دولت به شهرداری ها کمک می کند؟/ ماجرای آلودگی هوا و ترافیک به کجا می رسد

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلانشهر تهران است. توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راه های رفع این مشکلات است و باید دولت در این زمینه کمک کند اما ردیف های حمایتی دولت از شهرداری های کشور در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت حذف شده است.

هادی نیوز: ردیف های حمایتی از شهرداری های کشور در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت حذف شده است و همین امر باعث گله مندی شدید اعضای شورای شهر تهران شده است و مسوولان خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند چرا که تهران با مشکلات عدیده ای از جمله  آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می کنند و کمک دولت می توانند باعث رفع بسیاری از مشکلات شوند.

مهمترین راه کار رفع مشکل آلودگی هواو ترافیک در تهران توسعه حمل ونقل عمومی است و براساس قانون باید دولت در این زمینه کمک های انجام دهد هر چند در ادوار گذشته این امر رخ نداد و دولت دیون زیادی به شهرداری تهران دارد.

حذف اعتبارات مورد نیاز اتصال متروی تهران به شهرهای اطراف

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرتهران در این باره می گوید: هرسال ذیل لایحه بودجه کل کشور تبصره ها و ردیف هایی برای حمایت از مدیریت شهری در نظر گرفته می شد، متاسفانه در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ کل کشور سازمان برنامه و بودجه هیچ توجهی به مدیریت شهری نداشته و به نوعی تمامی این مواد حمایتی را حذف کرده است.

وی حذف سرفصل های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از جمله مهمترین این مواد حذف شده خواند و گفت: حذف اعتبارات مورد نیاز اتصال متروی تهران به شهرهای اطراف، تامین و تجهیز فنی مترو، حقوق و عوارض گمرکی واردات واگن و تجهیزات شرکت مترو، کمک هزینه خرید اتوبوس و مینی بوس، کمک به نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی (تاکسی و اتوبوس های فرسوده) و نیز حذف سهم تهران از ردیف درآمدی وصول تخلفات راهنمایی و رانندگی از جمله این حذفیات است.  

اعتبارات مربوط به تجهیز آتش نشانی و خدمات ایمنی و نجات شهر تهران حذف شد

به گفته مظفر، همچنین اعتبارات مرتبط با اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا، اعتبارات مربوط به توسعه مترو در حوزه مطالعاتی، اعتبارات مربوط به تجهیز آتش نشانی و خدمات ایمنی و نجات شهر تهران حذف شده است و متاسفیم از اینکه سازمان برنامه و بودجه هیچ توجه ویژه ای به مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۱ نداشته است.  

به گفته مظفر، استدلال سازمان برنامه و بودجه این است که سهم شهرداری تهران از ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصد در بودجه پیشنهادی افزایش داشته بنابراین مدیریت شهری دیگر نسبت به بحث مالی بی نیاز شده است.

 بیش از 40 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می کنند

احمد صادقی عضو شورای شهرتهران در گفت و گو با فارس در این باره گفت: موضوع واگذاری وظایف دستگاهها و ارگانهای دولتی به شهرداری برای اولین بار در برنامه سوم توسعه کشور مطرح و مورد تاکید قرار گرفت. طبق ماده 136 برنامه سوم توسعه، حداقل 23 وظیفه دستگاهها و نهادهای دولتی مرتبط با امور مدیریت شهری می بایست به شهرداری ها واگذار می شد. 

وی ادامه داد: تحقق ماده 136 برنامه سوم توسعه که در واقع ایجادمدیریت شهری یکپارچه بود، با تمام فراز و نشیبهایی که بر سر راه خود داشت، سرانجام محقق نشد و هرچند دوباره در ماده 137 برنامه چهارم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفت، در نهایت و حتی در برنامه‌های چهارم و پنجم هم منجر به نتیجه واقعی نشد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، در بند "الف" ماده ۲۸، صراحتا دولت مکلف شده تا ۱۵ درصد از ساختار اجرایی دستگاه ها را از واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش غیردولتی با اولویت تعاونی ها، حذف واحدهایغیرضرور، کاهش سطوح مدیریت، کاهش پستهای سازمانی،انحلال و ادغام سازمان ها و مؤسسات و واگذاری بعضی از وظایف دستگاههای اجرائی به شهرداری ها و دهیاری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصویب شورایعالی اداری، کم کند. این ماده به نوعی تکرار همان واگذاری وظایف دولت به شهرداری ها و البته با تاکید بر کوچک سازی دولت می باشد والبته تاکنون نشانه ای از اراده ی اجرایی و عملیاتی در راستای تحقق این ماده مشاهد نشده است.

صادقی تاکید کرد: در سویی دیگر، توجه به این واقعیت که بیش از 40 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می کنند، مسایلکلانشهرها را به یکی از مهمترین مباحث در امر مدیریتشهری کشور بدل ساخته است. در این میان کلانشهر تهران و مجموعه شهری آن (شامل شهرهای پیرامونی تحت تاثیر و در حال ورود و خروج مستمر جمعیت به تهران) به تنهایی پذیرای حدود 20 درصد جمعیت کشور است. مجموعه مدیریت شهری کلانشهرها و مراکز استانها بر روی مسائل ویژه ای تاکید دارند.

وی تصریح کرد:  گره کور ترافیک، آلودگی هوا، زمین شهری و احیای بافت های فرسوده و در نهایت واگذاری اختیارات بیشتر در راستای مدیریت موثر شهر، مهم ترین دغدغه مدیریت شهری کشور و در راس آن مدیریت شهری تهران برای خدمت بیشتر به شهروندان است و نکته اصلی اینجاست که شرط لازم حل تمامی این مسائل به نوعی همان تامین منابع درآمدی پایدار مجموعه مدیریت شهری است و بخش مهمی از این درآمدهای پایدار در گرو قوانین ملی و بودجه سالیانه کشور است.

صادقی خاطرنشان کرد: با تمامی این اوصاف، اکنون شنیده شده می شود که دولت در لایحه بودجه 1401هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ در بودجه پیش‌بینی شده بود را حذف کرده است. شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون برنامه و بودجه بلافاصله ردیف‌ها و تبصره‌هایی که مرتبط با حوزه مدیریت شهری در بودجه سالیانه است را پیگیری کرده و در این زمینه پیشنهاد به حذف، اصلاح و اضافه شدن برخی از ردیف ها و تبصره ها داده که آن را از طریق شهردار تهران و سایر راه ها و ابزارهای قانونی پیگیری خواهد کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: اما نکته‌ی قابل توجه و بررسی اینجاست؛ در حالی که رییس جمهور بارها بر همراهی و همکاری و حمایت از شهرداری ها و نظام مدیریت شهری تاکید کرده و حتی پس از مدت ها شاهد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت هستیم، در ذیل دولت و توسط سازمان برنامه و بودجه، بودجه ای تهیه شده است که تمامی امکانات، درآمدها و ردیف های شهرداری های کشور را، اگر نگوییم مغرضانه، بلکه سهل انگارانه حذف کرده است.

این اقدام سازمان برنامه و بودجه صدای رئیس شورای شهر تهران را هم درآورد و چمران در این باره هشدار داد.

با این کار وضعیت حمل و نقل عمومی در سال آینده به مراتب بدتر خواهد شد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید: با این اقدام وضعیت حمل و نقل عمومی در سال آینده به مراتب بدتر خواهد شد و این یک هشدار جدی است.

به گفته چمران با این اقدام، وضعیت شهرداری‌های کل کشور را در آینده با چالش و مشکل روبرو خواهد کرد. ما با مشکل آلودگی هوا و ترافیک روبرو هستیم و راه حل این معضلات توسعه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه بودجه آن در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شده است.

وی به موضوع آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: این یک هشدار است و خواهش ما این است که هم اکنون مدیریت سازمان و برنامه و بودجه که از دوستان ما هستند و ارادت داریم این مسئله را اصلاح بکنند و ما نیز آمادگی داریم با آن‌ها بنشینیم و این اصلاحات را انجام بدهیم چرا که این مسئله مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری‌های کل کشور به وجود خواهد آورد. در صورت عدم اصلاح بودجه ۱۴۰۱ شرایط در سال آینده بدتر خواهد شد.

 نامه‌نگاری بادولت برای پیگیری حذف اعتبارات شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱  صورت گرفته است و مدیران شهری تاکید دارند که باید این مشکل برطرف شود چرا که توسعه حمل ونقل عمومی مهم است.

ارسال نامه به دولت برای پیگیری موضوع

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای اسلامی شهر تهران د ر این باره می گوید:  نامه ای برای احیای برخی از تبصره‌های بودجه سال‌های قبل یا پیشنهاد حفظ برخی از تبصره‌های بودجه ۱۴۰۰ و نیز پیشنهادات جدید در حوزه شهری به سازمان برنامه‌و‌بودجه کل کشور ارسال و در این پیشنهادات به موضوعاتی همچون آلودگی هوا، موضوع حمل‌ونقل عمومی، ترافیک، احیای بافت‌های فرسوده و سایر مسائل مهم حوزه شهری پرداخته شده و پیشنهادات دقیقی ارائه شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در لایحه اولیه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که توسط سازمان برنامه‌و‌بودجه آماده شده و به دولت رفته است، موارد مهمی ازجمله بحث مالیات بر ارزش‌افزوده دچار تغییر یا حذف‌ شده که این تغییرات قطعا به ضرر شهر و مردم خواهد بود.

برخی از اعضای شورای شهر تهران از رئیس مجلس خواستند با توجه به اینکه تجربه مدیریت شهری دارند دراین زمینه به شهرداری ها کمک کند.

 عدم پرداخت وام و اعتبار در سال آینده به حمل‌ونقل عمومی مشکلات را دوچندان خواهد کرد

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت که متأسفانه شاهد عدم حمایت دولت از حقوق شهرداری‌ها و شوراها در بودجه 1401 هستیم و با این شرایط و تورمی که وجود دارد، قاعدتا مشکلات در سال آینده بیشتر خواهد شد. حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس، دچار مشکلات عدیده‌ای است و عدم پرداخت وام و اعتبار در سال آینده به حمل‌ونقل عمومی مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

کاشانی به حضور چند نفر از اعضای شوراهای سابق و مسئولان شهری در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نمایندگان مردم اشاره کرد و ادامه داد: انتظار ما این است که این دوستان که آشنایی کاملی با موضوعات شهری دارند، نگاه ویژه‌ای را به شهرداری‌ها و شوراها داشته باشند. همچنین انتظار ما این است که آقای قالیباف که 12 سال در مسند شهرداری تهران بوده‌اند نیز نسبت به بودجه 1401 دولت و اعتبارات شهرداری‌ها عنایت ویژه‌تری را داشته باشند.

معاون شهردار: پیگیر هستیم

علت حذف ردیف بودجه کمک به شهرداری ها  افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده اعلام شده است. لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران در این باره می گوید:در رابطه با بودجه، کارشناسان ما تبصره‌های موجود را بررسی و تقویت کردند و مجموعه شش‌صفحه‌ای از تبصره‌ها آماده شد و برای آقایان پورمحمدی و میرکاظمی ارسال کردیم.

وی ادامه داد: ولی با توجه به افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده نگاه دولت این بود که دیگر نیازی به کمک به شهرداری‌ها نیست.

معاون شهردار تهران گفت: زاکانی شهردار تهران  در جلسه‌ای که با مسوولان دولتی داشتند صحبت های کردند و جمع‌بندی این بود که تبصره‌هایی که حذف شده ابقا شود و هر پیشنهادی داریم برقرار شود.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران چالش های زیادی دارد و یکی از مهترین آنها آلودگی هوا و ترافیک است و باید دولت در این زمینه کمک کند . در بودجه سال آینده ردیف بودجه کمک به شهرداری ها به دلیل  افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده حذف شده است اما مدیران شهری تاکید دارند که باید دولت کمک کنند و خواستار بازگشت ردیف های بودجه شدند.

 

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.