علی عبدالصمدی

امام موسی کاظم علیه السلام؛ عامل ایجاد وحدت در جامعه اسلامی

امام موسی کاظم علیه السلام همواره در برابر ناملایمت‌های زندگی اجتماعی و سیاسی خود کظم غیظ می‌کردند و یکی از عوامل ایجاد وحدت بین مسلمین و شیعیان بودند.

امام موسی کاظم علیه‌السلام هفتمین امام بزرگوار شیعیان و مسلمانان جهان هستند.

طولانی‌ترین دوره‌ی امامت در تاریخ اسلام مربوط به امامت ایشان است. زندگی و حیات طیبه‌ی ایشان مصادف بود با آغاز خلافت عباسیان. زندگی آن حضرت همزمان با پنج خلیفه بود که چهار تن در زمان امامت آن امام همام خلافت کردند: منصور، مهدی، هادی و هارون الرشید.

با اینکه در بسیاری از موارد عرصه بر آن امام همام تنگ می‌شد و بعضا دشمنان اسلام سعی داشتند تا باعث خشم آن حضرت شوند، ایشان همواره کظم غیظ میکردند و از این روی به کاظم یعنی فرو برنده‌ی خشم شهره شدند.

علی‌رغم اینکه ایشان در جهان اسلام آن زمان بسیار مورد علاقه و احترام مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت بودند، اما در طول دوران خلافت ظالمانه‌ی مهدی و هارون الرشید بار‌ها ناجوانمردانه زندانی کشیدند.

خلافت ظالمانه‌ی عباسیان سعی داشت عرصه را بر ائمه‌ی هدی علیهم السلام اجمعین تنگ کند. نهاد وکالت ائمه‌ی اطهار با اهتمام و درایت امام موسی کاظم علیه السلام شکل گرفت و در اعصار بعد تاریخ امامت مورد استفاده قرار گرفت و مومنین راستین از طریق این نهاد ارتباطی با امام معصوم خود ارتباط برقرار می‌کردند. وجود چنین شبکه‌ای دال بر محدودیت بیش از حد در زندگی ائمه هدی دارد.

از مسائل بسیار مهمی که چه در دوران پیش از امامت و چه در حین امامت و چه پس از شهادت ایشان مطرح بود و باعث تفرقه بین شیعیان و مسلمانان می‌شد، موضوع ادامه‌ی سلسله و شجره‌ی طیبه‌ی امامت بود. در بین مسلمانان بالاخص شیعیان بودند کسانی که با ایجاد تفرقه سعی داشتند تا مومنین راستین را از مسیر اصلی خود گمراه کنند، ولی این مسلمانان حقیقی بودند که هرگز از راه و مسیر حقانیت عدول نکردند و با پیروی از ائمه‌ی اطهار همواره راه اصلی را از بی راهه تشخیص دادند.

یکی از عوامل ایجاد وحدت بین مسلمین و شیعیان قطعا شخص امام موسی کاظم علیه السلام بودند. یکی دیگر از دلایلی که ایشان شبکه‌ی وکالت را تاسیس فرمودند، قطعا همین ایجاد همبستگی و انسجام در جامعه‌ی اسلامی بوده است.

امام موسی کاظم علیه السلام در ۲۵ رجب ۱۸۳ هجری قمری در حالی که در زندان به سر می‌بردند به دستور خلیفه‌ی سفاک زمان به شهادت رسیدند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.