برنامه های شهرداری برای کاهش ترافیک/مکاتبه با دولت برای رفع مشکل 630 دستگاه واگن مترو

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص ترافیک تهران، راه کارهای مغفول مانده، مکاتبه با دولت در خصوص 630 دستگاه واگن مترو، اتوبوس های برقی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

هادی نیوز: ترافیک یکی از مشکلات اساسی کلان شهر تهران است. توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد مترو می تواند بخشی از ترافیک کلان شهر تهران را برطرف کند.

در سال های گذشته توسعه حمل ونقل عمومی در تهران مغفول مانده و عقب ماندگی های جدی در این زمینه وجود دارد. وضعیت اتوبوسرانی خوب نیست و بسیاری از اتوبوس ها فرسوده هستند.

در خصوص آخرین وضعیت ترافیک، راه کارهای رفع این مشکل، توسعه خطوط، خرید واگن، اتوبوس برقی و ... با مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به گفت وگو نشستیم.

ترافیک یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تهران است. مدتی است که ترافیک در تهران بیشتر شده است و شهروندان ساعات زیادی را در ترافیک معطل می مانند. همچنین مقام معظم رهبری  در خصوص ترافیک ابراز نارضایتی کرده اند. چه برنامه ای برای رفع مشکلات ترافیک در دوره جدید مدیریت شهری دارید؟

از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش در تهران ترافیک وجود داشته است/عدم تناسب بین شبکه معابر و تقاضای جابجایی در شهر باعث بروز مشکل ترافیک می شود

در خصوص موضوع ترافیک شهر تهران بحث های زیادی تاکنون صورت گرفته است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش در تهران ترافیک وجود داشته است. اگر مطبوعات را مطالعه کنید می‌بینید که در آن سال‌ها هم به موضوع ترافیک در تهران اشاره شده است.

راهکارهای متعددی از سوی مسئولان در زمینه رفع مشکل ترافیک تاکنون مطرح شده/ راه حل رفع مشکل ترافیک عجیب و غریب نیست

عدم تناسب بین شبکه معابر و تقاضای جابجایی در شهر باعث بروز این مشکل می شود. راهکارهای متعددی از سوی مسئولان در زمینه رفع مشکل ترافیک تاکنون مطرح شده است.

راه حل  رفع مشکل ترافیک عجیب و غریب نیست.بسیاری از شهرهای دنیا که مشکل ترافیک داشتند توانستند تا حدودی این مشکل را برطرف کنند. با توجه به سبک زندگی ایجاد شده می توانیم از تجارب دنیا در این زمینه استفاده کنیم.

ارکان های رفع مشکل آلودگی هوا چیست؟

توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راه های رفع مشکل آلودگی هوا/توسعه حمل ونقل انسان محور در تهران مغفول مانده است

یکی از ارکان رفع مشکل ترافیک در تهران توسعه حمل و نقل عمومی است.یکی از ارکان مغفول مانده در زمینه رفع مشکل ترافیک تهران؛ حمل و نقل انسان محور است. محدود کردن تردد شخصی می تواند مشکل ترافیک را برطرف کند.

توسعه حمل و نقل عمومی زمان بر و هزینه بر است آیا در این زمینه بودجه لازم وجود دارد و دولت کمک می کند؟

توسعه حمل ونقل عمومی زمان بر است/اقدامات در زمینه توسعه نیازمند سرمایه گذاری گسترده توسط دولت و شهرداری است/برای توسعه مترو هزینه ها سنگین است

در مورد توسعه حمل و نقل عمومی باید بگویم که این درمان برای رفع مشکل ترافیک تهران بلند مدت است و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در بحث توسعه است تا بتوانیم سیستم را گسترش دهیم و  ناوگان  را تجهیز کنیم. باید اقدامات گسترده سرمایه گذاری توسط دولت و شهرداری در این زمینه صورت گیرد که البته این کار زمان بر است.

در یک دهه گذشته اقدام اساسی در زمینه حمل و نقل عمومی رخ نداده است/ توسعه سخت افزاری ناوگان در دوره ای از مدیریت شهری انجام شد

برای توسعه مترو هزینه ها سنگین است باید بگویم که در یک دهه گذشته اقدام اساسی در زمینه حمل و نقل عمومی رخ نداده است البته در دوره ای توسعه سخت افزاری ناوگان رخ داد و توسعه اتوبوس، مترو و تاکسی مشهود بود. اما اگر  در ۱۱ سال گذشته آمار اضافه شدن ناوگان و توسعه خطوط و شبکه مترو بررسی شود می‌بینیم که سرعت کاهش پیدا کرده است و انجام کارها نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است .

 باید به دنبال مشارکت بخش خصوصی باشیم/تصویب لایحه در شورا برای ایجاد زمینه مساعدتر حضور بخش خصوصی

با توجه به شرایط اقتصادی دولت و شهرداری امکان  سرمایه گذاری در این بخش سخت بوده است. باید به دنبال مشارکت بخش خصوصی باشیم تا  منابع مالی تامین شود البته یک لایحه ای هم در شورای اسلامی شهر تهران در این باره تصویب شده تا زمینه مساعدتر برای  حضور بخش خصوصی ایجاد شود.

شما گفتید یکی از ارکان مغفول مانده در رفع مشکل ترافیک کلان شهر تهران موضوع حمل ونقل انسان محور است. در این باره توضیح دهید که چه برنامه ای برای این بخش دارید تا با ایجاد مدهای حمل ونقل پاک مشکلات تا حدودی برطرف شود.

کارهای زیادی در خصوص حمل و نقل انسان محور انجام نشده است/اقدامات  تقریباً نزدیک به صفر است/تعاریف زیادی در خصوص حمل و نقل انسان محور صورت نگرفته است

در خصوص حمل و نقل انسان محور باید بگویم که کارهای زیادی در این بخش تاکنون انجام نشده است و تقریباً نزدیک به صفر است. باید بحث های گسترده و جدی  در این زمینه از لحاظ قوانین و ضوابط فنی ایجاد شود.

تاکنون تعاریف زیادی در خصوص حمل و نقل انسان محور صورت نگرفته است در بسیاری از شهرهای دنیا که مشکل ترافیک را برطرف کرده اند به سمت حمل و نقل انسان محور رفته اند. باید مدیریت شهری  و مجلس در این بخش اقداماتی انجام دهند و در تمام سطوح برنامه ریزی و طراحی این موضوع  لحاظ شود.

 اگر به سمت حمل و نقل انسان محور حرکت کنیم تحول بزرگی در بخش رفع ترافیک رخ می دهد/در چند سال اخیر موضوع اولویت انسان محوری بر خودرو محوری مطرح شده است

به طور کلی دیدگاهی در این خصوص وجود ندارد اما اگر به سمت حمل و نقل انسان محور حرکت کنیم تحول بزرگی در بخش رفع ترافیک رخ می دهد البته انجام این کار به صرف شعار نیست.

پیاده راه برای پیاده روی و یا  مسیر دوچرخه سواری آن طور که باید ایجاد نشده است.  باید انسان محور بودن اولویت شود البته در چند سال اخیر این موضوع مطرح شده که باید انسان محور بودن به خودرو محور بودن در شهر اولویت پیدا کند. در بسیاری از شهرهای دنیا به سمت مدهای حمل نقل پاک حرکت کرده اند  مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسکوترهای برقی و شرایط ترافیک را با این مد ها تغییر دادند.

باید دولت و شهرداری‌ها به نسبت وظایف به این موضوع توجه کنند و در صورت اولویت قرار گرفتن این بخش اتفاقات بزرگی رخ می دهد و واقعاً در حال حاضر چیزی تعریف نشده است. باید در نظام بودجه ریزی، طراحی و شهرسازی به این موضوع توجه شود.

باید از مدهای پاک استفاده کنیم/محدوده هایی از شهر باید به مدهای پاک تعلق گیرد

محدوده هایی از شهر باید به مدهای پاک تعلق گیرد و اجازه تردد وسیله نقلیه موتوری داده نشود این موضوع در دنیا در حال رخ دادن است.

باید از مدهای پاک استفاده کنیم و برخی خدمات در شهر افزایش یابد. حمل و نقل انسان محور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و باید حمایت جدی از آن صورت گیرد و هنوز این تفکر در ساختار مدیریت شهر ها شکل نگرفته است. در این زمینه باید بحث شود تا بتوانیم اقدامات کلیدی انجام دهیم.

برای اینکه مردم به سمت حمل ونقل عمومی و مدهای پاک بروند  باید محدودیت های در تردد شخص ایجاد شود البته معنای این حرف فقط محدودیت های فیزیکی مانند طرح ترافیک و یا موارد مشابه نیست.

هرچقدرم که حمل و نقل ارزان باشد به دلیل پایین بودن قیمت سوخت مردم خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند 

 روش‌های اصلی کار ایجاد فاصله منطقی هزینه خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی است. درکشور ما بنزین و سوخت فسیلی قیمتش پایین است هرچقدرم که حمل و نقل ارزان باشد به دلیل پایین بودن قیمت سوخت مردم خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند و تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارد. در بسیاری از کشورها هزینه استفاده از خودروی شخصی بسیار بالاتر از استفاده از حمل و نقل عمومی است و همین امر باعث می‌شود که مردم برای کاهش هزینه ها به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند.

مردم باید به سمت حمل و نقل عمومی و پاک بروند/باید فاصله هزینه استفاده از خودروی شخصی و حمل ونقل عمومی زیاد باشد

باید فاصله قیمت استفاده از خودروی شخصی و حمل نقل عمومی زیادباشد تا دیگر مردم تمایل به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند، هزینه سوخت، پارکینگ، بیمه و غیره باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به سمت حمل و نقل عمومی و پاک بروند .البته این موضوع در کشور ما هنوز جدی نشده و مردم همچنان تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند اما اگر فاصله هزینه‌ها زیاد باشد به سمت حمل و نقل عمومی حرکت می‌کند.

قیمت سوخت در کشور پایین است/مردم حاضرند از خودروی شخصی استفاده کنند حتی اگر ساعتهای طولانی در ترافیک معطل بماند

از پایه قیمت سوخت در کشور پایین است در سالهای گذشته به نسبت تورم هزینه ها در این زمینه قیمت ها افزایش نیافته است . مردم حاضرند از خودروی شخصی استفاده کنند حتی اگر ساعتهای طولانی در ترافیک معطل بماند.توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد و البته برنامه هایی در این زمینه داریم.

بر اساس قانون دولت باید بخشی از هزینه های توسعه سیستم حمل و نقل عمومی را پرداخت کند در سالهای گذشته این امر به درستی انجام نشده است آیا دولت در این دوره به مدیریت شهری کمک خواهد کرد؟

همدلی خوبی بین دولت و مدیریت شهری وجود دارد/عقب ‌ماندگی‌های جدی وجود دارد

تلاش های در این زمینه صورت گرفته است تا از ظرفیت دولت هم استفاده شود. عقب ‌ماندگی‌های جدی وجود دارد اما تلاش می‌کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم. همدلی خوبی بین دولت و مدیریت شهری وجود دارد .

بازخوردهای خوبی از دولت دریافت کرده‌ایم اما باز هم تاکید می‌کنم که فرآیند توسعه حمل و نقل عمومی طولانی است و اگر همین الان ما قرارداده تامین واگن را ببندیم و پولش را هم پرداخت کنیم دو سال بعد واگن ها آماده و وارد خطوط می شوند.

باید موضوع حمل و نقل انسان محور جدی شود  برنامه‌هایی برای این منظور داریم.  باید زیرساخت های حمل و نقل پاک را ایجاد کنیم. در حال حاضر  اگر کسی بخواهد پیاده‌روی کند با موانع زیادی در پیاده روها روبروست یک مادر با کالسکه به راحتی نمی تواند از معابر عبور کند شبکه دوچرخه سواری نداریم و به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است. باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا مردم به سمت سیستم حمل ونقل پاک بروند. در ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور  آمده است که اگر کسی باعث کاهش مصرف سوخت شود دولت هزینه آن را پرداخت  می کند.اگر کسی   به جای استفاده از خودروی شخصی از دوچرخه استفاده کند در مصرف سوخت صرفه جویی شده و با دادن مشوق ها مردم به این سمت حرکت می کنند و همین امر باعث کاهش ترافیک می شود.

آیا برنامه‌ای برای خرید واگن های جدید دارید؟ ماجرای خرید ۶۳۰ مترو که در دور قبل مدیریت شهری پیگیری های آن انجام شد اما به نتیجه نرسید به کجا رسید؟

برای ۶۳۰ دستگاه واگن مترو مکاتباتی بین شهرداری شهرداری و دولت صورت گرفت

برنامه ای برای تولید واگن داریم.برای ۶۳۰ دستگاه واگن هم مکاتباتی بین شهرداری شهرداری و دولت صورت گرفته است و رئیس‌جمهور هم دستور مساعدت لازم را داده است است تا پیش پرداخت این واگن ها داده شود و کار روی ریل بیفتد. البته ۱۰۵ دستگاه واگن هم داخلی سازی می شود اما کمبود ۱۵۰۰ دستگاه واگن در تهران داریم.

وضعیت در اتوبوسرانی خوب نیست. بسیاری از اتوبوس ها فرسوده و از رده خارج شده اند  چه برنامه‌ای برای اتوبوس رانی دارید؟

اتوبوس برقی وارد می کنیم/تعدادی اتوبوس اورهال می شود/ورود اتوبوس های جدید به خطوط/ برای اتوبوس های گازسوز برنامه داریم

یکی از برنامه ها اورهال کردن اتوبوس ها است . برای اتوبوسهای گازسوز هم برنامه داریم همچنین تعدادی اتوبوس  وارد خطوط شده  و به زودی تعداد دیگری هم وارد میشود .در خصوص اتوبوس های برقی هم باید بگویم که اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما تا پایان سال این اتوبوس ها وارد خطوط نمی شوند چون ورود آنها به خطوط زمانبر است و باید اقداماتی انجام شود تا این اتوبوس ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.