سردار جوانی

شاخصه‌های جهادگر عرصه تبیین

جهادگر عرصه تبیین باید برآورد درستی از نقشه و طرح دشمن داشته باشد و علاوه بر داشتن بصیرت نافذ، از شناخت درستی هم نسبت به صحنه نبرد برخوردار باشد.

 سردار «یدالله جوانی» معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه؛ اولین شرط موفقیت در جهاد تبیین داشتن اخلاص است؛ زیرا این مبارزه با دشمن فقط باید برای خدا باشد، به‌عنوان مثال آنچه در بخشی از وصیت حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) آمده، اشاره به جهاد با زبان دارد؛ در واقع آنچه در وصیت ایشان آمده، «جهاد تبیین» بوده که شرط لازم برای «جهاد کبیر» است.

اما دومین شرط موفقیت در این جهاد، داشتن توکل است؛ چون جبهه دشمن امکانات فراوانی دارد به همین جهت تنها راه غلبه بر چنین دشمنی با آن همه امکانات، صرفاً اتکال به قدرت الهی است؛ لذا با همین نگاه بود که امام خمینی (ره) وقتی قیام و انقلاب کرد، فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم» و البته همین نگاه را ما درکلام مقام معظم رهبری هم می‌بینیم.

از سوی دیگر در کنار اخلاص و توکل به‌عنوان دو شرط اصلی، جهاد باید مبتنی بر عقلانیت و هوشمندی باشد؛ جهادگر عرصه تبیین باید برآورد درستی از نقشه و طرح دشمن داشته باشد؛ به عبارت دیگر، جهادگر تبیین باید علاوه بر داشتن بصیرت نافذ، از شناخت درستی هم نسبت به صحنه نبرد برخوردار باشد.

همچنین جهادگر عرصه تبیین باید ذهنی فعال و زبانی گویا هم داشته باشد؛ سرباز میدان تبیین باید از شجاعت و صراحت لازم در کلام برای بیان حقایق و افشای انحرافات، تحریف‌ها و دروغ‌ها برخوردار باشد؛ بر این اساس، جهادگر عرصه تبیین باید برای ایثار آبرو در برابر تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌های جبهه دشمن، آمادگی روحی و روانی لازم را داشته باشد.

بنابر این در یک کلام می‌توان گفت که جهادگر عرصه تبیین باید بتواند در پرتو اخلاص، توکل و بیانی منطقی با استفاده از ابزار هنر، دل و ذهن مخاطب را به دست آورده و نگذارد این دل و ذهن در تسخیر و تصرف دشمن باشد.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.