بازار سیاه آب در کالیفرنیا/ایالت‌های غربی آمریکا گرفتار خشکسالی هستند

کالیفرنیا دو سالی است که به شدت درگیر خشک سالی است و به طور کلی ایالت های ساحل غربی آمریکا اصلا از نظر دسترسی به آب شرایط خوبی ندارند.

هادی نیوز: ایالت های غربی‌آمریکا و بخشی از منطقه نیو انگلند که در شمال شرقی آمریکا واقع شده و 6 ایالت را در بر می‌گیرد طی ماه‌ها و سال‌های گذشته درگیر خشکسالی شدیدی شده و کار را برای مردم و به خصوص کشاورزان بسیار سخت کرده‌اند.

یکی از بزرگ ترین و مهم ترین ایالت‌هایی که در آمریکا درگیر خشکسالی شده کالیفرنیا است. مردم این ایالت در شرایط بسیار بدی به سر می برند و استفاده از آب برای تزریق به چاه های شیل و استخراج نفت در این ایالت شرایط را بیش از پیش بدتر کرده است.

* خبری از پایان خشکسالی در کالیفرنیا نیست

به گزارش اورنج کانتی رجیستر، کارشناسان هواشناسی می‌گویند پیش‌بینی می‌شود فعلا شاهد تداوم هوای گرمتر از شرایط عادی و خشکسالی در کالیفرنیا باشیم.

در واقع ساکنان کالیفرنیا نباید به این زودی‌ها منتظر پایان خشکسالی در این ایالت باشند حتی اگر شاهد بارندگی در طول فصل زمستان باشند. در عوض باید تلاش کنند مدت زمان دوش گرفتن و استحمام خود را به حداقل برسانند.

مرکز ملی اطلاعات یکپارچه خشکسالی آمریکا می‌گوید: اخیرا پیش‌بینی کرده‌اند که کمتر از 40 درصد احتمال دارد طی زمستان سال جاری شاهد بازگشت وضعیت منابع آبی کالیفرنیا به شرایط عادی باشیم.

داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که همین کارشناسان گفته‌اند بیش از 50 درصد احتمال دارد شرایط خشکسالی در این ایالت بدتر شود.

این مرکز که زیر مجموعه سازمان ملی آب و هوایی و اقیانوسی آمریکا به شمار می‌رود گفته که وقوع برخی نزولات آسمانی باعث شده تا شرایط در شمال کالیفرنیا کمی بهتر شود، اما وضعیت ذخایر آبی در این ایالت با رسیدن به سطح نرمان فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر وقوع شرایط آب و هوای لانینا احتمال بدتر شدن خشکسالی در جنوب کالیفرنیا و بالاتر بودن دما از شرایط معمولی در فصل زمستان را افزایش داده است.

آماندا شفیلد، کارشناس منطقه‌ای خشکسالی در کالیفرنیا می‌گوید: شرایط کنونی حاصل سال‌ها کم‌آبی در ایالت بوده و بارش‌های پاییزه بدان معنا نیست که در فصل زمستان هم شاهد ادامه بارش‌ها باشیم. 80 درصد ایالت کالیفرنیا هم اکنون درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید است و حتی شهرهایی نظیر لس‌آنجلس و سن‌دیگو هم شاهد کم‌آبی جدی هستند.

این دومین سال است که کالیفرنیا درگیر خشکسالی شدید است. کار به جایی رسید که در بخش هایی از این ایالت حتی آب دادن به فضای سبز بیرون خانه ها برای صرفه جویی در مصرف آب ممنوع شده و مردم برای اینکه ظاهر خانه های خود را حفظ کنند اقدام به رنگ کردن فضای جلوی درب منازل با رنگ سبز کرده اند.

به گزارش جی وی وایر، هنوز چشم اندازی برای پایان خشکسالی در کالیفرنیا به چشم نمی خورد. این ایالت بزرگ ترین صنعت کشاورزی را در تمام آمریکا دارد و خشکسالی تآثیر بسیار جدی بر این صنعت گذاشته است.

 اگر چه برخی کشاورزان به خاطر حق آبه‌ای که به بیش از یک صد سال قبل باز می‌گردد هنوز به آب دسترسی دارند اما اداره‌های آب ایالتی و فدرال تخصیص آب به کشاورزان را به صفر رسانده‌اند.

کشاورزان در کالیفرنیا در شرایط خشکسالی مطلق در این ایالت دست به برخی اقدامات زده‌اند.  تعدادی از آنها بخش قابل توجهی از کشت خود را کنار گذاشته‌اند و برخی دیگر نیز باغ‌های میوه خود را بدون آب رها کرده‌اند.

از سوی دیگر بعضی از کشاورزان دست به حفر چاه‌های جدید زده و تعدادی دیگر نیز از کسانی که هنوز آب دارند اقدام به خرید و تأمین آب می‌کنند.

 شرایط به قدری وخیم است که کشاورزان کوچک در حال به در شدن از میدان فعالیت در کالیفرنیا هستند. از سوی دیگر برای خرید و فروش آب در کالیفرنیا تقریبا یک بازار سیاه و پشت پرده شکل گرفته است.

 

در این بین مقامات ایالتی هم به فکر اجرای قانون محدود کردن دسترسی کشاورزان به آب بر اساس طرح مصوب سال 2014 افتاده‌اند.

از آنجا که بسیاری از کشاورزان در شرایط بی آبی شدید کنونی دست به حفر چاه های جدید یا عمیق‌تر کردن چاه های فعلی برای رسیدن به آب زده اند می دانند به زودی دولت با این مسئله برخورد خواهد کرد و به خاطر همین تلاش می‌کنند پیش از شروع موج برخورد دولتی تا آنجا که می توانند از فرصت موجود استفاده کنند.

مطالعات حاکی از آن است که اگر دولت دست به تخریب چاه‌ها و قطع دسترسی کشاورزان به منابع زیر زمینی بزند 750 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این ایالت به طور کامل از زنجیره کشت خارج خواهد شد.

*آب در کالیفرنیا چند؟

گفته می شود بازار خرید و فروش آب در کالیفرنیا به گونه ای است که در برخی موارد فروش آب برای کشاورزان به صرفه‌تر از کشت محصول با استفاده از آن است به گونه ای که هر هزار متر مکعب آن با قیمت هزار دلار یا بیشتر در بازار سیاه در حال خرید و فروش است.

کار به جایی رسیده که گفته می شود برنج کاران کالیفرنیایی که از دولت آب دریافت کرده اند بخش قابل توجهی از آن را فروخته و کشت خود را کاهش داده اند.

نکته جالب‌تر آنکه تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کشاورزان هم آبی که از دولت دریافت کرده اند را به قیمت بالا در بازار سیاه فروخته‌اند و هم چاه‌های عمیق‌تر حفر کرده و با برداشت از ذخایر زیر زمینی شرایط بی‌آبی را بدتر کرده‌اند.

* چرا نمی‌توان با انتقال آب مشکل خشکسالی را حل کرد؟

به گزارش کی تی ال ای، اگر نگاهی به نقشه خشکسالی در آمریکا بیندازیم می‌بینیم شرایط در این کشور اصلا خوب نیست، به خصوص شاهد خشکسالی‌های بی‌سابقه و بسیار شدید در نیمه غربی این کشور هستیم. بیش از 98 درصد از ایالت‌های غربی آمریکا در خشکسالی نسبتا شدید به سر می‌برند و در شمال شرق این کشور نیز 15 درصد مساحت زمین درگیر خشکسالی است.

 

کمترین خشکسالی نیز مربوط به جنوب شرق آمریکاست و فقط 8 درصد مناطق این ایالت‌ها دچار خشکسالی شده‌اند، حال سؤال اینجاست که وقتی در ایالت‌های جنوب شرقی آب هست، چرا نمی‌توان آنها را به غرب منتقل کرده و شرایط آنها را بهبود بخشید.

نخستین ایالتی که نامزد انتقال آب است کالیفرنیا است و صحبت‌هایی نیز درباره انتقال آب رودخانه می‌سی‌سی‌پی به آن مطرح شده است. دو کارشناس اما می‌گویند این طرح به شکل احمقانه‌ای پیچیده است.

استفانی پین‌ستل، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه یو سی ال ای در کالیفرنیا می‌گوید: مسأله اول این است که فاصله بین می‌سی‌سی‌پی تا کالیفرنا بسیار زیاد است و در این بین کوه‌ها، کویرها و بسیاری از موانع طبیعی دیگر وجود دارد.

 

اجرای این زیرساخت برای انتقال آب به شدت هزینه‌بر خواهد بود و ممکن است هزاران میلیارد دلار خرج بردارد.

به گفته پین‌ستل، حتی اگر موضوع هزینه ساخت را کنار بگذاریم، اجرای چنین پروژه‌ای بسیار پیچیده خواهد بود و باید آب را از لوله‌های بسیار بزرگی عبور دهیم. اگر هم از لوله استفاده نکنیم بخش قابل توجهی از آب درحال انتقال تبخیر خواهد شد. پس نمی‌توان از یک کانال برای این مسأله استفاده کرد.

نکته بعدی این است که در صورتی که بخواهیم از لوله استفاده کنیم، یا باید آن را در خاک دفن کنیم و یا مطمئن شویم در فضای باز دچار فرسایش نخواهد شد. از سوی دیگر باید هزاران مایل زمین را تملک کرد.

الکس هال، کارشناس مرکز علوم هواشناسی دانشگاه یو سی ال ای هم می‌گوید: شما در این طرح درباره انتقال آب در یک مسیر 3 هزار مایلی معادل 5 هزار کیلومتر صحبت می‌کنید و این مسأله بسیار بسیار پرهزینه خواهد بود. حتی اگر موضوع پول و اجرا را هم کنار بگذاریم از نظر زیست محیطی هم منطقی به نظر نمی‌رسد.

پین ستل، معتقد است: انجام چنین کاری انرژی بسیار بالایی را مصرف خواهد کرد.

هال نیز می‌گوید: سؤال اینجاست که چه منطقی پشت این ماجرا خواهد بود. انتقال آب برای تامین آب مورد نیاز در جنوب کالیفرنیا از نظر زیست محیطی هم مخرب است. راه بهتر این است که به سمت اقداماتی برویم که به ما کمک کند آب موجود در منطقه را به شکل منطقی‌تری مصرف کنیم.

 

پین‌ستل، می‌گوید: انتقال آب از این سر کشور به آن سر کشور؟! خیلی واقعی به نظر نمی‌رسد.

هال هم معتقد است: این یک تفکر کاملا غیرواقعی است.

*‌ مینه سوتا غرق در خشکسالی

به گزارش مارشال رادیو، بسیاری از کشاورزان در ایالت مینه سوتا چشم به کمک‌های مجلس ایالتی دارند و از آنجا که شرایط به خاطر کرونا در آمریکا خوب نیست، مجلس هم دستش برای کمک به کشاورزان باز نیست.

دان گلسینگ، رئیس جدید اداره کشاورزان ایالت مینه سوتا می‌گوید: کمک به کشاورزان و دامدارانی که مجبور شدند در فصل تابستان و به خاطر خشکسالی علوفه ذخیر‌ه‌شده برای فصل زمستان را به دام‌ها بدهند، بسیار ضروری است.

به گفته وی؛ زمانی که شما ذخیره فصل زمستان را پیش از زمستان مصرف کرده باشید و فصل سرما هم در حال نزدیک شدن باشد، مشکل بسیار جدی خواهد بود.

 

وی نگران آن است که دامداران مجبور شوند از خیر دام‌های خود گذشته و به همین خاطر می‌گوید باید تا پیش از کریسمس یک بسته کمکی برای آنها تصویب شود.

* خشکسالی بی‌پایان در ایالت‌های کارولینای شمالی و جنوبی

به گزراش WCNC، هر پنجشنبه مرکز نظارت بر خشکسالی آمریکا گزارش وضعیت خشکسالی در این کشور را به‌روزرسانی می‌کند و پیش‌بینی‌ها نسبت به هفته‌ها و ماه‌های آینده برای دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی اصلا امیدوارکننده نیست. در حال حاضر 80 درصد ایالت کارولینای جنوبی درگیر خشکسالی است و 47 درصد این ایالت با خشکسالی با درجه نسبتا بالا دست و پنجه نرم می‌کند. حال کارولینای شمالی هم خوب نیست و 73 درصد این ایالت درگیر خشکسالی و کم‌آبی است.

این خشکسالی‌ها می‌توانند تبعات بلندمدتی را روی محیط زیست و فعالیت‌های کشاورزی این دو ایالت داشته باشد. ممکن است این مسأله برای فصل زمستان خیلی جدی باشد اما بارش‌های کم می‌تواند سطح منابع آبی در دو ایالت را تحت‌الشعاع قرار داده و پیش‌بینی‌ها نسبت به ماه‌های پیش رو را منفی کند.

 

این وقت از سال هم معمولا کارولیناهای شمالی و جنوبی به جای بارش فقط شاهد هوای سرد و خشک هستند که فقط باد به همراه دارد. رطوبت پایین و وزش باد شدید در کنار هوای خشک، می‌تواند خطر آتش‌سوزی را افزایش داده و شرایط را برای مردم سخت‌تر کند.

اگر بنا باشد دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی از خشکسالی خارج شوند باید چند ده میلیمتر طی سه ماه آینده در آنها بارش اتفاق بیفتد که در پیش‌بینی‌های کنونی و بر مبنای اینکه تازه اول ماه‌های خشک در این دو ایالت است، بعید است شاهد چنین بارش‌هایی باشیم.

 

* تداوم خشکسالی در ایالت مِین

به گزارش پرس هرالد، در حال حاضر شمال ایالت مین آمریکا هم درگیر خشکسالی شدید است. مرکز نظارت بر خشکسالی آمریکا اخیرا گزارش داده که دو منطقه سامِرست و فرانکلین در ایالت مین با خشکسالی شدیدی روبرو هستند و دیگر مناطق نیز اگرچه شرایط بهتری دارند اما درگیر خشکسالی هستند.

نکته اصلی اینجاست که ایالت مین در منتهی‌الیه شرق آمریکاست و این در حالی است که به نظر می‌رسید شرایط این ایالت‌ها بهتر از ایالت‌های غربی باشد.

 

شرایط خشکسالی در منطقه نیوانگلند که شامل 6 ایالت رودآیلند، کانکتیکت، ورمانت، ماساچوست، مین و نیوهمپشایر، بهتر شده، اما هنوز در شمال ایالت‌های نظیر مین، ورمانت و نیوهمپشایر شاهد خشکسالی نسبی هستیم. این ایالت‌ها در شرق آمریکا واقع شده‌اند و خشکسالی در آنها طی سال‌های گذشته مشکلات جدی را برای کشاورزان به وجود آورده است، با این حال طوفان‌های سنگین توانسته بخشی از فشار خشکسالی طی تابستان سال جاری را در این ایالت‌ها کاهش دهد. همین چند ماه پیش بود که بخش قابل توجهی از این 6 ایالت را خشکسالی شدید فرا گرفته بود.

*‌ اوضاع اورگان اصلا خوب نیست

به گزارش سیرکل اف بلو، از ماه آوریل به بعد چاه‌های ایالت اورگان به خصوص در منطقه کلاماس، در حال خشک شدن است. در روزهای نخست البته خشک شدن چاه‌ها خیلی تعجب‌برانگیز نبود؛ چراکه این منطقه درگیر خشکسالی بسیار شدید است و پس از آنکه دریاچه‌ها و رودهای آن خشک شده و یا بسیار کم آب شده‌اند، کشاورزان به سمت استفاده از آب‌های زیرزمینی روی آورده‌اند.

طی سال‌های گذشته هم خشک شدن چاه‌ها چند باری اتفاق افتاده بود، اما طی ماه‌های گذشته این مسأله بسیار جدی‌تر شده است؛ چراکه به یکباره چندصد چاه به صورت همزمان خشک شده‌اند.

ساکنان اورگان امید چندانی به ماه‌های آینده هم ندارند و فقط امیدوارند که در زمستان پیش رو شاهد بارش خوب برف و باران باشند و این مسأله بتواند ذخایر آب زیر زمینی را بالا آورد.

نکته بعد آنکه هزینه نگهداری از چاه‌ها بالاست و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در این زمینه نیز گاهی برای ترمیم چاه‌ها یک سال پس از درخواست کشاورزان مراجعه می‌کنند.

*سجاد زمانی علیشاه

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.