فخرالدین اسدی

چرا مکرون نگران است؟/ وحشت اروپاییان از انتخابات فرانسه

پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، رقابت شدیدی میان مکرون و لوپن بر سر تصاحب کاخ الیزه شکل گرفته است.

پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، رقابت شدیدی میان مکرون و لوپن بر سر تصاحب کاخ الیزه شکل گرفته است. اگرچه مکرون تصور می کرد پیروزی آسانی را به مانند سال 2017 میلادی در انتخابات پیش رو داشته باشد، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که این بار ملی گرایان و لوپن به راحتی قصد ندارند در برابر رئیس جمهور فرانسه کوتاه بیایند! فراتر از آن، اگر مکرون در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، بدترین سرنوشت ممکن برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو شکل خواهد گرفت. لوپن منتقد ساختار اتحادیه اروپاست و رویکرد ملی گرایانه وی سبب خواهد شد تا حتی ایده هایی مانند خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو از سوی طرفدارانش مطرح شود. امانوئل مکرون، رئیس جمهور کنونی فرانسه توانست در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ۶/ ۲۷ درصد از آراء را به خود اختصاص دهد. مارین لوپن رهبر حزب "اجتماع ملی" از احزاب راست افراطی با کسب ۴ / ۲۳ درصد از آراء در جایگاه دوم ایستاد و به این ترتیب این دو نامزد ریاست جمهوری، روز ۲۴ آوریل با هم به رقابت خواهند پرداخت.نامزد پیروز در مرحله بعدی از ۱۳ ماه مه دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.برخی از رای دهندگان مردد، تصمیم گرفته اند پس از برگزاری مناظره نهایی میان مکرون و لوپن، در خصوص حمایت از یکی از این دو نامزد تصمیم بگیرند. همین موضوع، صحنه مناظره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را جنجالی و تعیین کننده خواهد کرد.

نارضایتی مردم فرانسه از عملکرد ضعیف مکرون در مدیریت بحران کرونا+عکس- اخبار  پزشکی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

آیا این بار مکرون پیروز می شود؟

با اعلام نتایج انتخابات فرانسه و راهیابی مکرون و لوپن به دور دوم، بسیاری از سیاستمداران اروپایی نگرانی خود را نسبت به پیروزی لوپن ابراز کرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ می‌گوید فرانسوی‌ها باید جلوی این اتفاق را بگیرند. با این حال تضمینی وجود ندارد که مکرون این بار در برابر لوپن پیروز شود! آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که 53 درصد از فرانسوی ها تا این لحظه قصد دارند به مکرون و 47 درصد به لوپن رای دهند. در برخی نظرسنجی، اختلاف دو نامزد 3 یا 4 درصد ( به سود مکرون) است. این در حالیست که هنوز مناظره های انتخاباتی برگزار نشده است. در سال 2017 میلادی، لوپن تنها توانست حدود 33 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. در آن انتخابات، مکرون توانست با حمایت جریانهای سنتی مانند محافظه کاران و سوسیالیستها و حتی جناح چپ افراطی، 66 درصد آرا را کسب کند و با اختلافی بسیار زیاد رقیب خود را شکست دهد. اما این بار بسیاری از رهبران سیاسی سنتی در فرانسه، ترجیح می دهند لااقل به صورت علنی از مکرون حمایت نکنند.

تکاپو و سردرگمی رای دهندگان فرانسوی

با راهیابی مارین لوپن از جناح راست افراطی، حالا بسیاری از دیگر نامزدهای شرکت‌کننده در این انتخابات که میدان را به مکرون و لوپن باخته‌اند، از هواداران خود خواسته‌اند برای "متوقف کردن سیاست راست افراطی" در فرانسه، دیگر به نامزدی از جریان میانه یعنی امانوئل مکرن رأی دهند. نامزدهای جناح چپ چون یانیک ژادو (سبزها)، آن ایدالگو (حزب سوسیالیست) و فابین روسل (حزب کمونیست) از طرفداران خود خواستند در دور دوم رأی‌شان را برای مکرون به صندوق بریزند.حتی ژان لوک ملانشون (از جناح چپ تندرو فرانسه تسلیم‌ناپذیر) که پس از مکرون و لوپن بیشترین آراء را به خود اختصاص داده، خواستار عدم رای شهروندان به لوپن شده است اما نظرسنجی ها نشان می دهد که بدنه رای دهندگان این جریان، هنوز تصمیم نهایی خود را جهت حمایتاز مکرون یا لوپن اتخاذ نکرده اند. آخیم پست، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال‌دموکرات‌ در پارلمان آلمان (بوندستاگ)، اقدام ژان لوک ملانشون را در موضع‌گیری مشخص علیه لوپن ستوده است. ملانشون با کسب ۲۲ درصد آراء پس از مکرون و لوپن در رتبه سوم قرار گرفته بود.

وزیر خارجه آلمان: مذاکرات هسته‌ای به فاز نهایی رسیده است

نتیجه دور اول انتخابات و راه‌یابی لوپن به دور دوم تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به مکرون، بیم‌ها و نگرانی‌های زیادی را در میان سیاستمداران اروپایی به وجود آورده است بر اساس گزارش یورونیوز، .آنالنا بربروک، وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا نگران روند و نتایج انتخابات در فرانسه است، تصریح کرد: «به عنوان وزیر امور خارجه آلمان اظهارنظری در مورد امور ملی [فرانسه] نمی‌کند، اما تأکید کرده است: «به عنوان یک اروپایی خواست قلبی‌ام است که اروپاییان درست در این برهه از زمان با قدرت کنار یکدیگر بایستند.»

نگرانی بی پایان اروپاییان

ژان آسلبرن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز  در آستانه دیداری با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به آرای بالای نامزدهای راست افراطی در انتخابات فرانسه، نسبت به این نتایج ابراز نگرانی کرد. او گفت: در صورتی که دو هفته دیگر مارین لوپن برنده این انتخابات باشد، این پیروزی اروپا را به عنوان مجموعه‌ای شکل‌گرفته از ارزش‌های دموکراتیک و مدنی و حاکمیت مبتنی بر قانون و حقوق متحول کرده و کل اروپا را تغییر خواهد داد.آسلبرن معتقد است که لوپن احتمالا تلاش خواهد کرد که دور دوم را به رفراندمی علیه رئیس جمهور وقت فرانسه تبدیل کند. او افزود: امیدوار است نتیجه به این منتهی نشود که اتحادیه اروپا لوپن را به عنوان رئیس جمهور فرانسه پیش رو داشته باشد. او با اشاره به دور دوم انتخابات گفت: «فرانسوی‌ها باید جلوی [این اتفاق] را بگیرند.»

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ  با اشاره به نتیجه دور اول انتخابات فرانسه از وضعیت موجود در این کشور به عنوان نوعی "جنگ داخلی سیاسی" یاد کرد.

سقوط مکرون در نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه - ایرنا

در هر حال،حتی اگر مکرون موفق به شکست لوپن با درصدی اندک شود، قطعا کسی از وی به عنوان رئیس جمهوری قاطع در پاریس یاد نخواهد کرد! مکرون به صورت مشخص، رو به کسب آرای سلبی ( آرایی که از ترس حضور لوپن به سود وی به صندوق ریخته می شود) آورده است. این موضوع نشان می دهد که رویگردانی شهروندان فرانسوی از سیاستهای مکرون، بیشتر  عمیق تر از آن چیزی است که وی تصور می کند. به گفته آسلبرن راست‌گرایان افراطی در فرانسه توانسته‌اند دوبرابر بیشتر از آرایی که راست افراطی در آلمان کسب کردند، به دست آورند. او این جریان را "بسیار نگران‌کننده" دانست.

میشاییل روت، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز در توییتر خواستار حمایت کامل از مکرون شده است. او نوشته است: «یا او یا سقوط اروپای متحد. شاید احساساتی به نظر برسد اما همین است. موفق باشید آقای رئیس جمهور!»

منبع: سایت بصیرت
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.