آمریکا روسیه را به تحریم‌های شدید اقتصادی تهدید کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا به روسیه هشدار داد در صورتی که به اوکراین حمله کند، پیامدهای اقتصادی شدیدی در انتظار مسکو خواهد بود.

هادی نیوز: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه هشدار داد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند با «پیامدهای اقتصادی شدیدی» از سوی آمریکا و متحدان غربی مواجه خواهد شد.

وی که با سی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد، گفت: «اگر معلوم شود که روسیه با حملات سایبری، اوکراین را تحت فشار قرار داده و در صورتی که در دوره پیش رو، این اقدامات ادامه یابد، ما با متحدان درباره پاسخ مناسب کار خواهیم کرد».

سالیوان اضافه کرد: «اگر روسیه اقدام نظامی انجام دهد، آمریکا اقداماتی را انجام خواهد داد که به اقتصاد آنها و موقعیت راهبردی آنها در اروپا لطمه خواهد زد و این اقدام روسیه همبستگی ناتو را تقویت خواهد بخشید».

مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «ما برای هر دو مسیر آماده‌ایم. در صورتی که روسیه بخواهد در مسیر دیپلماسی به پیش رود، ما به همراه شرکا و متحدان قطعا آماده آن خواهیم بود. اگر روسیه بخواهد در مسیر حمله و تشدید تنش گام بردارد، ما برای آن هم آماده‌ایم که شامل پاسخی قوی بوده که به موقعیت راهبردی آنها آسیب خواهد زد».

وی ادامه داد: «از دیدگاه ما،‌ در حال پیگیری همزمان بازدارندگی و دیپلماسی هستیم و ما درباره آن شفاف و ثابت قدم بوده و با ناتو درباره آن کاملا متحد هستیم».

پیشتر نیز «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود در صورتی که روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، آمریکا ۱۸ سناریو آماده کرده است.

او از توضیح دقیق درباره اینکه این سناریوها دقیقاً چه هستند خودداری کرد، اما گفت که واشنگتن و متحدانش آماده هستند در صورت اقدام تهاجمی روسیه، هزینه‌های زیادی را به مسکو تحمیل کنند.

سفارت روسیه در آمریکا نیز اخیرا اظهارات تند اخیر مقام‌های واشنگتن علیه مسکو و ادعای آنها درباره بهانه‌جویی روسیه برای حمله به اوکراین را «بی‌اساس» خواند.

این سفارتخانه اعلام کرد: «اتهام‌های آمریکا مبنی بر اینکه روسیه برای حمله به اوکراین بهانه‌ای آماده می‌کند، بی‌ پایه و اساس است و تأییدی بر ادامه فشار مستمر بر مسکو است».

پیش‌تر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم‌های احتمالی جدید آمریکا گفت: البته ما پاسخ خواهیم داد. رئیس‌جمهور پوتین در آخرین تماس تلفنی با رئیس‌جمهور بایدن گفت که اگر این مسیر را پیش بگیرید روابط دوجانبه را نابود خواهید کرد.

پس از مذاکرات واشنگتن و مسکو، نشست ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه برگزار شد. در این دو روز مذاکرات، طرفین در مورد مسائل امنیتی اروپا از جمله تنش حول مسئله اوکراین بحث و تبادل‌نظر کردند.

قبل از این گفت‌وگوها، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرد که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه.

 دو مقام آمریکایی روز جمعه مدعی شدند در صورتی که روسیه تشدید بحران درباره اوکراین را انتخاب کند، آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهد کرد. این دو مقام افزودند که واشنگتن همچنان راه حل دیپلماتیک را درباره اوکراین ترجیح می‌دهد.

طی هفته‌های اخیر، مقام‌های روسیه با رد ادعای تدارک این کشور برای حمله به اوکراین، بارها عضویت اوکراین در ناتو را خط قرمز خوانده و درباره تبعات جدی گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق و مرزهای روسیه هشدار داده‌اند.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه مدعی شد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه به دنبال بهانه‌ای برای حمله احتمالی به اوکراین است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.