از تغییرات سربازی چه‌خبر؟/ جلال زاده: خریدخدمت برای مشمولان جدید موضوعیت ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح سربازی که در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است خرید سربازی برای مشمولان جدید موضوعیت نداشته و وجود ندارد.

هادی نیوز: وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین تغییرات حوزه سربازی اظهار داشت: هر دوره در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سربازی یک اتفاقاتی افتاده است که هم اکنون ما در مقام ارزیابی بعضی از آنها را خیلی نافع موضوع سربازی نمی‌دانیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک طرف موضوع سربازی ستاد کل نیروهای مسلح است چون محل سربازی نیروهای نظامی و انتظامی است اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است؛ وقتی مجلس قانونی را مصوب کرده الان هم می‌تواند خودش اصلاح کند؛ البته ما نه در این موضوع، در همه موضوعات وقتی در مجلس طرح می‌شود تمام دستگاه‌های ذیربط دعوت شده و نظرات کارشناسی‌شان اخذ می شود.

وی با بیان این مطلب که نزدیک به ۲۵ جلسه با حضور دستگاه‌های ذیربط و همچنین ستاد کل در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شده، افزود: در حال بررسی پیشنهادات همکاران هستیم؛ چرا که موضوع، حساس و مهم بوده و وقت بیشتری از ما گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که امسال بتوان این طرح را با کمک عزیزان در ستاد کل به نقطه مشخص رسانده تا در مجلس طرح شود.

جلال زاده در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار فارس در خصوص جزئیات موجود در طرح مدنظر اعلام کرد: این طرح تکلیف غایبین را مشخص می‌کند و اینکه من‌بعد چگونه باید بحث سربازی را پیگیری کرد؛ موضوع حقوق، بحث مشمولان و ایرانیان خارج از کشور نیز مطرح شده و همه این موارد در قالب یک طرح آمده است که در کمیسیون هر هفته یک جلسه پیرامون پیرامون این موضوع تشکیل می شود.

وی در خصوص اینکه این طرح چه زمانی به طور مشخص، قابلیت ارائه در مجلس را خواهد داشت گفت: انشاالله طرح در سال آینده قابلیت ارائه در صحن علنی را داشته باشد.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که هر از چند گاهی برخی نمایندگان در خصوص سربازی اظهار نظر کرده و در مورد خرید سربازی سخن می گویند گفت: خرید سربازی برای مشمولان سربازی اصلاً موضوعیت ندارد؛ اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از یک عددی گذشته_ به طور مثال فرض کنید فردی ۵۵ ساله و مشمول غائب است_ برای آنها «احتمالاً» این موضوع در طرح جدید مطرح می‌شود اما برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد.

 وی گفت: ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰ سال مقیم آنجا بوده و اصلاً تابعیت آن کشور را داشته اما می‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و... برای آنها بحث خرید سربازی مطرح شود؛ اما برای مشمولان جدید که هر سال دارد اعلام می‌شود خرید سربازی مطرح نیست.

گفتنی‌ است مخاطبان فارس من با درج پویشی با عناوین «سرباز‌ حرفه‌ای‌ پیشنهادی‌ برای‌ اصلاح‌ قانون نظام وظیفه» و «شرایط و ضوابط خدمت مقدس سربازی اصلاح شود» پیگیری این موضوع را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.