معاون حقوقی سپاه: در پیگیری بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی کوتاهی کرده‌ایم

سردار شمخانی گفت: در ارتباط با حوزه بین‌الملل پرونده ترور شهید سلیمانی متأسفانه کوتاهی کرده‌ایم؛ می‌توانستیم در محاکم بسیاری طرح دعوا کنیم؛ اما نکردیم.

سردار «سهراب‌علی شمخانی» معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش ابعاد بین‌المللی و حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: هم‌اکنون پرونده‌ای در مجتمع قضائی کارکنان دولت در حال رسیدگی است و بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر دادخواست داده‌اند. فردا هم جلسه دادگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ما چیزی ندارند و خنده‌دار است که مدعی هستند ایران در ۱۱ سپتامبر دخالت داشته و ما را به میلیون‌ها دلار خسارت محکوم کنند؛ اما ما اعترافات و اسناد و کتاب‌ها را داریم و باید مطالبه خسارت کنیم.

شمخانی ادامه داد: در ارتباط با حوزه بین‌الملل پرونده هم متأسفانه کوتاهی کرده‌ایم. می‌توانستیم در محاکم بسیاری طرح دعوا کنیم و نکردیم. نامه‌نگاری‌هایی انجام شده، اما درخواست رسیدگی از دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل دادگاه رخ نداده است.

معاون حقوقی سپاه پاسداران افزود: همچنان که نام شهید سلیمانی و عمل و جهاد او برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی شد، امیدواریم در پروند‌های مهم و در پرونده شهید سلیمانی، برگ زرینی باز شود و شکایت خود را مطرح و دشمنانمان را محکوم کنیم.

وی ادامه داد: می‌دانیم از طریق قوانین بین‌المللی نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، اما می‌توانیم از آن به نحو دیگری استفاده کنیم. این‌ها در تاریخ می‌مانَد. وقتی مقامات تروریست آمریکا اعتراف و اقرار می‌کنند که ما این ترور را انجام داده‌ایم، این‌ها موضوعی است که باید پیگیری شود. دشمن کاری کرده که جای ظالم و مظلوم و قاتل و شهید در حال عوض شدن است. آمریکا سالانه ایران را جریمه‌های سنگین مالی می‌کند به بهانه‌های مختلف. پرونده ۱۱ سپتامبر که هیچ ایرانی در آن دخیل نبود را بهانه این جرایم می‌کند.

شمخانی گفت: مردم عراق، سوریه و فلسطین سال‌هاست که توسط صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها کشته می‌شوند و اگر کسی مقابل آن‌ها بایستد، ایران را محکوم می‌کنند. آمریکا در دهه‌های اخیر صد‌ها هزار نفر را مستقیم و غیرمستقیم کشته است و حالا یک سرباز آمریکایی را در عراق کشته‌اند و ایران را ۸۰۰ میلیون دلار محکوم می‌کنند. فلان جاسوس در ایران دستگیر می‌شود و بر اساس رأفت اسلامی آزاد می‌شود و بعد از بازگشت به آمریکا دادگاه فرمایشی برگزار می‌کنند برای محکومیت مالی ایران. علی‌نژاد که خبرنگار فراری است، شکایت می‌کند و ایران محکوم مالی می‌شود.

معاون حقوقی سپاه پاسداران ادامه داد: قبل از انقلاب در ایران در حالی که شش میلیون بشکه نفت تولید و صادر می‌شد، ایران گاو شیرده آمریکا بود. یا غارت می‌شدیم یا باید سلاح‌های آن‌ها را می‌خریدیم و از آن در جنگ‌های خود در «ویتنام» و «ظفار» استفاده می‌شد. آیا می‌شود شکایت کنیم از آمریکا و روباه پیر انگلیس که بحرین را از ما جدا کردند؟ ساواک را چه کسی درست کرد؟ رفتیم شکایت کنیم؟ ده‌ها و صد‌ها مورد است که می‌توانستیم شکایت کنیم، اما نکردیم، ولی آن‌ها می‌گویند که ۱۱ سپتامبر هوا آلوده شد و عده‌ای اذیت شدند و علیه جمهوری اسلامی ایران شکایت کردند. بسیاری از موارد است که باید شکایت می‌کردیم، اما کوتاهی کردیم.

وی افزود: اسناد کودتای نقاب و این لانه جاسوسی و نفوذی‌هایی که در ایران دارند، بهانه‌هایی برای شکایت است و باید الگو باشیم برای کشور‌های دنیا و کشور‌های منطقه و جبهه مقاومتی که شهید سلیمانی به یادگار گذاشت. حمله به طبس و حمایت از ارتش بعث عراق در جنگ، ایجاد داعش و تسلیح گروه‌های تروریستی و ارائه خدمات لجستیکی و سازماندهی آن‌ها از سوی آمریکا، دلیل بر شکایت است؛ اما ما این موارد را پیگیری حقوقی نمی‌کنیم و به این ترتیب جای شهید با ظالم و تروریست عوض می‌شود.

شمخانی گفت: همه مردم و دانشجویان و روشنفکران ما باید بدانند که آمریکا چه جنایاتی انجام داده است. آمریکاییان برای اینکه افکار دنیا را با خود همراه کنند در شورای امنیت طرح پرونده می‌کنند و موشک مبارز یمنی که آن را با دست خالی تهیه کرده است را نشانه حمایت ایران از یمن معرفی می‌کنند، ولی ما شکایت نمی‌کنیم؛ چون معتقدیم که وتو می‌کنند. خوب وتو کنند؛ این وتو تبدیل به سند می‌شود! باید از این ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم؛ هرچند نتیجه نگیریم؛ البته نتایجی هم حاصل می‌شود، مانند گزارش گزارشگر حقوق بشر که اعلام کرد ترور شهید سلیمانی اقدامی غیرقانونی بود.

 

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.