اکبر معصومی

کاهش افتخار آمریکایی‌ها به دموکراسی/ دموکراسی گزینشی پاشنه آشیل آمریکا

«افتخار» آمریکایی‌ها به دموکراسی خود به‌شدت کاهش یافته و از ۹۰درصد در سال ۲۰۰۲ به ۵۴درصد در حال حاضر رسیده است.

 در چند دهه اخیر هیچ کشوری به اندازه آمریکا مدعی  ارزش نهادن به دموکراسی نبوده است.  این کشور بیشترین سواستفاده را از کلمه دموکراسی علیه کشورهای مخالف خود استفاده کرده است. بعنوان نمونه جمهوری اسلامی ایران در 42 سال گذشته تقریبا هر سال یک انتخابات برگزار کرده است که معیار انتخاب مدیران و مسئولان رده اول کشور بوده است.

بررسی نتایج انتخابات ایران نشان میدهد که تقریبا همه جناح ها و حتی افراد مستقل نیز توانستند با ارائه برنامه خود پیروز در انتخابات باشد. این در حالی است بررسی انتخابات ایالات متحده آمریکا بخصوص انتخابات ریاست جمهوری  نشان می دهد این کشور نسبت به سایر کشورها از کمترین دموکراسی برخوردارند.

"مایلز هونیگ" که از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون یک فعال سیاسی بوده و اخیرا هم به عنوان عضو حزب سبز آمریکا در دو رقابت یکی کنگره و دیگری فرمانداری مریلند در سال ۲۰۰۴ شرکت داشته است می گوید: به رغم اینکه اکثریت مردم آمریکا آن را به عنوان تنها دستاورد ایالت متحده ارزش گذاری می‌کنند و گرامی می‌دارند، اما بیش ار ۴۰ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده در یک سال خوب رای نمیدهند و ۲۰ درصد از واجدین شرایط ثبت نام نمی‌کنند که رای دهند. آن‌هایی که رای نمی‌دهند، دلیلی برای این کار نمی‌بینند، زیرا در زمینه رفاه اوضاع تغییر نخواهد کرد و آن‌ها به اندازه کافی باهوش هستند که این را متوجه بشوند."

به عقیده کارشناسان دموکراسی درآمریکا بصورت گزینشی انتخاب می شود و در واقع مردم آمریکا به ناچار باید بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه یک نفر را انتخاب کنند و این به معنای استفاده ابزاری از دموکراسی است.

تاکنون در ایالات متحده رئیس جمهوری از جنس مردم و به دور از دو حزب مورد اشاره انتخاب نشده است. روسای جمهور انتخاب شده در آمریکا تاکنون نماینده سرمایه داران بوده است و تمام برنامه های خود را در راستای  اهداف سرمایه داری و صهیونیست ها تنظیم می کنند. بعنوان نمونه حمله آمریکا به خاورمیانه و تلاش برای تدوام خود غیر قانونی خود، ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و ترغیب حمله کشورهای منطقه به خاک همدیگر و تلاش برای معرفی کردن ایران بعنوان یک خطر برای همسایگان، بیشتر در راستای کارخانه های سرمایه داران بخصوص کارخانه های  اسلحه سازی در آمریکا صورت می گیرد.

حمله سال گذشته مردم به کنگره آمریکا اتفاقی بود که در واقع نشان دهنده عدم توجه جدی به دموکراسی بوده است. به بیان بهتر، مردم آمریکا دیگر به ساختار دموکراسی در اعتمادی ندارند.

یک نظرسنجی از روزنامه واشنگتن‌پست از مریلند نشان داد که «افتخار» آمریکایی‌ها به دموکراسی خود به‌شدت کاهش یافته و از ۹۰درصد در سال ۲۰۰۲ به ۵۴درصد در حال حاضر رسیده است. با همزمان با سالگرد حمله به کنگره آمریکا، نظرسنجی‌ها دلایل خاصی برای نگرانی بروز می‌دهند: سی‌بی‌اس دریافت که ۲۸ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که می‌توان از زور برای دفاع از نتیجه انتخابات استفاده کرد؛ درحالی‌که ۳۴درصد به واشنگتن‌پست گفتند که اقدام خشونت‌آمیز علیه دولت می‌تواند گاهی اوقات قابل توجیه باشد (بزرگ‌ترین درصد در چند دهه).
نظر سنجی دیگری که توسط مرکز سافولک  صورت گرفته است، نشان می دهد اوضاع دموکراسی در آمریکا خوب نیست و ایالات متحده به سمت تجزیه می رود. براساس نتایج نظرسنجی جدید مرکز سافولک که در دو دهه گذشته با همکاری رسانه‌های آمریکا از جمله یو اس ای تودی در زمینه مسائل داخلی آمریکا تحقیقات و نظرسنجی می کند، یک سال پس از حادثه ششم ژانویه و حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده، بیش از نیمی از آمریکایی ها معتقدند که دموکراسی در ایالات متحده روزهای سختی را پشت سر می گذارد و در خطر است.
روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی نوشت : نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که در مجموع ۸۳ درصد از شهروندان آمریکایی نگران آینده دموکراسی در این کشور هستند که ۵۱ درصد از آنها بسیار نگران و ۳۲ درصد اظهار داشتند که تا حدودی نگران هستند.
رفتار آمریکا در خارج از کشورشان نیز بازتاب خوبی ندارد. اینکه ایالات متحده از انتخابات در ایران انتقاد کند و حکومت پادشاهی مطلق در برخی از کشورها در منطقه و سایر نکات را تایید کند؛ حاکی از آن است که ایالات متحده اصولا به دموکراسی اعتقادی نداشته است. بسیاری از کشورهای فاقد دموکراسی،  شریک راهبردی آمریکا محسوب می شود و آنها از طریق ایالات متحده به دنبال سیطره خود بر مردمان خود می باشند.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۱۴ روز پس از شورش در کنگره قول داد، بر این شکاف و جدایی غلبه کند.  اما براساس نظرسنجی های مطرح شده دوسوم از حامیان ترامپ هنوز باور ندارند که جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب و قانونی باشد.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.