زهرا وطن خواه

آیا شرایط کرونا در کشور ثابت می ماند؟

با ورود سویه اُمیکرون به کشورمان این سوال مطرح می شود که آیا احتمال اوج گیری کرونا در وضعیت حاضر وجود دارد؟

هادي نيوز: با ورود سویه اُمیکرون به کشورمان این سوال مطرح می شود که آیا احتمال اوج گیری کرونا در وضعیت حاضر وجود دارد؟ بررسی ها نشان می دهد که  روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه به کرونا در کشور در حال افزایش است. بطوری که افزایش تعداد مبتلایان به ویرورس کرونا در کشور باعث شده است که بسیاری از کارشناسان از فعالیت خفته ویروس جهش یافته آفریقایی امیگرون در کشورمان احساس نگرانی کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان به علت  قدرت سرایت بسیار بالای امیکرون و البته عادی انگاری مردم  اعتقاد دارندکه شرایط کشور بدون شک تغییر خواهد کرد و احتمالا شاهد پیک بعدی کرونا باشیم.  کرونا که همه زندگی و روابط اجتماعی، اوضاع اقتصادی و حتی تعاملات سیاسی را  با چالش مواجه کرده است، باعث شده که مردم دیگر تحمل محدودیت ها را نداشته باشند و با کمترین شرایط عادی شدن اوضاع، بلافاصله زندگی عادی خود را در بر بگیرند. بنحوی که با ساخت واکسن کرونا و گذشت زمان، بسیاری از مردم دلخوش از اینکه روند از بین رفتن این ویروس منحوس بیشتر شده  و ممکن است سویه دلتا آخرین ورژن کرونا باشدخوشحالی کردند. 

سرایت خاموش اومیکرون
"اومیکرون" جدیدترین سویه کرونا است که منشا آفریقایی دارد و در نتیجه غفلت عمومی اوج گرفته و گفته می شود چون کودکان هنوز به سن واکسیناسیون این ویروس نرسیده اند بیشترین آمار مبتلایان را کودکان تشکیل می دهند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نوع علائم اُمیکرون با جهش‌های قبلی کرونا تفاوتی ندارد. در عین حال شدت علائم بر اساس طیفی از بی‌علامتی تا علائم خفیف، شدید، بستری و مرگ خواهد بود. خستگی شدید و کاهش انرژی بدن مهمترین علامتی است که برای این سویه جدید عنوان شده است. تب ناشی از سویه جدید اومیکرون معمولاً خفیف است و به خودی خود در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد. همچنین افراد مبتلا به واریانت اومیکرون ممکن است علاوه بر سایر علائم، سرفه‌های خشک را همراه با تحریک گلو تجربه کنند.
 
آیا پیک ششم کرونا در کمین است؟
بررسی ها نشان می دهد امیگرون از قدرت سرایت پذیری بالایی برخوردار است. بطوری که بلافاصله بعد از ورود به کشورمان در فاصله کوتاهی زنگ هشدار را بصدا درآورد. کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به آمارهای رسمی منتشر شده معتقدند: "قدرت سرایت بسیار بالای اومیکرون در کنار افزایش تعداد موارد بستری در ایران می‌تواند بحران آفرین باشد، به خصوص اینکه حجم بالای بیماران احتمالی در آینده نزدیک کابوسی برای کادر بهداشت و  درمان و مراکز درمانی است چنانچه برخی آمارها و برررسی ها حکایت از اوج گیری یکباره اومیکرون دارد. موضوعی که احتمال  بروز بحرانی تازه به نام پیک ششم را رقم بزند.

رشد شدید نرخ ابتلای روزانه تنها در سه روز گذشته حکایت از واقعیت تکان دهنده ای دارد و آن اینکه ویروس کرونا از نوع  اومیکرون رشدی دور از چشم مردم و مسئولین  دارد و ممکن است به یکباره اوج گیری کند. 

کارشناسان معتقدند همانطور که کشورهای اروپایی و آمریکا  در یک غفلت دچار چالشی جدی شده است، ممکن است امیگرون در ایران هم  بحران آفرین باشد.

ضمن اینکه باید دستگاههای مربوطه در آماده باش کامل باشند، انتظار می رود که روند رعایت اصول بهداشتی نیز به روزهای اول خود برگردد و مردم نسبت به کرونا حساسیت بیشتری داشته باشند. هم اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی زیر 40 است  که این روند باید به بالای 80 درصد برسد. رفت و آمدهای خانوادگی، حضور مردم در جاهای عمومی و ... بشدت افزایش یافته است که انتظار می رود تا دیر نشده روندها تغییر کند تا انشالله عید 1401 توام  با آرامش بیشتری  باشد. کنترل وضعیت فعلی بدون شک راحتر از زمان اوج گیری کرونا می تواند باشد لذا مدیریت شرایط فعلی و تلاش برای استمرار حالت فروکش شده ویروس در حال حاضر، می تواند برای ماه ها روند فعلی را تداوم بخشد.

دز یادآور تعیین کننده نتیجه است
مجموعه تحقیقاتی درباره اهمیت واکسناسیون در دوره فعالیت ویروس جهش یافته آفریقایی رسماً اعلام کرده است: "اثر بخشی واکسن‌ها 25 هفته پس از تزریق دز دوم در مقابل واریانت امیکرون نسبت به واریانت دلتا به شکل معناداری کمتر است (کمتر از 10 درصد) اما با تزریق دز یادآور یا همان تقویتی اثربخشی واکسن‌ها در مقابل واریانت نوظهور امیکرون بین 70 تا 75 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین تاکید محققان در این مجموعه براین است که اصولا تکمیل واکسیناسیون با دُز یادآور می‌تواند نهایتاً منجر به کمتر شدن شدت بیماری و همچنین نیاز به بستری بیماران در مراکز درمانی خواهد شد که مستقیم بر نرخ موارد فوتی ناشی از بیماری موثر است و به همین دلیل  تعیین کننده هزینه پیک ششم در آینده تعداد موارد تکمیل واکسیناسیون با دُز یادآور است" .

بهره سخن
براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت ویروس جهش یافته آفریقایی به نام امیگرون در ایران فعال شده است و رفته رفته با افزایش فعالیت خود سطح نگرانی‌ها را در جامعه افزایش داده است. گسترش ویروس که بعضا بصورت خفیف و بدون علائم اتفاق می افتد، نگرانی ها را از این سویه جدید دوچندان کرده است. رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و دز تقویت کننده، امی تواند از پیک ششم کرونا جلوگیری کند. با توجه به غافلگیری اروپا و آمریکا از سویه جدید کرونا به اسم امیگرون، انتظار می رود ضمن بررسی احتمالات آینده، سختگیری های موثر در حوزه حمل و نقل، رعایت پروتکل های بهداشتی و شتاب بخشی به روند واکسیناسیون نیز در دستور کار باشد.
 
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.