یادداشت/ علی عبدالصمدی

تبلور فرهنگ دفاع مقدس در بدنه سینمای ایران

پرداختن به موضوع و تاریخ دفاع مقدس در سینمای ایران بسیار می‌تواند برای نسل‌های تازه نفس جامعه که از آن دوران سراسر دفاع و شور و حماسه خاطره‌ای به یاد ندارند، فرهنگ آفرین باشد.

هادی نیوز: چهلمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر به خط پایان رسید و سیمرغ‌ها به آشیانه‌های خود پرواز کردند.

در میان همه‌ی فیلم‌هایی که در حین جشنواره به نمایش درآمد، «موقعیت مهدی» به کارگردانی «هادی حجازی فر» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد. فیلمی که به گوشه‌هایی از زندگی و شهادت شهید «مهدی باکری» اشاره داشت.

کارگردان این فیلم در مصاحبه‌ی خبری‌ای که روز پس از اختتامیه با خبرگزاری‌های مختلف داشت، اعلام کرد که ساخت چنین اثری درباره‌ی تاریخ پرافتخار دفاع مقدس و سلحشورانی قهرمان مانند شهید «مهدی باکری» روز‌های سختی را پشت سر گذاشته و بعضا با کارشکنی‌هایی نیز مواجه شده است.

اصولا دوران دفاع مقدس از دوره‌های بسیار حائز اهمیت و حماسه آفرین تاریخ معاصر کشور ما بوده است. دوره‌ی خاصی از تاریخ که اکثریت افرادی که در آن دوره می‌زیستند اکنون به عنوان شاهدان عینی تاریخ، زنده هستند و راوی اتفاقات و رویداد‌های آن دوره اند؛ لذا ساختن و پرداختن به چنین برش‌هایی از تاریخ معاصر کشور می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد و عوامل تهیه کننده و گروه‌های وابسته به آن با حفظ انسجام گروهی میتوانند به کارگردان، بازیگران و... در ارتقاء سطح کیفیت اثر سینمایی و دراماتیک یاری رسانند.

طی سالیان اخیر موضوع دفاع مقدس و حواشی مربوط به آن، بسیار مورد عنایت داوران جشنواره فیلم فجر بوده است که نشان دهنده‌ی اهمیت روایت آن دوران با زبان و هنر‌های نمایشی است.

پرواز در شب، مهاجر، از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای، هیوا، به نام پدر، روز سوم، ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، تنگه‌ی ابوقریب و یدو از جمله فیلم‌هایی هستند که به موضوع دفاع مقدس اشاره‌ی مستقیم داشته و طی ۴۰ دوره‌ی گذشته‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، آشیانه‌ای برای سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره شدند.

البته کم نبوده‌اند فیلم‌هایی که در ژانر‌های مختلف (کمدی، ملودرام یا تراژدی) توجه داوران و مخاطبین جشنواره را به خود جلب کرده اند و موفق به اخذ دیپلم افتخار یا سیمرغ بلورین در سایر رشته‌ها شده اند.

به صورت کلی، پرداختن به موضوع و تاریخ دفاع مقدس بسیار میتواند برای نسل‌های تازه نفس جامعه که از آن دوران سراسر دفاع و شور و حماسه خاطره‌ای به یاد ندارند، فرهنگ آفرین باشد.

لازم به یادآوری است که تمامی نهاد‌ها و اقشار مختلف جامعه باید به صورت خودجوش دغدغه‌ی فرهنگ دفاع مقدس را که از اهم مقاطع تاریخ معاصر کشور ماست را داشته باشند و در ساخت و تهیه‌ی فیلم‌ها و سریال‌هایی با محوریت موضوع تاریخ دفاع مقدس اهتمامی خاص داشته باشند.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.