دستاورد های انقلاب اسلامی در منطقه

انقلاب اسلامی نه تنها مردم ایران، بلکه مردم منطقه را تحت تاثیر قرار داد. آزادگی واستقلال معجزات و ره آوردهای انقلاب اسلامی است.

هادي نيوز:  یکی از محورهایی که همواره در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مجامع بین المللی از آن یاد می شود، تاثیرات این انقلاب در درون ایران و در کشورهای منطقه بخصوص بر مسلمانان و کشورهایی است که همواره به دنبال استقلال و آزادی خود بوده اند. اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از چهل وسه سال گذشته در این محورها چه دستاوردهایی داشته است را کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل برای بصیرت تشریح کرده است.

حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل درگفت وگو با بصیرت به تاثیرات مختلف جمهوری اسلامی در بیداری جهان اسلام ومنطقه پرداخت و در این باره گفت:  انقلاب اسلامی پدیده جدیدی در جهان معاصر را رقم زد که نشان داد می توان با تجلی اراده میلیون‌ها انسان آزاده بر نوکران دشمنان اسلام و بر غاصبان پیروز شد. شاید جوانان امروز کمتر درباره دوران پهلوی بدانند. این مساله   یک واقعیت است که جوانان باید نسبت به آن آگاه شوند چرا که جوانان نسل اول انقلاب در آن دوران به خوبی شاهد ظلم هایی که در دوره سیاه ستمشاهی بر مردم وارد می شد را دیده اند.

وی در این باره افزود: علی رغم اینکه دشمن تلاش می کند با به کارگیری صدها شبکه ماهواره ای نشان دهد، دوره پهلوی دوره خوبی برای مردم ایران بوده اما جوانان آن دوران به خوبی شاهد  سرکوبها و اختناقی بودند که حتی با یک انتقاد به عملکرد مسوولین وقت یا عملکرد به یک مدیر کل ساده به ساواک گزارش داده می شد و افراد مورد شکنجه قرار می گرفتند، لذا آنچه به عنوان انقلاب اسلامی رخ داد را باید ماحصل بیداری انسان ها و عدم تحمل آنها نسبت به دوران بسیار سیاهی بدانیم که جوانان امروز آن را ندیده اند.

حسن هانی زاده درباره وضعیت اقتصادی ایران در دوران پهلوی گفت: در دوران پهلوی هیچ مسوولی نمی توانست از استقلال علمی و اقتصادی کشور حرف بزند. هر چه بود وابستگی علمی و اقتصادی ایران به غرب بود. بخش اعظمی از نیازهای اصلی زندگی مردم ایران از خارج وارد می گردید و بازارهای ما بهترین بازار برای فروش کالاهای غربی بود.

وی در این باره توضیح داد: در ایران امر مهمی به نام تولید هیچ گاه جدی گرفته نمی شد و مجبور به تهیه همه کالاهای مورد نیاز خود با فروش نفت از خارج بودیم. دردوران ستمشاهی موضوعی به نام استقلال و بالندگی ملی در ایران معنی نداشت، یعنی اگر ملت ایران تصمیم می گرفتند در یک بخش اقتصادی یا صنعتی مستقل شوند، قطعا باید هزینه سنگینی می پرداختند.

حسن هانی زاده خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی نه تنها مردم ایران، بلکه مردم منطقه را تحت تاثیر قرار داد. آزادگی واستقلال معجزات و ره آوردهای انقلاب اسلامی است. اینکه ملتها بدون وابستگی صد درصدی می توانند کشور و میهن خود را اداره کنند نشان داد کشورهای مسلمان می توانند جایگاه جدیدی  در دنیای امروز به دست بیاورند، جایگاهی که کلید زدن آن به دست مردم ایران با پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که عامل ایجاد انگیزه برای بیداری اسلامی در منطقه شد.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: پدیده جمهوری اسلامی توانست درمیان دو قطب سابق غرب و شرق دو قطب استکباری شرق و غرب قطب جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایجاد کند که معادلات منطقه را به نفع ملت های مستضعف و آزادی خواه جهان تغییر دهد .امروز مسئله فلسطین که زمانی در حاشیه بود و هیچ کشوری به مصیبت هایی که بر سر فلسطینیان نمی آمد، بهایی نمی داد به یکی از مهمترین معادلات جهانی تبدیل شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مسئله محور مقاومت، جایگاه ایران و قدرت تاثیرگذاری ایران برای تغییر شطرنج سیاسی منطقه و جهان قابل انکار نیست. هرچند نزدیک به ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای ضد ایرانی و ضد جمهوری اسلامی در خارج از کشور به صورت دائمی علیه ایران جریان سازی و فعالیت می‌کنند، اما ایران یک کشور با ثبات با تکیه بر امکانات بومی و با رشد و بالندگی بالا در همه زمینه های فرهنگی ،اقتصادی و نظامی اجتماعی است. کشوری تاثیرگذاری در منطقه و در جهان درحالی که در گذشته ایران به عنوان ابزار قدرت‌های استکباری در منطقه به شمار می رفت، اما امروز ایران بخشی از معادلات منطقه ای و حتی جهانی را تنظیم می کند.
 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.