عزتی:

تحقق رشد اقتصادی 1401 دور از دسترس نیست

به نظر می رسد طی سه سال آینده اگر بخشی از ظرفیت های تعطیل شده به اقتصاد باز گردد رشد مطلوبی خواهیم داشت. این موضوع ارتباط چندانی به مسائل سیاسی و سیاست خارجی ندارد.

هادي نيوز: رشد اقتصادی به معنای افزایش بهره وری در کار و افزایش روند تولید است. تولیدی که با تجمیع نیروی کار و استفاده از ظرفیت های مسکوت مانده جامعه بازگشت رونق به اقتصاد را کلید می زند، در چنین شرایطی تحقق رشد اقتصادی دور از دسترس نخواهد بود.دولت محترم در بودجه 1401 تضمین رشد 8 درصدی اقتصاد را به مجلس داده است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با بصیرت با بررسی عوامل تاثیر گذار در ایجاد رشد اقتصادی تضمین رشد اقتصادی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.
مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت به رشد 8 درصدی اقتصاد که دولت آن را در لایحه بودجه 1401 تضمین کرده اشاره کرد و درباره تحقق رشد اقتصاد ایران در طی سال آینده گفت: به هر حال در این موضوع شکی وجود ندارد که طی سه چهار سال گذشته تحریم ها باعث تعطیلی بخشی از ظرفیتهای اقتصادی کشور شدند. درکنار این موضوع کرونا نیز تعطیلی بخش دیگری از اقتصاد ایران را رقم زد. در چنین شرایطی عملا نمی توانستیم انتظار رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم.
وی در این باره افزود: وضعیت به قدری بغرنج بود که با جرات می توان گفت کرونا طی دو سال گذشته شاید تا 10 درصد رشد اقتصادی را کاهش داد. لذا قابل پیش بینی است که با کاهش اثرات بیماری زایی ویروس کرونا بتوانیم به رشدهای اقتصادی قبل ازشیوع این بیماری دست بیابیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره خاطر نشان کرد: با عادی شدن وضعیت بازارها و بازگشت همه نیروهای کار بیکار شده و کلید زدن فعالیت بنگاه هایی که به این دلیل با نیمی از ظرفیت خود کار می کردند، یعنی عادی شدن زندگی و کسب و کار، قطعا می توان منتظر رشد اقتصاد ایران بود. با بازگشت  ظرفیت های تعطیل شده به سر جای خود در یک سال می توان به تحقق رشد  8 درصدی در اقتصاد ایران امیدوار بود.
مرتضی عزتی استاد اقتصاد وضعیت اقتصاد ایران را در دو سه سال آینده پیش بینی کرد و در این باره گفت: بی تردید طی سه سال آینده اگر بخشی از ظرفیت های تعطیل شده به اقتصاد باز گردد رشد مطلوبی خواهیم داشت. این موضوع ارتباط چندانی به مسائل سیاسی و سیاست خارجی ندارد.

عزتی دراین باره تصریح کرد: یعنی حتی اگر دولت هیچ سیاست جدیدی اعمال نکند می توان انتظار داشت بیش از 4 درصد اقتصاد ایران رشد کند. این در حالی است که با لغو تحریم های آمریکا رشد اقتصادی بیشتری خواهیم داشت. با لغو تحریم ها و برگشت فعالیت های اقتصادی به قبل از جمله صادرات و فروش نفت، افزایش تولید صنایع مختلف مثل صنعت خودرو می توان انتظار داشت حداقل در مجموع ده تا پانزده درصد برگشت ظرفیت اقتصادی به تولید  داشته باشیم.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: این موضوع در صورتی محقق می شود که اقتصاد ایران درگیر مشکلات دیگری نشود. بنابراین می توان پیش بینی کرد که در سال آینده رشد اقتصادی قابل توجهی خواهیم داشت. البته به این معنا نیست که رشد جدیدی ایجاد کرده ایم بلکه به این معناست که ظرفیت های تعطیل شده به علت تحریم به تولید برگشته اند. بنابراین باید طی دو سال اینده 20 تا 25 درصد برگشت ظرفیت ها به تولید را شاهد باشیم.
مرتضی عزتی اقتصاد دان درخصوص تاثیر رشد اقتصادی برروی معیشت مردم  وکار و رفاه اجتماعی گفت: بی شک رشد اقتصادی منجر به توسعه فعالیت های تولیدی و افزایش رفاه و درآمد مردم می شود. در سال اولی که رشد اقتصادی ایجاد شود بخشی از مردم جامعه از آثار آن منتفع می شوند اما در سال دوم تا چهارم وضعیت اکثر افراد جامعه بهبود می یابد. یعنی اقتصاد ایران به قبل از وضع تحریمهای شدیدی که طی10 سال اخیر بر ما تحمیل شد بازمی گردد. لذا می توان امیدوار بود با تحقق رشد اقتصادی شاهد بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.