بهداشتی دادند که توزیع شد.

دنبال این هستیم که از طریق منابع استانداری، برای تهویه کلاس‌ها تمهیداتی را انجام دهیم.

* اگر دانش‌آموزی وارد مدرسه شود و ماسک نداشته باشد، چه برخوردی با او می‌شود؟ آیا دانش‌آموز به منزل بازگردانده می‌شود؟

چیزی با عنوان برگرداندن توصیه نشده است. از مدیران خواسته شده است که به اندازه مصرف دو هفته مواد ضدعفونی کننده، وسایل بهداشتی مانند ماسک و ... را به عنوان ذخیره در انبارهای‌شان داشته باشند تا اگر دانش‌آموزی فراموش کرد ماسک با خود بیاورد یا در مدرسه ماسکش کثیف شد، به او بدهند. البته توصیه می‌شود که دانش‌آموزان حتما با ماسک به مدرسه بروند.

** پروتکل‌ها در بازگشایی مدارس رعایت شده است

* یک تعدادی مدارس از اول مهر بازگشایی شدند مثل کلاس‌ اولی‌ها یا هنرستانی‌ها؛ وضعیت را چگونه ارزیابی کردید؟

بله، دانش‌آموزان کلاس اولی‌ و دانش‌آموزان هنرستانی برای رشته‌های مهارتی از اول مهر به مدرسه رفتند. کلاس اول ابتدایی، سنگ بنای آموزش است و دانش‌آموزان باید با معلم و فضای مدرسه آشنا شوند.

البته این کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌ها انجام شده است و ما نیز از روند فعالیت مدارس بازدید کردیم.

* آیا مواردی بود که مدارس پروتکل‌ها را رعایت نکنند؟

اگر ناظر به این نتیجه برسد آن چیزی که مدرسه اعلام کرده می‌تواند انجام دهد را نتوانسته انجام دهد، به او مهلت می‌دهند. اعلام می‌کنند که شما در این زمینه‌ها ضعف دارید و باید برطرف کنید. در این حالت در آموزش وقفه می‌افتد تا مدرسه بتواند شرایط را فراهم کند.

* آیا موردی بوده است که مدرسه‌ای تخلفی انجام داده باشد؟

هنوز در این زمینه با مورد تخلف مواجه نشدیم.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.