گام رو به‌جلوی باکو و ایروان برای صلح

رؤسای دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس تلفنی درباره تعیین مرزها و آماده سازی مذاکرات صلح و مسائل بشردوستانه تبادل نظر کردند.

هادی نیوز: وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان شامگاه دوشنبه به وقت تهران  در زمینه فراهم آوردن شرایط  جهت مذاکرات صلح تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «آرمنا پرس»، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با «جیحون بایراموف» همتای جمهوری آذربایجانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین مرزها و تشکیل کمیسیون امنیت مرزها، آماده سازی مذاکرات صلح و مسائل بشردوستانه تبادل نظر کردند.

خبرگزاری «آذرتاج» نیز نوشت که جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان با همتای ارمنستانی خود گفت‌وگو کرد. در ادامه توافقات صورت گرفته در سطح سران دو کشو، طرفین در مورد کار در زمینه آماده سازی معاهده آتی صلح، تشکیل کمیسیون مشترک مرزی و همچنین امور بشردوستانه تبادل نظر کردند.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو در زمینه مناقشه قره باغ کوهستانی را پذیرفته است. دفتر ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌اف این سخنان را در جریان یک تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بیان کرد.

در این بیانیه آمده است: «الهام علی اف، سند ارائه شده از سوی پنج بندی آذربایجان برای برقراری روابط با ارمنستان و اینکه طرف ارمنستانی این اصول را پذیرفته است، یادآور شد. رهبران درباره ایجاد یک کارگروه برای تهیه توافقنامه صلح، تشکیل کمیسیون تحدید حدود مرزها و فعالیت کارگروه در مورد مسائل حمل و نقل با مشارکت جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان گفت‌وگو کردند.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کردند که پس از ده‌ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه‌جانبه در سال ۲۰۲۰ منجر شده، خود را برای گفت‌وگوهای صلح آماده می‌کنند.دو کشور از دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ 6 هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ قرار داشت که پیش از پایان یافتن آن با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه، بیش از ۶۵۰۰ قربانی گرفت. این پیمان باعث شد که جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی اشغالی قبلی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و علی اف هفته گذشته در  شهر «بروکسل» در بلژیک با میانجیگری «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا دیدار کردند. این دیدار پس از شعله ور شدن آتش در قره باغ کوهستانی در ماه مارس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت.  در این دیدار، سران دو کشور به وزرای خارجه خود دستور دادند تا مقدمات گفتگوهای صلح میان دو کشور را آغاز کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: «پیشرفت در انعقاد چنین سندی یک واقعیت بسیار مثبت است و مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.