روزنامه سعودی: حذف نوری المالکی غیرممکن است/ ائتلاف سه‌ جانبه دوامی ندارد

روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این‌که ائتلاف اخیر میان نیروهای سنی، کُرد و بخشی از شیعیان ناپایدار است نوشت که کنار گذاشتن رئیس ائتلاف دوله القانون از قدرت غیرممکن به نظر می‌رسد.

هادی نیوز: روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» با انتشار یادداشتی در خصوص تنش‌های سیاسی جاری در عراق و رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت آتی نوشت که در سایه صدور حکم اخیر دادگاه فدرال عراق که فعالیت هیئت رئیسه پارلمان را به دلیل دادخواست‌های ارائه شده به حالت تعلیق درآورده، ائتلاف نیروهای سیاسی که نخستین نشست آن برگزار شده، دوامی ندارد.

در این یادداشت به نقل از یک منبع آگاه سیاسی مستقل عراقی آمده است: «به نظر می‌رسد که ائتلاف نیروهای سنی و کُرد با بخشی از شیعیان به دلیل غافلگیری‌هایی که ممکن است در روزهای آینده منجر به تغییر صحنه سیاسی شود، دوام نیابد».

این منبع آگاه سیاسی افزود: «صدور دستور دادگاه فدرال عراق برای توقف فعالیت [هیئت رئیسه‌] پارلمان، به منزله نخستین غافلگیری بود که احزاب شیعه را تشویق کرد تا با قدرت وارد خط میانجیگری بین جریان صدر و نیروهای "الاطار التنسیقی" (چارچوب هماهنگی) شوند، تا امکان دستیابی به تفاهم، هرچند نسبی، در خصوص برخی قضایا فراهم شود و در نتیجه موجب سازماندهی مجدد و عدم غلبه ائتلاف طولی سنی-شیعی-کردی شود. ائتلافی که شامل طرف‌هایی است که همچنان فاقد نمایندگی کامل هستند و طی فرایند سیاسی عراق رای کافی را کسب نکرده و همچنان نیازمند توافقات با سایرین است».

این منبع در خصوص این‌که آیا انتخاب مجدد «نوری المالکی» به عنوان دبیرکل حزب الدعوه پس از انتشار اخباری مبنی بر برکناری وی، صحنه را با صدریان پیچیده خواهد کرد، گفت: «رابطه بین الصدر و المالکی پیچیده باقی خواهد ماند و هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر به سمت بهتر شدن آن وجود ندارد، اما این مانع از گفت‌وگو با بقیه نیروهای الاطار التنسیقی نیست».

وی در خصوص شایعات منتشر شده مبنی بر جدا شدن بخشی از الاطار تنسیقی و پیوستن به جریان صدر گفت که بعید است بخشی از چارچوب هماهنگی فقط به منظور  تقسیم مناصب به جریان صدر بپیوندد زیرا چارچوب هماهنگی به دنبال این است که یک فراکسیون قوی با چندین هدف متحد باقی بماند، در حالی که الصدر می خواهد آن را بر اساس شرایطش تجزیه کند. یعنی پیوستن به آن بر اساس اصل اکثریتی که طرفدار آن است و این به منزله منزوی کردن برخی نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و به حاشیه راندن آن‌ها به بهانه رفتن به سمت ابوزیسیون است».

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.