بلومبرگ؛ خشم روسیه از فروش پهپادهای بیشتر توسط ترکیه به اوکراین

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به اینکه ترکیه پهپادهای بیشتری از آنچه قبلا فاش شده بود به اوکراین فروخته است گزارش داد، مقامات روسیه از این اقدام آنکارا عصبانی هستند.

هادی نیوز: خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ترکیه پهپادهای بیشتری از آنچه که قبلا فاش شده بود به اوکراین فروخته است، موضوعی باعث اعتراض مسکو به آنکارا نیز شده است. 

براساس این گزارش، پهپادهای بیرقدار ترکیه اولین بار در ماه اکتبر توسط ارتش اوکراین علیه توپخانه منطقه جدایی طلب دونباس در شرق اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.

بلومبرگ به نقل از چند منبع مطللع و یک مدیر اجرای شرکت ترکیه‌ای افزود: بیرقدار که در استانبول مستقر است از سال 2019 تا کنون دهها پهپاد به همراه موشکها و ایستگاههای کنترل آن به اوکراین فروخته است.

این افراد که به گفته بلومبرگ به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود همچنین اعلام کردند که توافق ارسال دهها پهپاد دیگر در دست اجراست. 

این گزارش در ادامه گفته، سخنگوی شرکت بیرقدار و سخنگوی دولت ترکیه حاضر نشده‌اند درباره تعداد پهپادهای فروخته شده در این قراردادها اظهار نظر کنند. 

ارسال پهپادهای نظامی ترکیه به اوکراین در شرایطی انجام می‌شود که اخیرا تنشها در مرز اوکراین و روسیه به شدت افزایش یافته است. اوکراین و شرکای غربی این کشور مدعی هستند که بیش از 95 هزار نظامی روس در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر شده و آماده حمله نظامی به اوکراین هستند. موضوعی که دولت روسیه آن را رد می‌کند و اعلام کرده این اقدامات در داخل خاک این کشور و تهدیدی برای هیچ کس نیست. 

 با این حال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اخیرا از آمادگی این کشور برای کمک به اوکراین در صورت وقوع تهاجم از سوی روسیه خبر داده است.

آستین در این باره گفت: «ایالات متحده نگران اتفاقاتی است که در مرزهای روسیه با اوکراین رخ می‌دهد و آماده است آنچه را که برای دفاع از قلمرو مستقل خود نیاز دارد، به کی یف ارائه دهد».

روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز روز شنبه گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ با مشارکت ۱۷۵ هزار نیرو است.

«جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو ضمن متهم کردن روسیه به انجام اقداماتی برای بی‌ثباتی اوکراین در داخل این کشور، اما ابراز امیدواری کرد که همکاری دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا به جلوگیری از وقوع فاجعه در اوکراین کمک کند.

بلومبرگ در ادامه اضافه کرد، فروش پهپادهای تهاجمی ترکیه به اوکراین خشم و اعتراض مقامات روسیه را برانگیخته است. 

هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» از استقرار پهپادهای تهاجمی اوکراین در مرزهای این کشور شدیدا انتقاد کرد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور نیز در گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو درباره تجهیز نظامی اوکراین توسط ترکیه هشدار داده است. 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روابط حسنه‌ای با رجب طیب اردوغان دارد و از زمان به قدرت رسیدن در سال 2019 تا کنون 5 بار با وی دیدار کرده است، بیشتر از هر رهبر خارجی دیگر. 

گفته می‌شود دولت اوکراین همچنین زمینی را برای ساخت این پهپادها درون کشورش در اختیار ترکیه قرار داده است. 

علاوه بر این، به گفته مقامات ترکیه‌ای، دوطرف توافقهایی در زمینه همکاری برای تولید راکتهای فضاپیما مشابه راکتهای «زنیت-2» اوکراین به امضا رسانده‌اند.

بلومبرگ گزارش داد، تولید این لانچرها می‌تواند به توسعه موشکهای بالستیک ترکیه نیز کمک کند هرچند که مقامات آنکارا می‌گویند قصدی برای آن ندارند. 

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.